Gå till innehåll

Doseringspump


Johnny Tveit

Rekommenderade inlägg

Hej SG.

Nu har mina koraller blivit större och större och det märks på vattenvärdet.

Känns som att det börjar bli dags för en doseringspump för att hålla en jämnare nivå på värdena.

Önskar få  lite tips om vilken pump man ska titta på, tänkte köpa en Reefdoser EVO4 men ramlade över ett youtubeklipp som vill berätta att den var kass (kanske med all rätt)

 

Videon fick mig att inse att det finns svaga punkter som jag inte tänkt på tidigare.

Vad använder ni där ute?

 

Mvh Johnny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är lite oförstående till hans gnäll och bitterhet i videon.

Det skiljer inte mycket i kvalité och driftsäkerhet på alla pumpar i de lägre skikten prismämässigt och det är faktiskt extremt sällan något havererar. Med det sagt är självklart en pump för 1500-2500 inte lika driftsäker och kanske framförallt inte lika exakt, som en pump som kostar det tredubbla.

Men, faktum är att en överväldigande majoritet av svenskarna och antagligen internationellt, använder pumpar i den lägre prisklassen utan större bekymmer.

Själv föredrar jag coral box för den extremt enkla styrningen genom en app.

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, Verkenius sa:

Hej,

 

Jag använder denna https://reefbuilders.com/2019/04/30/h2ocean-p4-pro-is-the-smallest-feature-rich-dosing-pump/

Jag trivs mycket bra med den. Smidig och snygg. lätt att använda.

Finns även som inte pro modell. Men jag gillade de olika färgerna på doserhuvudena så la till några hundringar. hehe.

 

mvh

Pierre

 

 

Jag har haft ögonen på den också :)

17 minuter sedan, danne031 sa:

Jag är lite oförstående till hans gnäll och bitterhet i videon.

Det skiljer inte mycket i kvalité och driftsäkerhet på alla pumpar i de lägre skikten prismämässigt och det är faktiskt extremt sällan något havererar. Med det sagt är självklart en pump för 1500-2500 inte lika driftsäker och kanske framförallt inte lika exakt, som en pump som kostar det tredubbla.

Men, faktum är att en överväldigande majoritet av svenskarna och antagligen internationellt, använder pumpar i den lägre prisklassen utan större bekymmer.

Själv föredrar jag coral box för den extremt enkla styrningen genom en app.

 

 

Självklart får man ju vad man betalar för, det var bara en reflektion över en video och information som jag inte haft och vetat om tidigare (detta är till och med den enda). Sen är det ju skrämmande om man beställer en ny produkt där 75% av pumparna inte fungerar.

Har även numera mina ögon på coral box.

Tror generellt att det blir enklare och överskådligare med en nätverk/app styrd doseringspump.

Tycker det är jätte bra att kunna få denna feedback från erfarna användare, så tack så mycket för Er information :)

 

Mvh Johnny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder 12 doser 2.1 ihop med min P4. På de nya har låsningen mellan slang och hölje tages bort. På de första - som mina kan huvudet låsa. Har hänt 2 gånger på 2 år. Kör den bakåt så har det fixat sig. 

 

MVH Lasse 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Lasse sa:

Jag använder 12 doser 2.1 ihop med min P4. På de nya har låsningen mellan slang och hölje tages bort. På de första - som mina kan huvudet låsa. Har hänt 2 gånger på 2 år. Kör den bakåt så har det fixat sig. 

 

MVH Lasse 

Jo, jag har sett dina på bild :) imponerande :)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla denna video, jag tror snubben som testar EVO4,an har råkat ut för samma monteringsmiss.

Det är helt enkelt för dåligt för o vara sant att 3 av 4 kanaler inte funkar, och den enda fungerande kanalen låter som ett tröskverk.

Det är visserligen inte en aqua medic utan en Jabao .Men förutom den lösa kontrollpanelen så ser dom ju helt identiska ut.

Jag ger mig sjutton på att dom kommer från samma fabrik.

Mvh,kent

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 timmar sedan, kent folkesson sa:

Kolla denna video, jag tror snubben som testar EVO4,an har råkat ut för samma monteringsmiss.

Det är helt enkelt för dåligt för o vara sant att 3 av 4 kanaler inte funkar, och den enda fungerande kanalen låter som ett tröskverk.

Det är visserligen inte en aqua medic utan en Jabao .Men förutom den lösa kontrollpanelen så ser dom ju helt identiska ut.

Jag ger mig sjutton på att dom kommer från samma fabrik.

Mvh,kent

 

 

Man lär sig något nytt varje dag :)

Men jag har nu fått tag i en GHL 2.1 och håller tummarna för den.

Uppskattar verkligen all respons och info man får från detta forum :)

GHL 2.1.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...