Jump to content
Lasse

Varning för att använda Ättika/vinäger för att rengöra pumpar med plast och metall

Recommended Posts

Spännande, det är väl främst Ecotech pumparna som haft magneter som blivit skadade dock vad jag kan minnas? Men tipset är nog bra till de flesta pumpar, citronsyra luktar ju inte så skarpt som ättika heller.

Jag har använt utspädd ättika i 14 år nu utan ett enda problem. Det kan ha att göra med att jag alltid spätt ättikan till ungefär 1/2 procent och att den då är 100% i joner.

En grej jag aldrig gjort är att spetsa ättika med en starkare syra. Det skulle direkt kunna medföra att ättikan går över till molekylform.

Men som i tråden: Gå över till citronsyra och slipp problemen.

Saltsyra har en förmåga att gå över till gas vilket är väldigt irriterande för lungorna och får allt möjligt med järn i att rosta.

Man kan ju välja att se det som ättikans fel... eller så byter man till pumpar av kvalité och slipper problemen. Skämt åsido. Aldrig sett något problem med mina Tunze under 10 år. Brukar dock inte ha grejerna liggande i ättika så länge som trådskaparen.

Kan Tunzes magnethållare påverkas av detta? Rvitko skriver:

"...the actual magnets are ceramic and cannot rust, there is a polyurethane coated iron plate under the magnets that can potentially rust if the coating is breached. That is a magnet design from about 5 years ago, the current ones are rare earth and fully encapsulated."

Jag brukar rengöra med ättika, och upptäckte rost på en av mina Tunzemagnethållare i våras. Själva magneterna var inte rostiga utan rosten verkade sippra fram mellan dem, vilket får mig att misstänka järnplattan bakom (mina magneter köptes för ca 5 år sedan).

Samtidigt tycker jag att fler borde drabbats om detta är ett verkligt problem. Rengöring med ättika är väl närmast standard, och både Tunze och Ecotech är ju vanliga märken.

Och är alla plaster lika porösa? Uppenbarligen går det att sälja ättika i plastbehållare.

Edited by Christian J

Vad tråden framförallt gäller är svällningen som blockerar rotorn. Och det verkar vara ett välkänt problem vad gäller MP

MVH Lasse 

1 timme sedan, Christian J sa:

Och är alla plaster lika porösa? Uppenbarligen går det att sälja ättika i plastbehållare

Perstorps ättika säljs endast i glasflaskor. Vilken ättika säljs i plast? 

MVH Lssse 

29 minutes ago, Lasse said:

MVH Lssse 

Ogräsättika (12%) säljs i plastdunkar, har själv en från Biltema.

On 2019-08-29 at 22:55, Lasse sa:

MVH Lssse 

Jag köper ättika 10% på 10-liters plastdunk från Citygross. (Avsedd för matlagning).

50515_fattiksprit_10l.jpg

Edited by petnym

Höljen på pumpar är gjorda av PVC. Ingjutningen brukar vara epoxi. Sladdarna är mantlade i PVC. Plastdunkar brukar vara gjorda av Polyeten (HDPE).

Jag har svårt att tänka mig att alla plaster är lika känsliga för ättiksdiffusion.

Efter det att Kina höjde priserna på rara jordartsmetaller har Tunze gått tilbaka till keramiska magneter. (I alla fall till de pumpar jag har köpt de seanste åren).

Edited by stigigemla