Gå till innehåll

Flytt av en reefer 425xl.


RozZy

Rekommenderade inlägg

Hejsan kära revare!

I december är det dags för flytt och mitt 2 åriga 425xl ska flyttas från Södermalm till antingen Sickla eller Sundbyberg.
Distansen är relativt kort och vi kommer att använda oss utav en flyttfirma.

 

Dock är jag orolig för mina fiskar och koraller. Är rädd att några kan stryka med.
Dessa fiskar har jag.


Dvärgsdrakfisk - 12cm stor. 
Medelstor Snowflake muräna. (självmordsbenägen)
Valentini puffer
Eldvärgskejsare
Gul Kirurg
Salarias
Purble Dottyback
2 Olika gyl
4-5 chromisar.

 

förutom detta har jag anemoner, koraller och sten.

Hur ska jag packa och separera fiskarna? Dvärgsdrakfisken och muränan måste nog vara i egna hinkar.
Vilka sorts hinkar fungerar bäst?
Hur ska jag separera fiskarna? Och hur gör ni med koraller som sitter fast på stenar? 

 

Jag är en erfaren akvarist, men jag alltid varit ensam när jag flyttat akvarium i det förflutna & det ledde till att fiskar dog.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är mycket värt om du kan få ett billigt begagnat på nya platsen som fiskar kan få gå i en dag eller två medans du sätter upp stora karet och möblerar med sten.

Vid själva flytten är gamla salthinkar särskilt bra tycker jag för med locket på blir det mörkt och det reducerar stress.

För sten med koraller gillar jag Ikeas lådor som jag tror heter Samla, det finns säkert på andra ställen också, snäpplock  gör de hyfsat täta och att de är rektangulära gör det lätt att packa och skydda koraller.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 9/5/2019 at 9:40 AM, danne031 said:

Det är mycket värt om du kan få ett billigt begagnat på nya platsen som fiskar kan få gå i en dag eller två medans du sätter upp stora karet och möblerar med sten.

Vid själva flytten är gamla salthinkar särskilt bra tycker jag för med locket på blir det mörkt och det reducerar stress.

För sten med koraller gillar jag Ikeas lådor som jag tror heter Samla, det finns säkert på andra ställen också, snäpplock  gör de hyfsat täta och att de är rektangulära gör det lätt att packa och skydda koraller.

Tänkte inte på salthinkar. Det var en bra idé. ska kolla in de där Ikea lådorna.

 

några andra tips? Använder ni er av batteridrivna pumpar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 9 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...