Gå till innehåll

Ratios i ett revkar, enligt Triton


danne031

Rekommenderade inlägg

  • 2 veckor senare...

Jag håller med Triton att vi behöver nog inte ligga på samma kvot som på ett rev, alternativt är det så svårt och det verkar gå rätt bra ändå.... Vad som är hönan o ägget vet nog inte Triton heller, utan liksom vi konstaterar att 99% av alla kar har kvoter långt ifrån redfield. Jag tror att det viktigaste är att inte N/P kvoten blir inverterad(N/P kvoten går under 16) så det blir MER P än N,  (vilket kan ske mkt lättare än man tror), alternativt inte blir ”sky high”. 

 

Det är enkelt att själva räkna ut kvoten genom att omvandla sina N o P värden så här:

N/P ratio=1.54*NO3 (ppm)/PO4(ppm)

 

Skälet till denna omräkning är att man räknar i antal atomer, så det går ej räkna i vikt rakt av. 

 

Ex:

 

Vi mäter:

NO3=5 ppm

PO4= 0.1 ppm

 

N/P ratio=1.54*5/0.1=77

 

Ni ser, 77 är ju väldigt skilt från 16/1, men ingen menar att ett akvarium inte fungera med 5 ppm i nitrat och 0.1 i fosfat. 

 

Låt oss ta två värden som anses som drömvärlden kanske, i alla fall inte fel:

 

Vi mäter:

NO3=2 ppm

PO4= 0.04 ppm

 

N/P ratio=1.54*2/0.04=77

 

Ja ni ser, den sk N/P kvoten kan definitivt vara mkt högre än naturens på 16/1. 

 

När det gäller kol är den ännu högre, mkt mer än 100/16/1 som redfield. Kanske för att våra system är små o lätt bli organiskt överbelastade, o kanske den inte skall vara FÖR hög, men helt klart funkar värden över 100/16/1 när det kommer till kol. 

 

Ingen vet nog vilken kvot som är idealisk, och framför allt har vi ingen koll på vår egen  för det kan ändra sig flera ggr om dagen, och ingen mäter så ofta. 

 

Personligen är min tro att mkt av den obalans vi ser i form av plötsligt grön sten, cyano,, kanske dino, o allmän obalans i systemet , är för att CNP kvoten rubbats på kort tid i en ofördelaktig riktning. Jag tror vi skall sträva efter att hålla rimliga proportioner där fosfat aldrig får bli mer än kväve, och kväve får inte bli mer än kol osv, dvs vi håller på redfield kvoten MEN den har mkt större svängrum innan det händer ngt dåligt.  Om vi tar exemplet igen ovan med ”perfekta” värdfen , 2 i nitrat, och 0.04 i fosfat. En vecka senare nästan nollas nitrat par av ett hungrigt algrefugium (säg 0.2 ppm).  Då har kvoten gått i fel riktning, från 77  till 7,7. 7,7 är under 16 så vi har nu en inverterad kvot=mer P än N. Inte bra. 

 

 

/Jonas

 

 

 

Ändrat av jonasroman
  • Gilla 3
  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...