Gå till innehåll

Romans Balling Forte Plus


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Använder mig av det receptet som är 7x starkare än traditionell balling.

 

Läser receptet som att man skall fylla dunken med vatten, tillsätta kemikalier och så efter fylla upp till en liter.

 

För mig som blandar 9 liter åt gången blir det då till exempel följande.
 

KH-DUNKEN

128 gram Natriumkarbonat x 9 = 1152 gram natriumkarbonat

82 gram natriumvätekarbonat x 9 = 738 gram natriumvätekarbonat

 

osv...

 

När jag blandar enligt följande process:

 

fyller på dunken med 7 liter osmosvatten, häller i saltet och efterfyller upp till 9 liters strecket så får jag aldrig allting till att gå i lösning. Det blir alltid klumpar och sediment i botten. Gör jag något galet? Borde jag fylla i 9 liter vatten först å så tillsätta kemikalierna efteråt? Det känns inte riktigt för då blir alla lösningarna i olika stora i volym. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kemikalierna tar olika stor plats i lösningarna så om jag häller i dem efter att jag har mätt upp 9 liter så blir volymen på lösningarna olika stora och då räcker de inte lika länge om man doserar likt från dem. Räknar med att det är som vanlig balling och att man skall dosera lika stora volymer från alla 4 dunkarna i receptet.

 

Men är det någon som vet med säkerhet? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 minuter sedan, MattiasN sa:

För att få 9l får du då fylla typ 8l sen i med pulver för att därefter toppa upp till 9l, så får du 9l färdig vätska och den uträknade lösningen i alla dunkarna

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
 

Ok. Så då har jag gjort riktigt i processen: Först vatten, så kemikalier och så fylla upp.

Kan ha max 7 liter vätska i flaskorna före kemikalierna för efter jag lägger i kemikalierna flyttar sig vattennivån uppåt och blir ruskigt nära 9 liters linjen. Efterfyller bara med några dl-halv liter som mest. 

 

Men då har jag förstått det riktigt.

Om man skulle gjort så att man fyller 9 liter först så blir ju alla lösningarna olika stora och då får man inte till att dosera samma mängd från alla flaskorna utan att det blir "skevt" och olika mellanrum före man måste blanda nytt. 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just nu, Dimorb sa:

allt på en gång. Tar så lång tid att få det klart annars. Trodde inte det hade något med lösligheten å göra.

 

Jag spekulerar bara men det känns som att det är själva volymerna som ställer till det. Lite som att göra sås från blå band.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, petnym sa:

Använder du kallt vatten? De kemikalier som inte själva utvecklar värme vid kontakt med vatten kan bli lättare att lösa om man värmer osmosvattnet innan man blandar.

Tar ofta helt nytt osmosvatten och kör det ut så det är ljummet. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...