Gå till innehåll

Inser att det är dags för doserpump och balling


Magnus Hörkeby

Rekommenderade inlägg

Nu har mitt första saltvatten akvarium varit igång 3-4 månader och jag förstår att det är dags att införskaffa doseringspump och balling då jag bara mäter dom vanliga värdena på nitrat, fosfor, kalcium, PH och har noll koll på hur det ser ut med dom övriga sprängämnena.  Vill ha en blandad mix av koraller.

Det finns ju flera tillverkare så jag undrar vilka ni satsar på och lite varför. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I samband med att du börjar dosera så är det ett måste att införskaffa tester för KH och magnesium då de tillsammans med kalcium är de primära.

 

Personligen använder jag triton core 7. Som du skriver finns det ju många olika men i grunden är alla det samma med olika etiketter, styrkor och kryddning kan man säga. Välj en som är enkel för dig att komma över, t.ex. en som finns i din närmsta butik. Eller en du sett någon använda vars akvarie ser bra ut kanske :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Danne. Bor i sthlm så jag kommer åt två bra butiker. När det gäller doseringspump går det bra med vilken som helst eller är dom billigare inte tillräckligt precisa i dosering? Har sneglat på en Aqua Medic reef doser evo 4 men skulle gärna få fatt på en begagnad eftersom det rullat en hel del pengar nu med tämligen nytt akvarium. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ju billigare desto högre risk att något går snett så enkelt är det. Elektroniska komponenter kostar mindre om de håller sämre kvalité, samma gäller för slangar och pumphuvuden. Med det sagt är de billiga oftast absolut tillräckligt precisa för den generella akvaristens behov.

 

En klar och överlägsen majoritet använder doserpumpar som kostar under 2000kr, och de gånger man sett något gå snett visar det sig precis lika ofta vara handhavande som hårdvarufel.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte en doserpump på eBay för 500 kr som jag använt i 5 år utan problem sen fick jag kalla fötter och slog på stort och investerade i en ghl doser 2.1 som gick sönder i ett av pumphuvudena omgående(sprucken plast).
Så det finns inga garantier


Skickat från min iPhone med Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Balling är en metod att ersätta de ämnen som koraller och alger förbrukar. Idag gör du vattenbyten för att ersätta de ämnena. 

När du mäter de viktigaste parametrarna som KH, CA, MG och märker att de sjunker till lägre nivåer än vad korallerna vill ha, då är det dags att dosera på annat sätt, exempelvis med balling.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack så mycket! jag har läst om balling system innan ha frågat:) men eftersom det enda problemet jag haft under åren vid mätningar va nitrat och inget annat tänkte jag att balling inte speciellt aktuellt för mig:) men idag har fått 3 flaskor Ultra Balling light trace och sitter o funderar vad ska jag med dom till:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...