Gå till innehåll

En nervös nybörjares första akvarium


Chilli

Rekommenderade inlägg

 

Hej allesammans!

Här har ni ytterligare en lite småjobbig och lätt nervös nybörjare att leva med.

Då jag inte har någon i min umgängeskrets som sysslar med saltvatten (eller akvarium över huvud taget) så får jag helt enkelt förlita mig på internet.

Tänkte starta denna tråd dels för min egen skull för att kunna skriva av mig lite, men kanske framför allt för att hoppas på att kunna ha er med lite mer erfarenhet som mentor.

Så här kommer en lite snabb uppdatering på hur långt jag kommit hittills.

 

Efter några års drömmande, och många övertidstimmar på jobbet så tog jag äntligen beslutat att sätta mig i bilen och åka 2 timmar till närmsta rekommenderade saltvattensbutik.

 

Några dagar senare åkte mitt 600l sötvattensakvarium ut och efter ytterligare någon dag kom det hem ett red sea reefer 425 som jag i söndags fyllde upp med osmos vatten, och i måndags så blev vattnat till saltvatten.

Ja, det är så långt jag kommit än så länge.

 

Imorgon åker jag och hämtar ca 40kg levande sten + min belysning och skummaren som inte fanns i lager när jag köpte akvariet.

 

Än så länge har allt gått smärtfritt och akvariet är förvånansvärt tyst tycker jag.

Men det är väl inte förens imorgon när stenen kommer i och akvariet är komplett med teknik som det börjar hända lite.

Nervositeten börjar krypa närmare nu och jag har läst varje steg i uppstartsguiden i red seas reef mature starter kit ett flertalet gånger..

 

Tekniken jag köpt är:

Red sea reefer 424

Deltec 1000i skummare

Maxspect rsx 300w belysning

Maxspect gyre 330

Jebao DCP 2500-20000 L/T

 

Ni är mer än välkomna att hjälpa mig på min resa in i saltvärlden, och säga vad ni tycker och tänker. Om ni tycker det ser bra ut eller om ni upptäcker något som kommer gå åt skogen. Allt uppskattas!cf237eebf1cc339ebc65c4ba66fd183d.jpg

 

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

 

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter kanon än så länge! Fina grejer du köpt. Vad vill du ha för djur?
Tack! Det känns riktigt bra med grejerna, han som hjälpte mig att plocka ihop det känns pålitlig och kunnig.

Målet är att ha lps'er, men får kanske börja med några läderkoraller och mjukisar för att få upp självförtroendet lite..

Fiskar velar jag fortfarande lite på. Det blir självklart 2 clowner.
Sen vill jag ha 2 kirurger, 1 gul kirurg men den andra vet jag inte.
Jag vill även ha någon typ av fiskar som lever i grupp, som man kan ha några stycken.
Har ni tips på fiskar som passar så får ni gärna komma med förslag

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

LPSer och mjukkoraller har ganska lika krav. Börja med lite sinularia du om det är lps som intresserar dig, de är lätta, fina och tåliga! Jag gillar mjuka koraller mest, men det är lättast att hålla mjuka med andra mjuka, de kan vara tuffa mot LPS och SPS. Med det sagt så är ditt akvarium ganska stort så det blir nog lättare för dig. Om du vill ha lite mjuka koraller så skaffa arter som inte sprider sig för lätt. Sinularia och Sarcophyton är bra. Då kan du ta ut de ur akvariet om du vill byta ut de med tiden. Många andra mjuka som växer fort och sprider sig är askul... Men de fungerar bäst att kombinera med andra mjukisar med samma egenskaper, inte med lite mer långsamväxande stenkoraller ?

 

Chromis Viridis är en av hobbyns vanligaste fiskar men det är med god anledning, de är jättefina och kan fungera ok i en grupp. 8-10 stycken sådana passar nog jättebra i ditt akvarium!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipsen.
Jag har funderat på en grupp chromis eller bangai kardinal. Vet inte så mycket om någon av dom än. Det känns som det är ett tag kvar innan jag är där än, så jag hinner nog läsa på lite mer om dom..

