Gå till innehåll

Peters akvarium!


izfisk

Rekommenderade inlägg

Trådstartardax!!

 

Eftersom mitt akvarium har nått botten under sommaren eller iaf botten "so far" så tänkte jag passa på att bjuda på eländet, man vill ju bidra till stämningen här på guiden.

 

kan börja med lite teknikinfo:
Akvarium: Ett Red Sea Reefer 525 liters där displayen är på 409 liter och sumpen 116 liter enligt tillverkaren.

 

Belysning: 2 stycken Ecotech radion xr30 G3 PRO och en av samma modell fast en G4 Proalltså 3 stycken :)

 

Returpump: Ecotech Vectra M1 som enligt spec skall klara 7500 liter i timmen och ha ett deplacement på 6.5 meter. jag kör den på 50 %.

 

Streamers: 2 stycken Ecotech Quiet drive MP40 och en gyre som jag inte kommer ihåg storleken på.

 

Skummare: Nyos Quantum 220, den sitter inne på en 22w motor som låter som när BRA planen startar på Bromma ungefär.

 

Vattenfiltrering: Jag kör Zeolight från FM i en automatisk Zeo reaktor och jag har Red Sea:s filtersockor i sumpen.

 

Styrning: GHL Profilux 4

 

Levande:

Det fanns innan sommaren en väldans massa Acropora som jag samlat på mig under ca 6 år i hobbyn, ovanliga och vanliga, en del som man ser överallt och en del som jag bara sett i mitt kar. Dem finns inte mer mer om det i ett senare inlägg.

 

Sten:

jag vet inte riktigt hur mycket levande sten jag har men jag gissar att det är ca 50-60 kg. det är sten som jag också samlat på mig genom åren vissa stenar har jag haft från dag 1 i hobbyn. detta har tyvärr medfört att jag får brottas med samma problem nu som dag 1 :D, majano och glasrosor.

 

Lägre djur:

Jag har en hel del turbosar som förökar sig i mitt kar. så snäckor har jag varit självfösörjande på en längre tid skulle gissa på att dem är 30-40 stycken för tillfället.

Det bor en harlequin inne bland stenarna någonstans. väldigt snygg och gör ett bra jobb med sjöstjärnor.

en porslinskrabba finns där också sen har jag varit dålig på att skaffa andra räkor men jag skall bli bättre på det är det tänkt.

 

Fiskar:

1 st Zebrazoma flavensis som bott hos mig i snart 6 år och vart med i alla mina saltkar.

1 Doris som jag köpte 3 cm lång för 5 år sedan hon är större nu.

1 Zebrazoma scopas som vart med ungefär lika länge som Doris.

1 blue face kejsare

1 elddvägkejsare

1 pilfisk

1 fökenfisk blå djävul en hona

2 clowner ocellaris

2 Bengai kardinaler


Koraller:

Inte så många längre efter sommarens krash men mer om det senare

 

Bjuder på en bild från i början av Juni vill jag minnas när livet va på topp och jag inte vart å fjällvandrat än.

 

MVH

/Peter

 

 

 

akvarie.jpeg

  • Gilla 8
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

En liten "backround story" till varför jag befinner mig på botten.

 

Jag har under mina år som akvarist samlat på mig olika sorters Koraller av sorten Acropora alltså SPS. Jag har genomgående haft fokus på att hålla mina vattenvärden så stabil som det bara går för att just dessa koraller skall må så gott som möjligt.

Uppskattningsvis hade jag i början av sommaren lyckats ganska bra med min samling. Utöver dem som jag samlat själv fick jag ta över en stor mängd från ett nedlagt akvarium under våren vilket resulterade i att jag hade uppsakttningsvis mellan 60-80 olika sorters Acropora koraller. det va jag mycket nöjd med och framtiden kändes som en dröm att få se dessa växa och färga ut maximalt.

Jag har flera intressen bland annat fjällvandring. När jag är ute på tur så tar min sambo hand om akvariet åt mig och det går för det mesta bra.

sagt och gjort jag begav mig till de norligare breddgraderna för att korsa sveriges vildaste nationalpark som heter Sarek där det är ingen täckning på mobilen alls på ungefär en vecka. mycket nogranna instruktioner va jag därför tvungen att utfärda om hur akvariet skulle skötas.

