Gå till innehåll

Vita prickar?


Johnny Tveit

Rekommenderade inlägg

Har fått ihop en del info kring detta nu.

Det kan vara en parasit eller svampinfektion.

Har inhandlat medel som skall stärka fiskarnas slem/hud lager och immunförsvar.

Fick också veta att ha en UVC installerad i sumpen var lite hål i huvet (mina egna ord) då parasiter oftast inte tar sig ner till sumpen överhuvud taget.

Sen bränner UVC även bort massor med bra saker.

Så jag fick rådet att ha den installerad så vattnet tas nära botten i visnings karet samt att bara slå igång den typ 10 dagar innan ny känslig fisk skulle flyttas in och i annat fall ha den avstängd.

För mig var detta  helt nytt och kanske någon annan har haft samma uppfattning som jag och kan ta del av denna informationen .

Uppskattar även en eventuell dementering om denna information av SG.

 

Happy reefing :)  //  Johnny

Ändrat av Johnny Tveit
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!
 

Tror du kan få lika många olika teser, som personer som kör uv-c här.

 

själv kör jag uv-c:en 24/7 efter ett tidigare prick utbrott. Tror inte man blir av med det helt så länge den sjuke fisken är kvar i karet. Men det ser ut som den inte får det värre eller sprider sig så lätt till de andra fiskarna då de frisimmande dör av uv:et. 
 

kör även 8h 5-10mg/h ozon om dagen, vattnet har aldrig varit så klart som nu, samt algerna har minskat avsevärt på rutorna och stenen.

 

Men jag tror att bra vattenkvalitet och hålla fisken tjock o go så håller den pricken borta. Det ser ut som om man rotar för mycket eller stoppar i ny fisk så blir de stressade och prick dyker upp.

 

Har även en sjukhustank där jag körde koppar på en kirurg, men den dog ändå. Så jag vet inte vad som är bäst.

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 minuter sedan, Mattias7898 sa:

Hej!
 

Tror du kan få lika många olika teser, som personer som kör uv-c här.

 

själv kör jag uv-c:en 24/7 efter ett tidigare prick utbrott. Tror inte man blir av med det helt så länge den sjuke fisken är kvar i karet. Men det ser ut som den inte får det värre eller sprider sig så lätt till de andra fiskarna då de frisimmande dör av uv:et. 
 

kör även 8h 5-10mg/h ozon om dagen, vattnet har aldrig varit så klart som nu, samt algerna har minskat avsevärt på rutorna och stenen.

 

Men jag tror att bra vattenkvalitet och hålla fisken tjock o go så håller den pricken borta. Det ser ut som om man rotar för mycket eller stoppar i ny fisk så blir de stressade och prick dyker upp.

 

Har även en sjukhustank där jag körde koppar på en kirurg, men den dog ändå. Så jag vet inte vad som är bäst.

 

 

Har också fått förslaget om att köra koppar.

Och att flytta den till en karantäntank.

Har dock ingen karantäntank (änn) samt att den kan bli svår att fånga i mitt kar. har mycket sten som ligger så den kan gömma sig.

Dock har den haft prickarna i över en vecka och är pigg och äter friskt.

Ska köra medlet jag köpt nu och köra UVC i huvudkaret ett tag med ny lampa och se om det blir någon effekt.

Ingen annan fisk har visat något spår av prick.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Koppar kan du bara köra i ett separat tank, jag köpte det billigaste karet på hornbach kosta 375:- 50 liter, lampa, filter.

det jobbiga är att inte mata så att ”cyklingen” går igång så att man får amonia, så jag byta vattnet var 3 dag.

 

min Doris såg ut som din fisk och efter jag börja med uv-c så har den bara en prick på ögat kvar. Mina andra fiskar ser inte utatt fått något. Sen simmar de andra fiskarna runt men Dorisen går ju och lägger sig i sin grotta varje kväll och när pricken hoppar av så får den väll det igen.

 

blir det sämre så får jag fånga henne och prova koppar igen. Jag köpte en fisk fälla aqua medic annars har man håvat sönder hela revet och ändå inte fångat fisken.?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 hours ago, Johnny Tveit said:

Det kan vara en parasit eller svampinfektion.