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Banggaikardinaler går inte att hålla i grupp. Så fort de blir könsmogna mobbar de ut varandra så det blir bara ett par kvar.

I mitt nästan 3 meters kar hade jag 10 ett tag. Tre par bildade revir. De andra fick stå intill framrutans mitt uppe vid vattenytan. Och då var karet 294 långt, 62 högt och 82 brett. Mycket trevlig fisk om man har ett par.

Karet är väl lite litet för kirurger. Gul kirurg och de mindre Stenochaetusarterna verkar gå bäst i små kar. Undvik alla som heter Acanthurus. De är vilda och/eller mycket stora.

Det finns några frökenfiskarter som inte är så aggressiva som Chromis. Chromishanar försvarar revir väldigt intensivt om de har lekt. Chrysiptera rollandi, springeri och talboti är alla lugnare och mindre aggressiva. Men andra frökenfiskar kan vara många gånger mer aggressiva så köp inte andra arter utan att ha kollat väldigt noga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis av denna anledning att jag startade denna tråden! Tips och varningar.

Jag har något svagt minne av att jag hört att bangaier bara lever i grupp som små. Om jag blir sugen på sådana så blir det bara 1 par isåfall.
Men chromisar borde väl funka? Kanske inte 8-10 st, men runt 5st kanske?

Angående kirurger så velar jag lite fram och tillbaka, men inte är väl karet för litet för gul kirurg?
Vad jag funderar på är 2 gula, eller 1 gul och 1 till i samma släkte. Absolut inte någon av de stora kirugerna. Vad jag förstått så är kirurger väldigt aktiva och behöver stor simyta.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag äntligen kommit hem igen och stenen kommit i akvariet.
Jag som stod och tittade med stora ögon när han i butiken slängde i sten efter sten i lådan och tänkte att han är inte riktigt klok! hur ska jag få plats med 40kg sten i mitt kar?
Nu står jag och kliar mig i huvudet och undrar om det verkligen räcker? Jag tycker det ser lite ut?

Byggandet var lite svårare än jag först trodde då jag i första hand fokuserade på att få det stadigt.
Vet inte riktigt vad Jag tycker.. är lite rädd att det inte finns så många bra ställen att sätta koraller på.. Vad tror ni?2e2bfe5ca0b30429a425cd1fad544496.jpg

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du ser ut att ha rätt bra med sten, när du får i koraller sedan så kommer det kännas mycket mindre fjuttigt ? Det tar ett litet tag innan man lär sig hur man bygger bäst med stenen. Sprid ut de lite mer du istället. Bygg lägre och lägg de gärna lite omlott så det blir utrymme under stenarna, det gillar fiskarna för då kan de hålla sig undan lätt om de önskar. Då mår de bättre. Du får även mer yta att sätta koraller på. Raka väggar är svårt att sätta något på, du vill ha så mycket plana stenytor som möjligt. Ha som mål att exponera så mycket sten mot ljuset som du kan, men samtidigt stapla en del uppåt. Du har mycket höjd du kan jobba med, men du behöver inte känna att stenarna måste nå till ytan ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du ser ut att ha rätt bra med sten, när du får i koraller sedan så kommer det kännas mycket mindre fjuttigt  Det tar ett litet tag innan man lär sig hur man bygger bäst med stenen. Sprid ut de lite mer du istället. Bygg lägre och lägg de gärna lite omlott så det blir utrymme under stenarna, det gillar fiskarna för då kan de hålla sig undan lätt om de önskar. Då mår de bättre. Du får även mer yta att sätta koraller på. Raka väggar är svårt att sätta något på, du vill ha så mycket plana stenytor som möjligt. Ha som mål att exponera så mycket sten mot ljuset som du kan, men samtidigt stapla en del uppåt. Du har mycket höjd du kan jobba med, men du behöver inte känna att stenarna måste nå till ytan
Hör vad du säger och har nu ändrat om lite. Plockade ner några av de stora stenarna och luftat upp lite.
Gjorde revet lite bredare och inte lika högt.
Tycker att jag nu har mycket fler ställen att kunna sätta koraller på, och fiskar kan simma igenom lite överallt.32f12f2454ebba0f9a52641cc5ad2133.jpg

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen till Saltvattensguiden!

