Gå till innehåll

Hållbarhet osmosvatten


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Har försökt söka på forumet för räknar med att svaret finns här men sökmotorn ger inte så bra filtrering som jag minns det. Kanske den är förändrad?

I vilket fall som helst så undrar jag hur länge man kan förvänta sig att osmosvatten håller god kvalitet om det förvaras i ett helt tomt/rent akvarium?

Jag fyller ofta upp 240 liter i min reserv men fyller bara på 70 liter åt gången i min osmosdel utav sumpen. Kan osmosvattnet stå utan direkt ljus och cirkulation i ett öppet akvarium länge eller är det begränsad hållbarhet?

 

Den sista delen av vattnet blir ståendes i 20-30 dagar eftersom det ofta går 10 dagar innan jag fyller upp osmosdelen i sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det inte kontamineras så är hållbarheten i princip obefintlig. Men det blir nog påverkat ganska fort, gör du tex rent kärlet mellan varje påfyllning? Men för ändamålet att blanda saltvatten med det så är 30 dagar inga problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, mikoto sa:

Om det inte kontamineras så är hållbarheten i princip obefintlig. Men det blir nog påverkat ganska fort, gör du tex rent kärlet mellan varje påfyllning? Men för ändamålet att blanda saltvatten med det så är 30 dagar inga problem.

Det används bara som osmosvatten för att efterfylla avdustningen. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det fungerar för det med. Eventuellt kan det bli mycket bakteriell aktivitet med tiden om man inte gör rent kärlet någon gång. Men så länge man inte introducerar något bakterierna kan massföröka sig på så är det nog ändå inte bekymmer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...