Gå till innehåll

Hur tar man bort fraggpluggar?


Chilli

Rekommenderade inlägg

En riktig nybörjarfråga..

Jag har köpt mina första koraller till mitt akvarium och några av dom sitter på en fraggplugg (tror jag det kallas)

Jag misstänker att man ska ta bort den på något sätt, men hur?

Det är en lps som sitter på.

 

De andra korallena sitter på en liten sten ser det ut som. Den kan dom väl sitta kvar på?

 

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om de är acropora så hade jag undvikit att stoppa ner pluggarna. det kan finnas ägg av AEFW på dem (masken lägger äggen vid foten).

jag klipper alltid 1cm upp från pluggen och stoppar inte i pluggen i karet (torkas eller slängs).

 

jag "doppar" alltid alla acros innan introduktion till mitt system.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!
de skall/behöver inte tas bort. oftast växer korallen över dem.. om du vill kan man ta en tång och knipsa av  nederdelen på pluggen om den är svår att placera snyggt..
 
Jaha, det var ett smidigt sätt. Ska testa det

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om de är acropora så hade jag undvikit att stoppa ner pluggarna. det kan finnas ägg av AEFW på dem (masken lägger äggen vid foten).
jag klipper alltid 1cm upp från pluggen och stoppar inte i pluggen i karet (torkas eller slängs).
 
jag "doppar" alltid alla acros innan introduktion till mitt system.
Jag fick med koralldopp när jag köpte korallerna, så jag doppade dom innan jag stoppade i dom i karet

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle säga att det beror på.  I vissa fall har korallen växt så tokigt att det blir en omöjlighet att ta bort pluggen utan att korallen skadas för mycket. Men grenväxande koraller (acropora, seriatopora osv) brukar gå hyfsat smärtfritt Sen blir det lätt rätt oestetiskt i karet att ha massa pluggar överallt innan fraggarna hunnit växa över det.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

E de en sps så gör jag alltid som nike83 säger. Klipper bort pluggen så långt ner de går och sen doppar. Pluggarna är ofta den stora introduktionsporten för ohyran. 

Speciellt om den är köpt från en affär.

 

Vet inte hur dagens dipp är men den tar väll inte äggen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...