 

Det tar en stund innan man fått till en "scape" som man gillar. Ofta när jag fått till en bra framifrån, så ser det konstigt ut från sidan. Ge det lite tid och flytta runt stenar. Tänkt på att ha lite grottor så fiskar kan gömma sig. 

Kolla i lite trådar för inspiration hur de gjort med stenen.

kanske lite extremt för ett första kar, men lite inspirerande:  https://reefbuilders.com/2019/08/26/the-bonsai-acropora-reef-of-yoshi-fujikawa/

 

 

 

Gällande fisk så håller jag med Stig. En gul kirurg och en mindre annan kirurg funkar i ditt kar. Undvik "doris" är mitt tips.

https://www.reeflex.net/kategorie/5.html#katID5

Kanske 6 st Antias squamipinnis? eller Evansi ? Den sistnämnda är lite svårare att få att äta.

 

För övrigt så har du bra förutsättningar med den utrustning som du har, så nu får du bara addera ett par kg tålamod så kommer de nog bli bra!

 

Lycka till! :) 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen. Kul att se att det är en och annan som läser om min lite tafatta uppstart!

Igår gjorde jag det som varje gång får mig att ifrågasätta varför jag håller på med akvariehobbyn.. nämligen tvätta sand. Det är få saker jag kan komma på som är tråkigare än det. (Jag vet, man skulle kunna valt levande sand och sluppit tvättandet. Men nu gjorde jag inte det)

Jag har även försökt mig på att mäta lite värden, vilket inte gått så bra tror jag. Jag har använt salifert tester för jag har hört gott om dom, men jag får resultat som känns helt galet fel.. troligen något jag gör fel, men testade både igår och idag med samma resultat.
Jag har tydligen ett kh på 12. (Är det ens möjligt att få en sådan siffra?)
Ammoniak får jag knappt någon färg över huvud taget, bara lite grumligt vatten..
Och nitrat får jag väldigt stark färg på så den visar max. (Men nitrat testet inte är pålitlig om man har nitrit i vattnet om jag förstått det rätt? Men av någon anledning så har jag inte köpt ett nitrit test)

Men men, i övrigt så tuffar det på. Har lite hög salthalt, står på 1,027 som jag jobbar på att få ner lite grann.
Är på dag 3 i mitt reef mature starter kit. Så har hällt i lite spännande medel nu och längtar lite tills man börjar se att det händer lite.
Skulle vara skönt om testerna visade någorlunda som boken säger bara. Där står det att jag borde ha ett kh på 8,4 dkh, ammonia 1ppm, nitrit 0,1 och nitrat 36ppm..9506fbc06881b55bba1e3386880c5f65.jpg

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ditt KH låter helt rätt med det saltet och salthalten du har. Är bara kolla Red Seas hemsida https://www.redseafish.com/red-sea-salts/coral-pro-salt/ Enligt den borde du få ett KH på 11-12,5 grader med den normala salthalten som rekommenderas. Står nog på hinken med ?

 

12 är ganska högt jämfört med många andra system och metoder som ofta siktar snarare runt 8, men det är inget negativt med det. Stabilitet är mer viktigt än exakta värdet.

 

Ammoniak och nitrit kan vara lite vad som helst, men du har levande sten i akvariet så du kan bara avvakta någon vecka så har det nog löst sig självt. Stenen ser "ren" ut med så det är nog inte mycket på den som skulle kunna sitta och dö av och förlänga processen. Det är bara låta bakterierna återhämta sig lite så kommer de komma igång och nitrifikationscykeln är igång. Nitrat är nog mest förvirrande att mäta nu, men det borde vara ganska lågt i ditt system då du inte har någon direkt belastning som kan skapa det. Det brukar gå åt fort i de flesta nya system ändå med algerna som brukar breda ut sig.

 

Ser ut som att skummaren redan börjat jobba lite med!