Det är nog inte svamp. Möjligen skulle det kunna vara Lymphocystis (som ibland liknar svamp men är ett virus), men troligare en parasit som t ex Cryptocaryon eller kanske "Velvet"/Oodinium.

 

2 hours ago, Johnny Tveit said:

Sen bränner UVC även bort massor med bra saker.

Nja i den här situationen är parasitbekämpning det enda viktiga.

 

2 hours ago, Johnny Tveit said:

Så jag fick rådet att ha den installerad så vattnet tas nära botten i visnings karet samt att bara slå igång den typ 10 dagar innan ny känslig fisk skulle flyttas in och i annat fall ha den avstängd.

Om jag hade både prick och ett UVC så skulle jag skulle nog kört det dygnet runt i ett par månaders tid.

 

1 hour ago, Johnny Tveit said:

Har också fått förslaget om att köra koppar.

Och att flytta den till en karantäntank.

Även om du flyttar fisken (för kopparbehandling) så kommer eventuella parasiter att finnas kvar i huvudkaret. Karantänskar bör främst användas innan man sätter i nya fiskar.

 

1 hour ago, Johnny Tveit said:

Har dock ingen karantäntank (änn) samt att den kan bli svår att fånga i mitt kar. har mycket sten som ligger så den kan gömma sig.

Stressen från detta kan dessutom förvärra tillståndet.

 

1 hour ago, Johnny Tveit said:

Dock har den haft prickarna i över en vecka och är pigg och äter friskt.

Har du sett någon skillnad i mängden prickar under denna tid? Normalt brukar Cryptocaryon-parasiterna sitta 3-7 dagar på fisken innan de släpper taget (därefter tror man ofta att fisken blivit frisk, men de kommer oftast tillbaka igen i ännu större antal om man inte lyckas bekämpa dem under deras frisimmande stadie).

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2019-10-17 at 23:21, Christian J sa:

Har du sett någon skillnad i mängden prickar under denna tid? Normalt brukar Cryptocaryon-parasiterna sitta 3-7 dagar på fisken innan de släpper taget (därefter tror man ofta att fisken blivit frisk, men de kommer oftast tillbaka igen i ännu större antal om man inte lyckas bekämpa dem under deras frisimmande stadie).

 

Efter besök hos Triton köpte jag medel som jag doser nu.

Skummaren har flippat totalt :) kanske ska stänga av den under tiden.

Flyttat upp UVC filtret och satt i ny lampa som nu går 24/7 och tar vatten från botten i visningskaret.

Tycker att jag börja se mindre prickar på fisken nu. 

Men det har bara gott ca 36 timmar och två doseringar.

 

 

 

Microbe-lift.jpg

UVC.jpg

Ändrat av Johnny Tveit
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 hours ago, Johnny Tveit said:

Tycker att jag börja se mindre prickar på fisken nu. 

Men det har bara gott ca 36 timmar och två doseringar.

Att prickarna minskar beror på att parasiten (om det är Cryptocaryon) utvecklats till nästa steg i sin livscykel. Det är bara i dess två frisimmande stadier som olika behandlingar hjälper, så länge parasiterna sitter på fisken eller som cystor på akvariets inredning går det inte att bekämpa dem (se länken jag postade tidigare för detaljer).

 

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 timmar sedan, Jois sa:

Vilket preparat har du köpt? 

 

Själv tror jag på bra mat, bra vattenkvalitet och ett minimalt bestånd av fisk. Och sist men inte minst - tålamod! 

 

Lycka till. 

 

Enligt bilden i tidigare inlägg.

 

  //  Johnny

6 timmar sedan, Christian J sa:

Att prickarna minskar beror på att parasiten (om det är Cryptocaryon) utvecklats till nästa steg i sin livscykel. Det är bara i dess två frisimmande stadier som olika behandlingar hjälper, så länge parasiterna sitter på fisken eller som cystor på akvariets inredning går det inte att bekämpa dem (se länken jag postade tidigare för detaljer).

 

 

 

Håller tummarna för att detta räcker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Igår fick jag fiska upp min Clown som inte verkade må så bra.

Har beställt medel men det känns som om att jag försöker gå i kvicksand :(

Clownen fick bada i sötvatten i 15 minuter igår och den ser bättre ut.

Funderar på om det är dags att tömma tanken och göra ren all sand?