 

När jag kom hem efter en vecka såg det inte så skoj ut tyvärr flera större kolonier hade dött och många var helt klart inte så glada. Började med direkt att testa KH 12+!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jag ligger normalt sätt på 7 i kh.

Något va super fel. jag hade presic innan jag drog bytt kh dunk till en som stått ett tag och efter att jag blandat en ny dunk så framgick det att den jag hade ställt dit va lite starkare vätska än vad jag brukar ha, MYCKET klantigt tänkte jag. MEN det kändes som att bara detta kan inte ha orsakat denna totala nedgång. frågade sambon lite försynt om hon gjort som jag sagt och det hade hon och hon hade vart extra givmild och matat fiskarna riktigt mycket :( :( :( berättade hon stolt. Det kröp fram att hon matat fiskarna ungefär 5 gånger så mycket som dem brukar få mat :) då matar jag mycket som det är, dem som sett mitt kar vet att jag sitter inne på mycket feta fiskar.

 

Jaja återställningen av värden satte igång med vattenbyten och sjysteringar av diverse. efter ett par veckor och acropororna fortsate att dö så tog jag mod till mig att plocka ut ett gäng.  Efter ett dopp i sötvatten av en fragg på ca 3 cm och det låg 15-20 plattmaskar i vattnet där fraggen låg så fick jag lite kalla fötter. VA!!! Hur har jag fått AEFW!?

 

I panik så beställde jag hem axilur ch gjorde enligt tråd på guiden. Dock under de 2 fösta dagarna efter axilur vart jag tvungen att lyfta ur och fragga ner de stora kolonierna. Acroporakolonier stora som mattallrikar som håller på å dö eller kämpa för att inte dö rättare sagt är inte så trevlig lukt att bo i.

 

2 salthinkar med acroskellet vart det till slut och jag räknar till att jag har 9 olika just nu acrporasorter vid liv alla är inte större än en tumme och vissa små som ett par polyper.

 

Axiluren hjälpte maskarna försvann helt dock handlade jag fösent och som ett godståg kom dino och cyano som en våg efter och dödade några till acroporor som redan va för svaga för att klara alger. :(

 

 

 Nu kan det bara bli bättre iaf :). och jag får glädja mig åt att fiskarna är fina OCH att inte glömma jag har ingen mask alls what so ever i akvariet :D.

 

Min teori vart maskarna kom ifrån: Vet jag inte riktigt eftersom det skedde lavinartat känns som att maskarna måste ha fått övertaget och perfekta förhållanden.

 kanske har jag haft dem länge och dem gjorde sin stöt nu? vem vet.

/Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Usch vad tråkigt...känner rysningar bara vid tanken....

Vad har du för fisk nu ?....läste precis en tråd av jonasroman från 2017..där kamelräka/pepparmintsräka samt olika gyltor hade verkan...akut som förebyggande.

Har inte satt mig in riktigt i varför högt kh är så skadligt för sps....vad är dina tankar om det ?

/micke

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan ju också vara så att ökningen av kh beror på fler faktorer än bara starkare lösning. När matningen ökade så hissar jag att nitrat och fosfat ökat också. Detta kan ha gjort att tillväxten på acropororna avstannat och därmed förbrukningen av kh. Snabbt ändrade vattenvärden ör väl inget som står på önskelistan för acro.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du gyltor (wrassar) i karet kan det vara så att de blev lata på att leta plattmask när den ordinarie matningen ökade.

När matningen ökar sjunker pH. Lite om du har en stor skummare - mer om skummaren är liten. Ett lägre pH medför långsammare korallväxt.

Naturligtvis är det läge att kolla alla viktiga vattenvärden nu. kH, Ca, Mg, NO3 och fosfat. Och pH om du har en digital mätare.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2019-09-09 at 16:54, Michael Hansson sa:

Usch vad tråkigt...känner rysningar bara vid tanken....

Vad har du för fisk nu ?....läste precis en tråd av jonasroman från 2017..där kamelräka/pepparmintsräka samt olika gyltor hade verkan...akut som förebyggande.

Har inte satt mig in riktigt i varför högt kh är så skadligt för sps....vad är dina tankar om det ?