Ändrat av mikoto
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ditt KH låter helt rätt med det saltet och salthalten du har. Är bara kolla Red Seas hemsida https://www.redseafish.com/red-sea-salts/coral-pro-salt/ Enligt den borde du få ett KH på 11-12,5 grader med den normala salthalten som rekommenderas. Står nog på hinken med
 
12 är ganska högt jämfört med många andra system och metoder som ofta siktar snarare runt 8, men det är inget negativt med det. Stabilitet är mer viktigt än exakta värdet.
 
Ammoniak och nitrit kan vara lite vad som helst, men du har levande sten i akvariet så du kan bara avvakta någon vecka så har det nog löst sig självt. Stenen ser "ren" ut med så det är nog inte mycket på den som skulle kunna sitta och dö av och förlänga processen. Det är bara låta bakterierna återhämta sig lite så kommer de komma igång och nitrifikationscykeln är igång. Nitrat är nog mest förvirrande att mäta nu, men det borde vara ganska lågt i ditt system då du inte har någon direkt belastning som kan skapa det. Det brukar gå åt fort i de flesta nya system ändå med algerna som brukar breda ut sig.
 
Ser ut som att skummaren redan börjat jobba lite med!
Åhh vad skönt att du sa det! Kh var det jag var mest orolig för eftersom det kändes så galet högt. Men som du säger så står det ju faktiskt på hinken att det ska va 11.
Då kan jag andas ut lite..
Klantigt av mig att inte kolla det först.

Jodå skummaren skummar på. Den skummar lite blött tycker jag, plus att den står lite djupt. Funderade på att ställa den på något så att den kommer upp lite, men känns som det kan ställa till det mer än det hjälper. Så jag testar såhär ett tag så får vi se hur det går.58848bd64467d9b3dcb5289e2e2d469d.jpg

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är lite konstiga värden från din bok. Kh är något som man ofta diskuterar och olika akvarier har olika. Mellan 7 och 10 är vanligt. Men man bör bara ändra det mycket långsamt om man inte är nöjd med värdet.

Ammonium borde stått 0 - 0,2 ppm.

Nitrit 0 - 0,1 men egentligen spelar det ingen roll då det inte är giftigt i saltvatten.

Nitrat 1 - 10 ppm. Ett så högt nitratvärde som 36 ppm begränsar tillväxten på koraller och några av de känsligaste riskerar till och med att dö.

 

Reef mature kit är en speciell metod att starta akvarier. Man tillför de näringsämnen man normalt vill ha bort och bakterier + bakteriemat som gör detta.

På så sätt räknar man med att bakteriekulturen i akvariet kommer igång snabbare och att karet blir stabilare. Det brukar fungera bra för dem som följer bruksanvisningen perfekt och inte blandar med råd från nätet.  Det finns många sätt att starta ett saltvattensakvarium och det som garanterat fungerar sämst är att blanda från olika metoder.

Jag tycker du skall följa de värden som Red Sea anger för Mixed Reef i början. Efter några månader kan du börja fundera på om du vill närma dig andra värden som du läst om eller sett hemma hos någon eller på Youtube. Det tar minst en månad för koraller att anpassa sig efter andra vattenvärden eller annan ljusinställning så ta det lugnt.

 

Om du sedan börjar med Red Seas foundation eller ett annat Ballingrecept spelar inte så stor roll men det är viktigt att komma ihåg:

Allt du tillsätter till vattnet är för att upprätthålla bra vatten värden. Har du för högt värde av något så tillsätt inte det tills värdet sjunkit till önskevärdet. Tillsatserna är till för att hålla bra värden i vattnet inte för att du skall känna dig belåten med att ha hällt i det "bästa".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är lite svårt att se på bilden men jag tror att du har lite för hög vattennivå i sumpen, den går inte sänka något?

Se där, det gick att ändra vattennivån i sumpen. Det hade jag inte en tanke på..

Nu slipper skummaren drunkna mer!

Otroligt tacksam för all hjälp.

Jag har mycket kvar att lära mig känner jag. Haha!