 

  //  Johnny

Clown.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 hours ago, Johnny Tveit said:

Igår fick jag fiska upp min Clown som inte verkade må så bra.

Det verkar vara exakt tre veckor sedan förra utbrottet, vilket är helt normalt för Cryptocaryon. Iofs är det bara två veckor sedan förra fisken dog, så det kanske skulle kunna vara Oodinium också? Behandlingen är ungefär samma.

 

2 hours ago, Johnny Tveit said:

Har beställt medel men det känns som om att jag försöker gå i kvicksand :(

Vilken sorts medel? Det finns knappast några fungerande preparat på den svenska marknaden för ovanstående parasiter, även om många lovar mycket.

 

En behandlingsmetod som sägs fungera är "hinkmetoden" (hinkbytesmetoden, eller tank transfer method). Sök på forumet för detaljer.

 

2 hours ago, Johnny Tveit said:

Clownen fick bada i sötvatten i 15 minuter igår och den ser bättre ut.

Ja sötvattensdopp sägs fungera ganska bra för Oodinium, kanske något sämre för Cryptocaryon.

 

2 hours ago, Johnny Tveit said:

Funderar på om det är dags att tömma tanken och göra ren all sand?

Parasiternas cystor kan sitta på stenen också. Men du behöver inte tömma tanken, det räcker att låta den gå utan fisk i ca 45 (Oodinium?) till  60 dagar (Cryptocaryon). så dör parasiterna ut av sig själva pga brist på värddjur.

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för info uppskattas verkligen.

Håller på att starta ett nytt litet kar, kanske kan få över all fisk dit sedan.

Dessa medel är beställda.

1.image.png.503b7833fa0b78b3ecebfaaca93b7744.png

 

2.image.png.6814440017a5b1d70fe6f68c16055a1d.png

 

Vad det gäller tömning av tanken var det för att få ur all sand utan att förgifta allt vatten och göra ren den från dåligheter samt mindre partiklar som jag tycker yr runt i karet hela tiden. Har ju dock en sandvändande fisk som rör om lite.

Men sanden har legat där i ca 1 år nu.

Sen går jag även i tankarna på om man skall ha sand eller inte. 

 

  //  Johnny

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OODINEX är det enda som jag har testat som verkar fungera.

Vissa fiskar är nog tyvärr körda oavsett, du kan ha tur att klara dem om du plockar upp dem, sätter dem i karantänkar och succesivt sänker salthalten i karantänen (googla).

 

Annars kör med OODINEX som ordinerat och håll alla tummar du har.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

15 minuter sedan, thomas1981 sa:

OODINEX är det enda som jag har testat som verkar fungera.

Vissa fiskar är nog tyvärr körda oavsett, du kan ha tur att klara dem om du plockar upp dem, sätter dem i karantänkar och succesivt sänker salthalten i karantänen (googla).

 

Annars kör med OODINEX som ordinerat och håll alla tummar du har.

Hitintills är det bara en clown som har fått symptomen.

Den har jag behandlat med sötvattens bad och nu bor den i sumpen i ett par dagar.

Sen blir det ett till sötvattensbad för att då återgå till stora karet om den ser frisk ut (vilket den gör redan nu).

Övriga fiskar visar ingen symptom.

 

  //  Johnny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle ta fisken och sätta den i en hink med cirkulation. Förbereda en ny hink (med cirkulation) med 50% nytt vatten/50 % gammalt. Flytta över fisken efter 24 timmar till den nya hinken med hjälp av en håv. rengöra den gamla - och sätta igång den igen på samma sätt. Efter 24 timmar i hink 2 - tillbaks till hink 1. och så vidare i sju dagar. Jag skulle också suga botten i sumpen noga. Mata med detta preparat. Om du får nya angrepp senare så får du angripa problemet annorlunda. Kör UVC 7/24

 

MVH Lasse 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Lasse sa:

Jag skulle ta fisken och sätta den i en hink med cirkulation. Förbereda en ny hink (med cirkulation) med 50% nytt vatten/50 % gammalt. Flytta över fisken efter 24 timmar till den nya hinken med hjälp av en håv. rengöra den gamla - och sätta igång den igen på samma sätt. Efter 24 timmar i hink 2 - tillbaks till hink 1. och så vidare i sju dagar. Jag skulle också suga botten i sumpen noga. Mata med detta preparat. Om du får nya angrepp senare så får du angripa problemet annorlunda. Kör UVC 7/24

 

MVH Lasse 

Låter som ett effektiv sätt att göra det på.