/micke

Just nu har jag några kirurger samt ett bengai par och ett clownpar. jag tror helt klart gyltor eller vissa räckor som Jonas beskriver kan hjälpa hålla pest borta.

 

Jag vet inte om Högt Kh måste vara dåligt jag tror det är den för snabba förändringen som är det stora problemet och desutom lite väl långt från dem värdena som djuren har i det naturliga.

 

/Peter

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2019-09-10 at 06:51, peterj66 sa:

Det kan ju också vara så att ökningen av kh beror på fler faktorer än bara starkare lösning. När matningen ökade så hissar jag att nitrat och fosfat ökat också. Detta kan ha gjort att tillväxten på acropororna avstannat och därmed förbrukningen av kh. Snabbt ändrade vattenvärden ör väl inget som står på önskelistan för acro.

Så är det garantera kan bara hålla med, många faktorer har bidragit till att det stuckit iväg. Precis min åsikt också att det är förändringen som är dålig.

 

/Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2019-09-10 at 12:43, stigigemla sa:

Har du gyltor (wrassar) i karet kan det vara så att de blev lata på att leta plattmask när den ordinarie matningen ökade.

När matningen ökar sjunker pH. Lite om du har en stor skummare - mer om skummaren är liten. Ett lägre pH medför långsammare korallväxt.

Naturligtvis är det läge att kolla alla viktiga vattenvärden nu. kH, Ca, Mg, NO3 och fosfat. Och pH om du har en digital mätare.

Har inga gyltor då jag kör utan bottensubstrat. Jag mäter PH med en profilux och det gav defenetivt en sänkning när fosfaten steg. mäter KH dagligen normalt sett men nu var jag bortrest och då är det svårt att agera. kanske en KH-direktor skulle vara bra :).

 

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2019-09-10 at 13:43, KMG sa:

Så jäkla trist, men bryt ihop och kom igen som en annan ?

Har åkt på liknande, så nu mer sker all matning genom foderautomat. Utöver det är det bara jag som ger fryst mysis mm.

Ja man lär sig på ett haveri bara jobba på ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då va min yngelfångare testad!
Den fungerade om man ser till att jag fick yngel i korgen men tyvärr va alla döda på morgonen . Jag gissar i nuläget att jag har haft lite för mycket luft från luftpumpen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Äntligen börjar alginfernot försvinna!

 

Vart med reefspy idag vilket öppnade en helt ny värd! bjuder på några iphone bilder på det som lever och återhämtar sig efter sommarens debackel:

 

Tierra Del Fuego

IMG_8508.jpg.61c7056c185c262a62a817fdaacd2e00.jpg

 

Okänd från Nike 83 och en efflo inunder

IMG_8481.jpg.4bb0a1b46e7ce691b3d6bc367f80e40b.jpg

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • 4 veckor senare...

Allt tuffar på fint och jag har börjat dosera lite aminosyror. Måste säga att jag är mycket nöjd med min Profilux 4 som skickar notiser till mig när jag behöver fylla på eller kontrollera vissa saker mm väldans behändigt.

 

Efter 1.5 månad med tritonmetoden gjorde jag några vattenbyten och det gav ett bra resultat tycker jag allt verkade hitta en bättre balans så jag tror jag kör på vattenbyten 2 gånger i månaden, better safe than sorry.

 

/Peter

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

The Vinh
b30409c79e92dda0f829a18cc52d24c0.jpg

Köpte för ett tag sen en korall från ett akvarium som skulle läggas ned. Just denna korall faktiskt exakt samma eller dem härstammar från samma koloni har jag haft förut men den dog tyvärr i kraschen. Jag är mycket glad över att ha den i samlingen och den har sakta börjat släppa det bruna och gå över i sina riktiga färger.



Skickat från min iPhone med Tapatalk

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Coolt!
 
hur mycket Balling (Triton) doserar du nu? och vad för andra produkter? 

Ligger på 72ml 3a+b med other methods per dygn. Annars så kör jag fm zeolith och doserar reef vitality en kapsel var 4 dag samt aminosyror. Skall Börja dosera strontium eftersom jag alltid ligger lågt på det.

/Peter




Skickat från min iPhone med Tapatalk
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...