Gå till innehåll

Nitrat och alger


Robbygg

Rekommenderade inlägg

Jag har under de nästan 7 veckor karet varit igång, inte varit med om en enda nitrittopp.

Jag har mätt vattenvärdena ca 10 ggr och Salifert testerna har visat 0 varje gång i nitrit. Ska det vara så?

Sen har jag också märkt att nitraten sjunker, jag börja med drygt 5 i nitrat nu har det sjunkit till 2,5. Kan det vara algerna som suger åt sig den näringen? Jag har inte mycket alger nu men det börjar komma mer och mer.

Jag har även upptäckt små små områden med röda alger, är de bra? De fördubblar sig ganska snabbt.

Vilka djur rekommenderas för att hålla nere algtillväxten? Kirurger?

Många frågor, som jag hoppas många svar på :)

Kan lägga till vattenvärdena:

Kh drygt 11

Ph 8,2

Salt 1.023

Ca 440

Nitrat 2,5

Nitrit 0

Ammonium 0

Silikat 0

Fosfat <0,03

Temp 25-28

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker man skall ha så lite ljus som möjligt i början och hålla på så så länge man orkar. Första fisken som jag har kört med vid mina uppstarter har varit en Salarias fasciatus. Inte så färggran men en mycket bra trådalgsbekämpare och en fisk som vinner i längden. Sen finns det eremiter, turbosninglar o.s.v. men de är ju känsligare fär eventuella nitrittoppar och andra svängningar i värden. Vänta med kriurgerna tills akvariet är igång och du sett att det funkar med några enkla billiga fiskar.

"Röda alger" kan vara olika saker en del är bra (kalkalger) en del är mindre bra (slemalger). Du får beskriva dem bättre eller hellre fota dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Från vecka 1 till vecka 4 så började jag med tre timmars belysning och öka en timme i veckan. Efter det öka jag en halvtimme varannan dag tills ljustiden totalt blev 12 timmar.

Capote - Jag ska lägga upp bilder senare idag. Har även lita andra konstiga alger som jag ska visa. Jag kör även med två stycken Forcipiger Flavisimus nu, de har gått där i två veckor nu och är väldigt pigga och matglada (jag matar mycket sparsamt)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Från vecka 1 till vecka 4 så började jag med tre timmars belysning och öka en timme i veckan. Efter det öka jag en halvtimme varannan dag tills ljustiden totalt blev 12 timmar.

Capote - Jag ska lägga upp bilder senare idag. Har även lita andra konstiga alger som jag ska visa.

För mycket ljus tycker jag. Men jag kör själv förhållandevis snålt det vet jag. Jag har mina dubbla 400W MH igång endast 6 timmar per dag i min burk som är rätt proppad med SPS. LPS och lite annat. Det verkar räcka. Andra skulle kanske säga att det är för lite.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nitrit-toppen dyker upp när karet blir belastat om inte nitrifikationsprocessen är fullt "cyclad"

Så jag hade väl väntat med flavissimusarna ett halvår till, men om dom nu redan är där och ser ut att klara sig så tycker jag du ska låta det gå, men succéssivt öka matningen och hålla järnkoll på nitriten (typ varja dag!)

- det går j-t fort när det väl smäller,så ha gott om färdigblandat vatten redo!

Nitrat är produkten som blir av nedbrytningen från ammoniak till nitrit som sedan bryts ner till nitrat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har för mig att du redan har ett par fiskar i karet? Dessa belastar i så fall karet nog till en början. Men som sagt var... ta det lite lugnt med belysningen ett tag till. Det är inte säkert att det blir någon större topp. Har själv aldrig märkt av någon på över ett år, men det är från fall till fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur belastar jag karet utan att sätta i något levande, som man så gärna inte ska göra?

Känns lite som man sitter på en tickande bomb nu.

Jag tror inte du behöver vara så orolig. Du har 640 liter, två fiskar och varit igång i 6 veckor. Man kan prova med enkel fisk men nu har du ett par Forcipiger Flavisimus som funkar bra och det är bara att hålla allt under bevakning och kolla att nitratvärdena fortsätter nedåt. Det kan ta olika lång tid beroende på hur mycket LS ellr motsvarande du har och därmed hur effektiv denitrifikationsprocess du får men sänk som sagt belysningstiden så slipper du en massa alger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...