Angående UVC som jag haft installerat och gått 24/7 fick jag förklarat att det var fel att ha den i sumpen eftersom att pricken är en latent parasit som finns hos alla fiskar? och när de blir stressade kan det utlösa ett angrepp. Efter ett tag släpper parasiterna som då faller ner till botten i akvariet och förökas därför med allra största sannolikhet följer dom inte med vattnet i överrinningen ner till sumpen där UVC är installerat och därför inte bekämpas effektivt om man har UVC installerat i sumpen, eller???.

Jag har därmed övervägt att köpa ett externt filter och köra typ biobollar i och seriekoppla den med ett UVC och då ta vattnet från botten i det övre akvariet.

 

Jag kan vara helt fel ute och uppskattar  därför alla erfarenheter och andra idéer :) 

 

  //  johnny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 

Quote

Efter ett tag släpper parasiterna som då faller ner till botten i akvariet och förökas därför med allra största sannolikhet följer dom inte med vattnet i överrinningen ner till sumpen där UVC är installerat och därför inte bekämpas effektivt om man har UVC installerat i sumpen, eller???.

Ja, om du kört UVC dygnet runt och clownfisken trots det fått prickarna på bilden så verkar det ju inte så effektivt... Å andra sidan vet vi ju inte om UVC-intag från botten i visningsdelen skulle vara så mycket effektivare. Kanske även cirkulationen i visningsdelen spelar roll?

 

Annars har Cryptocaryon två frisimmande stadier: först upp till 18 timmar efter att den släppt från fisken, och sedan upp till 8 timmar efter att en ny kull parasiter kläckts från cystor i akvariets inredning (kläckta parasiter kan visserligen röra sig upp till 48 timmar, men kan då inte längre infektera fiskarna enligt http://edis.ifas.ufl.edu/fa164 ) --jag kan tänka mig att många parasiter även hinner följa med ner i sumpen under dessa stadier, men säkert inte alla.

 

Ändrat av Christian J
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är rätt att UVC är effektivast om det kopplas till ett insug nära botten i displaydelen - i alla fal så är det min åsikt. Men du behöver inte ett filter - räcker med en pump som pumpar igenom vattnet i UVC:et

 

Orsaken att jag ville att du skulle suga botten i sumpen denna gången var för att du har haft din smittade fisk i sumpen - parasiter kan fallit ner i sumpen helt enkelt.

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, Lasse sa:

Det är rätt att UVC är effektivast om det kopplas till ett insug nära botten i displaydelen - i alla fal så är det min åsikt. Men du behöver inte ett filter - räcker med en pump som pumpar igenom vattnet i UVC:et

 

Orsaken att jag ville att du skulle suga botten i sumpen denna gången var för att du har haft din smittade fisk i sumpen - parasiter kan fallit ner i sumpen helt enkelt.

 

MVH Lasse

Jag förstår.

Vill bara förtydliga min idé med extra filtret var att det blir ett eget slutet system med minimal installation i visningskaret och om jag ändå har det så kan jag använde det till ett filter med biobollar och kanske lite Rowaphos eller liknande.

3 timmar sedan, Christian J sa:

 

Ja, om du kört UVC dygnet runt och clownfisken trots det fått prickarna på bilden så verkar det ju inte så effektivt... Å andra sidan vet vi ju inte om UVC-intag från botten i visningsdelen skulle vara så mycket effektivare. Kanske även cirkulationen i visningsdelen spelar roll?

Cirkulationen borde det inte vara något fel på det är retur från sumpen ca 500L/H samt 2 X Tunze 6095.

Det är snarare tvärt om. Har nästan lite för mycket cirkulation då jag har svårt att få sanden att ligga på sin plats (en av anledningarna till att jag funderar på att ta bort sanden).

 

  //  Johnny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du redan filtret igång?  I så fall fungerar det bra men ha bättre filtrering än biobollar (finare) Mindre partiklar ger en bättre UVC effektivitet. Behåll rörelsen - den gör att parasiter inte settlar. Kan vara en bra idé att ta bort sanden just nu i alla fall. 

 

MVH Lasse 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...