Gå till innehåll

Algfritt glas?


rolnor

Rekommenderade inlägg

Jag har haft funderingar på att göra ett glas som stöter bort alger. Det finns ett patent som använder två olika skikt av något slags silan på glaset och detta ska då bli algfritt för akvariebruk. Har någon av er hört talas om något sådant? Det skulle nog fungera men ett problem är stt om skiktet repas blir det troligen alger i själva repan, inte snyggt.

Man kan tänka sej att tömma akvariet efter några år och behandla om glaset om det finns behov. Tänk att alltid ha perfekt rena glas i akvariet, vilken dröm!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Silaner är en grupp ämnen, kunde se om jag hittar patentet så kan jag posta det här, det är ganska avancerad kemi. Dom skriver att det är en beläggning som inte är giftig. Att göra sånt här glas är  inget man fixar själv dock.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det jag tänker är att man kunde ha ett löst glas innanför själva akvarieglaset, tätt sammanpressat mot detsamma och det glaset kunde man lyfta ur en gång per år och behandla, sen sätta tillbaka. Frågan är om det kan bli alger mellan glasen, jag tror inte det eftersom det inte kommer in tillräckligt med näringsämnen dit? Det är kanske det du menar med täckglas?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

46 minuter sedan, rolnor sa:

Det jag tänker är att man kunde ha ett löst glas innanför själva akvarieglaset, tätt sammanpressat mot detsamma och det glaset kunde man lyfta ur en gång per år och behandla, sen sätta tillbaka. Frågan är om det kan bli alger mellan glasen, jag tror inte det eftersom det inte kommer in tillräckligt med näringsämnen dit? Det är kanske det du menar med täckglas?

 

Täckglas syftar till glas man lägger uppe på karet, vanligare till sötvatten än salt.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här det patent jag hittat;

https://se.espacenet.com/publicationDetails/biblio?DB=EPODOC&II=0&ND=3&adjacent=true&locale=se_SE&FT=D&date=20160701&CC=TW&NR=201622562A&KC=A

 

testar nu själv i mitt lab silanisera en bit glas, ska göra helt rent i akvariet och sedan sätta ned denna glasskiva mot akvarieglaset och se im det vöxer alger långsammare på testskivan än på akvarieglaset. Har bara trimetylsilyltriflat hemma och denna bildar silan som inte sitter så hårt på glas så det kan funka bara kort tid. Ser det lovande ut kan jag beställa octadecylmetyldiklorsilan som är bättre. Har dragskåp ska tilläga, dessa saker är ej bra andas in.

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Har kollat nu och denna lilla silan skyddar inte mot alger, däremot så bildas det inga alger på akvarieglaset innan för den silaniserade glasbiten så idén att ha lösa glas som behandlats med en silan på insidan av akvarieglaset verka vara en fungerande idé, intressant. Får se om jag beställer en längre silan som kanske  skyddar bättre mot alger och gör om testet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ut som om Apex har köpt patentet 2011. Men inget har hänt sedan 2005, så det verkar vara svårt att omsätta i praktiken eller för låg efterfrågan?

Personligen skulle jag vilja ha detta på bakruta och sidoglas. En fundering kring Silan är att det verkar vara en substans baserat på kisel, vilket glas i o f s också är, men om det inte är bundet kanske det sipprar ut i vattnet. Och det vill man ju inte.

https://patents.google.com/patent/US20060243675?oq=Non-toxic+transparent+hard+aquarium+capable+of+inhibiting+algae+growth+and+manufacturing+method+thereof

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte att frisläppande av kisel är det värsta problemet här - min fetstil

 

Citat

The present invention relates to a composite for inhibiting algae growth comprising a polypore base carrier and a nano-metal mixture coated on the carrier, wherein the mixture comprising a nano-metal particle and a substance for fixing the particle on the carrier.

Citat

The method of claim 15, wherein the concentration of nanosilver released by the coated polypore consumable substance is sufficient to convert the water from green to colorless in appearance.

Det finns nog en anledning till att metoden är begravd. 

 

Varför skall vi alltid sträva mot naturen med vår teknik - varför kan vi inte arbeta jämsides med den. 

 

Med din test med två rutor - det behövs lång tid - men alger kommer att växa. Jag har haft tillräckligt med akvarium (och tillräckligt länge) med transparent silicon för at ge algtilväxt UNDER silikonsträngen. Livet finner sin väg!

 

Detta framkommer i det patent som näms i KMG:s post - dock framgår det inte i rolnors post - olika patent?

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Silanen är i princip ogiftig och liknar materialet i silikongummi. Tanken är att det ska vara kemiskt bundet till glaset. Patentet beskriver att man har två lager på varandra så det är nog inte helt enkelt. Vore kul höra med uppfinnarna varför det inte blev komersiell tillgängligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Silanen är i princip ogiftig och liknar materialet i silikongummi. Tanken är att det ska vara kemiskt bundet till glaset. Patentet beskriver att man har två lager på varandra så det är nog inte helt enkelt. Vore kul höra med uppfinnarna varför det inte blev komersiell tillgängligt. Det med nano-silver har jag missat, låter ej ofarligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...