Gå till innehåll

Död Caulerpa + Vitaktigt vatten


Robert Lennqvist

Rekommenderade inlägg

När jag kom hem från jobbet idag var vattnet vitaktigt och nästan all caulerpa hade dött. Vet inte varför den dog men antar att det är dess död som har färgat vattnet vitt.

Behöver jag vidta några akuta åtgärder?

Har:

- Tagit bort alla caluerparester

- Lagt i en stor damstrumpa med aktivt kol

- Bränner på med ozon i skummaren för att hjälpa till och reducera nitrit om det skulle bildas större mängder än bakterierna kan ta hand om.

Släpper caluerpan ifrån sig gifter när den dör annat än näringsämnen som den har samlat på sig?

Misstänker att den största risken är att få förhöjda halter av ammoniak och nitrit?

Är stora vattenbyten att rekommendera?

/Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är tyvärr inget ovanligt att carpulan bara dör. Den har en förmåga att göra det utan förvarning när vattnet blir näringsfattigt. Detför ska man bara ha en begränsad mänd carpula eller flera olika sorter. Om du söker så fins det massa gamla trådar på ämnet.

Jag skulle rekomendera ett vattenbyte och damsugning efter carpula restar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta är något som jag läst om tidigare. Jag kan inte detaljerna, men jag har för mig att det är så att Caulerpa kan gå över i sexuell förökning vid vissa tillfällen, och dör själva i processen. Den plötsliga frigörningen av alla upplagrade näringsämnen kan utan vidare krascha en tank om man har otur. Stora vattenbyten är därför att rekommendera.

Jag rekommenderar dig att söka på reefcentral på "caulerpa" och "crash" så får du säkert flera träffar.

För att förhindra just detta är det bl.a. viktigt att ansa caulerpan ofta så att den inte blir för gammal, helst inte äldre än en månad. Men som sagt, läs på i mer välinformerade trådar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vargklo har helt rätt! Caolerpa måste skördas regelbundet! Om man är mycket uppmärksam så ser man att de börjar få lite gult i topparna och då måste man skörda med det samma. Man får dessutom mycket bättre tillväxt och mer vattenrening om man skördar rätt rikligt minst en gång per mån. Även om det bara blir några rester kvar så är det fult igen efter en mån. De flesta Caolerpa arter är giftiga så det är ingen god ide att låta dom krascha.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har vatten fördigblandat till mitt veckovattenbyte på 10% så jag kör det bytet ikväll och fortsätter med kolen samt kollar upp värden regelbuntet ett tag. Får hoppas att jag kom undan med blotta förskräckelsen. Inser nu i efterhand att caulerpan hade gula toppar. Har skördat regelbundet tidigare för att få ut näringsämnen men av någon anledning gjorde jag det inte nu...men man lär sig av misstagen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...