Gå till innehåll

Bänkfunderingar!


Datate

Rekommenderade inlägg

Har ett litet dilemma här...

Har köpt ett begagnat kar. Det är ett 360L möbelkar på 130x50x60cm.

Karet är helglas av okänd modell (möjligen ett aquastabil mark2).

Bänken tycks vara en modifierad aquastabil mark2 eller move.

Det förra ägaren har haft det några år och det har aldrig varit några problem.

När jag körde hem det och ställde det på bänken insåg jag att akvariet egentligen bara står på sidorna och bakstycket.
Skivan som är under karet, och håller ihop sidostyckena "hänger" lite och har ingen större kontakt med själva karet.

Är det verkligen ok att hela karet egentligen bara har stöd av sidorna och bakstycket på bänken?

Säljaren har nog aldrig ens tänkt på det då han verkar vara den typen som inte oroar sig över saker i onödan.

Jag däremot gillar både hängslen och livrem.

Såg även på "mellanlägget" i skumgummi att kanterna var papperstunna medans det som varit under karet var 5-8mm tjockt ungefär.

Så nu står vi i valet och kvalet om vi skall köra på den medföljande bänken, eller bygga en ny från scratch..!?

 

La upp samma fråga på Facebook och fick flera heeelt olika svar, så står mest å kliar mig i huvet å vet varken ut eller in.

 

Länk till Facebook-tråden:

https://www.facebook.com/groups/274049676047984/permalink/2482630381856558/

 

20191021_200008.jpg

20191021_194809.jpg

Ändrat av Datate
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

På ramakvarier hänger bottenglaset fritt inuti ramen, vilket gör att bottenglaset buktar lite nedåt när karet är vattenfyllt.

 

I ditt fall kanske karet kommer att vila mot bottenskivan när det är fyllt med vatten. Det ser inte heller ut som om det någonsin funnits någon bärande mittvägg, ens innan eventuell modifikation?

 

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...