Gå till innehåll

Köpa lantanklorid?! - var?


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Önskar å köpa ren lantanklorid för att blanda lösning efter egen koncentration. Men vart köper man det? Säljs det fritt eller må man söka om tillåtelse? Om man köper i butik från t.ex. ebay/usa där de använder det friskt - hur vet jag då koncentrationen? 

 

Köps "ren" lantanklorid som pulver eller lösning?

 

Tacksam för svar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 minuter sedan, Tobbe.R sa:

Seaklear på eBay kör jag med 

https://www.ebay.com/itm/Seaklear-1040105-Phosphate-Remover-Commercial-QT/131589686570?epid=6020494091&hash=item1ea35b452a:g:brMAAOSw~o5aUvv5

Kör 5-8ml per liter ro vatten i dropp bag  i 5 micron strumpa 

Grymt bra och blir billigt när man har mycket vatten 

Har du någon uträkning på hur mycket den koncentrationen tar upp? Hur mycket räcker en sådan flaska till? Vilka värden har du/sänker du till? Över hur lång tid?

 

Jag har alltid kört rowa men när man förbrukar uppemot 100 kg/år så kostar det lite fläsk. Vill tro att lantanklorid blir billigare. Hade tänkt köra det genom ett eller två clarisea filter för å filtrera ut.. är de finmaskiga nog tror du?

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har alltid kört seaklear commercial och kör regelbunden ICP test aldrig haft antydan till LC i burken 

men kör alltid en 5 micron strumpa  har 5 retur rör och sätter en stumpa under en och ca en droppe i sekunden i den under 4-7 timmar beroende på humör 

till ca 2500 liter, brukar köra en vända när det är 0,10+ 

och mäter minst en gång under dropp tiden med hanna 

är det 0,20 kör jag 2 gånger med minst en dag i mellan 

Otroligt billigt när jag har det nere på ca 0,05 har jag i rowa i reactor när det stiger en ny vända 

lycka till 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 timmar sedan, Tobbe.R sa:

Jag har alltid kört seaklear commercial och kör regelbunden ICP test aldrig haft antydan till LC i burken 

men kör alltid en 5 micron strumpa  har 5 retur rör och sätter en stumpa under en och ca en droppe i sekunden i den under 4-7 timmar beroende på humör 

till ca 2500 liter, brukar köra en vända när det är 0,10+ 

och mäter minst en gång under dropp tiden med hanna 

är det 0,20 kör jag 2 gånger med minst en dag i mellan 

Otroligt billigt när jag har det nere på ca 0,05 har jag i rowa i reactor när det stiger en ny vända 

lycka till 

tack för info.


Mitt mål är att eliminera reaktorerna och kör lantanklorid i kombo med clarisea filter. Bör ju gå det.. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
On 2019-09-14 at 01:00, Tobbe.R sa:

Seaklear på eBay kör jag med 

https://www.ebay.com/itm/Seaklear-1040105-Phosphate-Remover-Commercial-QT/131589686570?epid=6020494091&hash=item1ea35b452a:g:brMAAOSw~o5aUvv5

Kör 5-8ml per liter ro vatten i dropp bag  i 5 micron strumpa 

Grymt bra och blir billigt när man har mycket vatten 

Varifrån köper du strumpan? Vet du om det finns större förpackningar med lantanklorid från samma märke? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2019-10-13 at 19:40, Tobbe.R sa:

du klarar dig länge på flaskan runt en liter 

5-10 micron strumpor köpte sist från någon handlare i USA , även feeding bag  men detta borde gå att få hemma som beställningsvara 

Mitt "hemma" är i Norge och här är det inte så stort med saltvatten så må beställa det själv. Tips ? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2019-10-13 at 19:40, Tobbe.R sa:

du klarar dig länge på flaskan runt en liter 

5-10 micron strumpor köpte sist från någon handlare i USA , även feeding bag  men detta borde gå att få hemma som beställningsvara 

Har du några koraller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2019-09-14 at 01:10, Dimorb sa:

"Dual formula" låter ju onekligen som att det är lantanklorid och någonting mer... Inget jag hade chansat på...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svårt att hitta seakler. men har hittat fosfatremover med lantan, de räcker nog inte till att avlägsna lika mycket men. finns dock i 5 liters dunk ELIMI-PHOS RAPID

en sida som har men de finns flera!

 

https://www.meerwassershop24.de/Tropic-Marin-ELIMI-PHOS-RAPID-5-l

 

Har använt det ca 1,5 år. Doserar med doserpump i avrinningsboxen till mina sumpar. Har dock tealling rullfilter före skummaren å sedan 3st 100 l kar som sumpar i följd.

Ändrat av kobbens
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har beställt sea klear commercial nu så ser vi hur länge den räcker till. Tänkte köra genom clarisea filter. 
Kör du med originalrullarna eller något annat? Har du lyckats verifiera att filter-rullen kan ta upp detta eller chansar du? (kör man väldigt låg dos så lär man ju inte se någon skillnad på om fällning hamnar i filtret eller börjar lagras i sanden i Akvariet),
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är de extra långa rullarna.

Har inte fått bekräftat att de tar upp allt men räknar med att de tar det som fäller ut. 

Jag kommer dosera det ner i ytavrinningsröret som går till clarisea som i sin tur går till skummare.. bör väl inte bli mycket igen där efter? 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 timmar sedan, petnym sa:
On 2019-10-22 at 23:20, Dimorb sa:
Har beställt sea klear commercial nu så ser vi hur länge den räcker till. Tänkte köra genom clarisea filter. 

Kör du med originalrullarna eller något annat? Har du lyckats verifiera att filter-rullen kan ta upp detta eller chansar du? (kör man väldigt låg dos så lär man ju inte se någon skillnad på om fällning hamnar i filtret eller börjar lagras i sanden i Akvariet),

Jag tänker också att när jag har använt lantan i andra system har det blivit en tydlig vit utfällning - inte ren lantanklorid men akvariemärke - och så vitt som det har blivit då så tror jag inte att det kommer förbi filtret. Filtret sätter ju också igen mer och mer och är väl aldrig helt "rent". 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då har jag fått 2 flaskor med sea klear.

 

Beställde från länken som rekommenderas i tråden och ser nu när jag har fått flaskorna att de flaskor som jag har fått är med en annan bild än den i annonsen på ebay. Är det så att de har ändrat designern på flaskorna/bilden? Eller är det så att jag har fått fel produkt?

 

Bilden i annonsen är med ett barn frampå och de jag fick är med en familj. Köpte enligt annonsen Seaklear 1040105 Phosphate Remover Commercial QT  men kan inte finna det på flaskorna. Det står bara SeaKlear Phosphate remover.

 

Någon som vet?

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2019-10-30 at 17:07, mcjagg sa:

Detta använder jag köpte på poolteam i malmö
Mvh Frank81150b20b8c176ec033ab4b8ac1e7e20.jpg

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
 

Det är en annan än den jag har fått.

 

Den jag har fått är den samma som står på seaklears hemsida: https://seaklear.com/residential-products/phosphate-remover

Men bör kanske inte vara så stor skillnad?

Kunde du sänt mig en beskrivelse av hur du blandar och doserar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...