 

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

 

 

e28c59e735c3f87ca0efca61e2dd07f1.jpg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är lite konstiga värden från din bok. Kh är något som man ofta diskuterar och olika akvarier har olika. Mellan 7 och 10 är vanligt. Men man bör bara ändra det mycket långsamt om man inte är nöjd med värdet.
Ammonium borde stått 0 - 0,2 ppm.
Nitrit 0 - 0,1 men egentligen spelar det ingen roll då det inte är giftigt i saltvatten.
Nitrat 1 - 10 ppm. Ett så högt nitratvärde som 36 ppm begränsar tillväxten på koraller och några av de känsligaste riskerar till och med att dö.
 
Reef mature kit är en speciell metod att starta akvarier. Man tillför de näringsämnen man normalt vill ha bort och bakterier + bakteriemat som gör detta.
På så sätt räknar man med att bakteriekulturen i akvariet kommer igång snabbare och att karet blir stabilare. Det brukar fungera bra för dem som följer bruksanvisningen perfekt och inte blandar med råd från nätet.  Det finns många sätt att starta ett saltvattensakvarium och det som garanterat fungerar sämst är att blanda från olika metoder.
Jag tycker du skall följa de värden som Red Sea anger för Mixed Reef i början. Efter några månader kan du börja fundera på om du vill närma dig andra värden som du läst om eller sett hemma hos någon eller på Youtube. Det tar minst en månad för koraller att anpassa sig efter andra vattenvärden eller annan ljusinställning så ta det lugnt.
 
Om du sedan börjar med Red Seas foundation eller ett annat Ballingrecept spelar inte så stor roll men det är viktigt att komma ihåg:
Allt du tillsätter till vattnet är för att upprätthålla bra vatten värden. Har du för högt värde av något så tillsätt inte det tills värdet sjunkit till önskevärdet. Tillsatserna är till för att hålla bra värden i vattnet inte för att du skall känna dig belåten med att ha hällt i det "bästa".
Boken jag pratar om är manualen i red sea reef mature starter kit. Den följer jag slaviskt dag för dag. Igår var jag på dag 3 och då stod det att jag skulle kolla lite värden och vad de beräknat att det "borde" ligga på för dag 3. (Inte vad det ska vara när akvariet är inkört. Då förstår jag att 36ppm i nitrat låter förödande)

Jag är alldeles för ny och osäker för att ens tänka tanken på att försöka blanda metoder för uppstart. Jag tycker min "bok" är perfekt idiotsäker som förklarar tydlig dag för dag vad man ska göra och vad man borde förvänta sig. 46c83a36257a376d326b096ece16e04b.jpg

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen till en underbar hobby....å om ingen sagt det ännu....allt tar sin tid och det gäller att sitta ner i båten ?

Jag började precis som du med en dröm och vart till en början överväldigad av all information, för att efter ett par månader känna mig hyfsat säker. Det är bara å kasta sig ut...läsa guiden och vara nyfiken :-).  Att dina värden inte stämmer med diverse "manualer" är normalt....det tog kanske två månader för mina värden att stabilisera sig...å det är det som jag strävar efter...stabilitet....sen att värdena kan vara för höga eller för låga det är ju det som är akvaristik tycker jag...att efterlikna naturen så långt det går.

Du nämner fiskar som du vill ha....å där har du fått erfaren hjälp...

Ska du ha sand ?....vad har du tänkt ha för städpatrull, typ eremiter o snäckor/sniglar ?

I övrig tycker jag din utrustning verkar toppen ?

