Gå till innehåll

Varning för att använda Ättika/vinäger för att rengöra pumpar med plast och metall


Lasse

Rekommenderade inlägg

Jag har använt utspädd ättika i 14 år nu utan ett enda problem. Det kan ha att göra med att jag alltid spätt ättikan till ungefär 1/2 procent och att den då är 100% i joner.

En grej jag aldrig gjort är att spetsa ättika med en starkare syra. Det skulle direkt kunna medföra att ättikan går över till molekylform.

Men som i tråden: Gå över till citronsyra och slipp problemen.

Saltsyra har en förmåga att gå över till gas vilket är väldigt irriterande för lungorna och får allt möjligt med järn i att rosta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan ju välja att se det som ättikans fel... eller så byter man till pumpar av kvalité och slipper problemen. Skämt åsido. Aldrig sett något problem med mina Tunze under 10 år. Brukar dock inte ha grejerna liggande i ättika så länge som trådskaparen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan Tunzes magnethållare påverkas av detta? Rvitko skriver:

 

"...the actual magnets are ceramic and cannot rust, there is a polyurethane coated iron plate under the magnets that can potentially rust if the coating is breached. That is a magnet design from about 5 years ago, the current ones are rare earth and fully encapsulated."

 

Jag brukar rengöra med ättika, och upptäckte rost på en av mina Tunzemagnethållare i våras. Själva magneterna var inte rostiga utan rosten verkade sippra fram mellan dem, vilket får mig att misstänka järnplattan bakom (mina magneter köptes för ca 5 år sedan).

 

Samtidigt tycker jag att fler borde drabbats om detta är ett verkligt problem. Rengöring med ättika är väl närmast standard, och både Tunze och Ecotech är ju vanliga märken.

 

Och är alla plaster lika porösa? Uppenbarligen går det att sälja ättika i plastbehållare.

 

 

 

 

Ändrat av Christian J
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2019-08-29 at 22:55, Lasse sa:

Perstorps ättika säljs endast i glasflaskor. Vilken ättika säljs i plast? 

 

MVH Lssse 

Jag köper ättika 10% på 10-liters plastdunk från Citygross. (Avsedd för matlagning).

50515_fattiksprit_10l.jpg

Ändrat av petnym
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Höljen på pumpar är gjorda av PVC. Ingjutningen brukar vara epoxi. Sladdarna är mantlade i PVC. Plastdunkar brukar vara gjorda av Polyeten (HDPE).

Jag har svårt att tänka mig att alla plaster är lika känsliga för ättiksdiffusion.

Efter det att Kina höjde priserna på rara jordartsmetaller har Tunze gått tilbaka till keramiska magneter. (I alla fall till de pumpar jag har köpt de seanste åren).

Ändrat av stigigemla
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Hej, 

ett gammalt ämne, men eftersom jag råkat ut för en grej om just pumpar och ättika så tänkte jag att jag kunde skriva lite.

För ca 1 år sen lade en av mina Apex pumpar av, den var 14 månader gammal, höll på åtskilliga timmar med den, men inget hjälpte,

så jag tänkte först slänga den, men lade in den i ett skåp, där den glömdes bort. För ca ett halv år sen började jag skölja mina pumpar 

i en balja med 5 liter vatten och 250 ml 24% ättika i, tvättar 2 maxspect 350 XF och 2 st apex pumpar varje fredag. Det har fungerat alldeles utmärkt.

Stoppar dom i baljan, startar dom och låter dem ligga där i ca 20-30 minuter innan jag stänger av dem och sköljer av dem i vanligt vatten

Behövde en pump till ett nytt 325 liters akvarium, kom att tänka på pumpen som lagt av, tvättade den och testade på alla sätt, inget hjälpte, 

när jag tvättat de andra pumparna färdigt, lade ner pumpen som inte fungerade i baljan, gick ut och klippte vår syrenhäck, när jag kom in 1 timme senare

sköljde jag av pumpen, testade den och den startade direkt, utan problem och har nu fungerat problemfritt i flera timmar.

Så tydligen kan det ibland vara bra med ättika och pumpar.

 

MVH

Ronny

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 10 månader senare...

Verkar som om även Tunzes Stream 3 kan vara känslig för starkare ättika. Såg detta i manualen:

 

Quote

Motor block (excl. The rotor) resistant to mild acids at 20°C
(<10% acetic acid, <5% sulphuric acid, <5% hydrochloric
acid, saturated citric acid)
Rotor and propeller are not resistant against the most
concentrated acids (sulphuric, hydrochloric acid). However,
resistant against some weak acids (<5% acetic acid, citric acid).

https://www.tunze.com/fileadmin/gebrauchsanleitungen/x6150.8888.pdf

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...