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen till en underbar hobby....å om ingen sagt det ännu....allt tar sin tid och det gäller att sitta ner i båten
Jag började precis som du med en dröm och vart till en början överväldigad av all information, för att efter ett par månader känna mig hyfsat säker. Det är bara å kasta sig ut...läsa guiden och vara nyfiken :-).  Att dina värden inte stämmer med diverse "manualer" är normalt....det tog kanske två månader för mina värden att stabilisera sig...å det är det som jag strävar efter...stabilitet....sen att värdena kan vara för höga eller för låga det är ju det som är akvaristik tycker jag...att efterlikna naturen så långt det går.
Du nämner fiskar som du vill ha....å där har du fått erfaren hjälp...
Ska du ha sand ?....vad har du tänkt ha för städpatrull, typ eremiter o snäckor/sniglar ?
I övrig tycker jag din utrustning verkar toppen
Tack! Känns skönt att veta att det är fler kännt sig lite osäkra i början. Det är så extremt mycket information att suga in, men det mesta känns som det faller på plats förent man börjat.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dag 5.
Börjar se lite spår av alger lite här och var nu. Jag har nog aldrig blivit glad av att få se alger i akvarium innan, men nu är det faktiskt lite kul.
Jag har idag varit iväg och köpt lite grejer till mitt första 5% vattenbytet som ska göras på torsdag. Tänkte börja blanda det imorgon.

I övrigt så rullar det fortfarande på bra.
En mycket spännande hobby det här.
Känns som jag kan sitta och stirra in i akvariet i timmar, och då har jag inte ens något levande i än! e5435c0c45e95c4277b312e416bd091e.jpg

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2019-09-24 at 19:13, Chilli sa:

Dag 5.
Börjar se lite spår av alger lite här och var nu. Jag har nog aldrig blivit glad av att få se alger i akvarium innan, men nu är det faktiskt lite kul.
Jag har idag varit iväg och köpt lite grejer till mitt första 5% vattenbytet som ska göras på torsdag. Tänkte börja blanda det imorgon.

I övrigt så rullar det fortfarande på bra.
En mycket spännande hobby det här.
Känns som jag kan sitta och stirra in i akvariet i timmar, och då har jag inte ens något levande i än!

 

Om du börjar se algtillväxt brukar det vara dags att börja inhandla lite städpatrull. Jag har inte läst red seas manual men när rekommenderar dem att köpa in städpatrull?

 

Städpatrull är oftast bra att ha lite variation på så att du kan bekämpa algerna från olika håll. Sjöborrar är effektiva men kan vara på och tugga även de önskvärda kalkalgerna (det som gör stenarna rosa och lila). Blanda några olika arter av algätande snäckor till stenen (om det finns i butik, brukar oftast bara finnas trochus eller turbos) och några nassarius att ha i sanden. Eremitkräftor kör jag nästan uteslutande med då dem är effektiva och äter av det mesta (alger, matrester etc). Tänk bara på att köpa med några tomma snäckskal då dem "byter upp sig" vartefter de växer. Längre fram med ett sånt stort kar och mängden sand skulle även en sjögurka kunna sila lite sand åt dig för att hålla den i bättre skick. Mithrax krabba är även trevligt tillskott som tar bubbelalger och gillar pellets :)

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 
Om du börjar se algtillväxt brukar det vara dags att börja inhandla lite städpatrull. Jag har inte läst red seas manual men när rekommenderar dem att köpa in städpatrull?
 
Städpatrull är oftast bra att ha lite variation på så att du kan bekämpa algerna från olika håll. Sjöborrar är effektiva men kan vara på och tugga även de önskvärda kalkalgerna (det som gör stenarna rosa och lila). Blanda några olika arter av algätande snäckor till stenen (om det finns i butik, brukar oftast bara finnas trochus eller turbos) och några nassarius att ha i sanden. Eremitkräftor kör jag nästan uteslutande med då dem är effektiva och äter av det mesta (alger, matrester etc). Tänk bara på att köpa med några tomma snäckskal då dem "byter upp sig" vartefter de växer. Längre fram med ett sånt stort kar och mängden sand skulle även en sjögurka kunna sila lite sand åt dig för att hålla den i bättre skick. Mithrax krabba är även trevligt tillskott som tar bubbelalger och gillar pellets
 
 
Jag har börjat fundera lite på städpatrull. I manualen står det att de "ska" i dag 10. För mig så blir det på söndag tror jag.
Jag tänkte ringa till företagsakvarium i veckan, dom har en cleaning crew medium som jag tänkt köpa. Det innehåller 15st turbo, 15st eremiter, och 15st nassarius.

Jag är tycker dock att det låter mycket att slänga i 45st levande varelser på en gång i ett nystartat akvarium?

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...