Gå till innehåll

Erfarenheter utav Deltec PF500 alt PF600


wrang

Rekommenderade inlägg

Är det någon som har denna kalkreaktor från Deltec och kör med den. Skulle vilja veta lite mer hur ni tycker om den och annat feedback!!

PF501.gif

Deltec PF 501 (Saltwater Aquariums only)

New Fluidized Calcium Reactors - 4rd Generation with integral CO2 bubble counter, non return valve, probe holder an non return valve. optional solinoid valve with 2mtrs of cable are available

For Aquariums up to:

Heavy Stocking and High Illumination: 900 Ltrs

Normal Stocking and Normal Illumination: 1100

Footprint Dims: L: 210mm W: 150mm H: 500mm

PF601-300-x-450.gif

Deltec PF 600 (Saltwater Aquariums only)

New Fluidized Calcium Reactors - 4rd Generation with integral CO2 bubble counter, non return valve, probe holder an non return valve. optional solinoid valve with 2mtrs of cable are available

For Aquariums up to:

Heavy Stocking and High Illumination: 1350 Ltrs

Normal Stocking and Normal Illumination: 2000 Ltrs

Footprint Dims: L: 240mm W: 180mm H: 610mm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle vara roligt o veta hur den är, Har ju skälv köpt en PF600 som ja inte startat en, vet ju inte för övrigt när ja ska starta den ,som sagt nystartat kar

Har varit inne på o byta den till en Schuran 1 för ingen känner ju till deltecen

Mvh Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De är att det finns ingen bubbelfälla + ingen återvining på co 2 + att de är ingen annan som har den men ja får väl testa de o se vad ja tycker

När tycker ni att man ja starta en kalkreaktor när karet är ny startat *?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De är att det finns ingen bubbelfälla + ingen återvining på co 2 + att de är ingen annan som har den men ja får väl testa de o se vad ja tycker

När tycker ni att man ja starta en kalkreaktor när karet är ny startat *?

vad menar du med bubbelfälla å jo visst har den återvinning utav Co2

Det är detta som är den slang som sitter på hatten överst på reaktorn

Hittade lite fler bilder på denna

post-736-14468912554251_thumb.jpg

post-736-14468912554425_thumb.jpg

post-736-14468912554588_thumb.jpg

post-736-14468912554692_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har den äldre modellen av den och ett problem med den var att de små ventilerna började läcka och fick bytas ut mot en bättre variant. Det ser ut och vara samma ventiler på den nya modellen så det är tänkbart att det problemet finns kvar.

//Markus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, jag kör med en PF600 och är nöjd med den. I den kör jag med 4kg Rowalith c+, och matar den med en aquamedic sp3000. Styrning till den avänder jag en aquamedic ph computer. Enda som jag inte gillar är att aquabee pumpen värmer upp vattnet lite väl mycket i behållaren "3000L/H", så att jag har fått ställa in den så att jag kör den 24/7 för att hålla tempen nere, men har planer på att byta ut pumpen inom kort. Annars har jag inget negativt att säga om den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Jag har en PF 501 med magnetventil. Den ser dock inte riktigt ut som den på bilden. Jag har en annan pump sådan som den på större modellen på din bild.

Jag tycker den fungerar bra, har egentligen bara haft ett problem och det berodde på att jag överfyllde den. Jag lovar att rowalith i pumpen låter konstigt!!

Jag matar den med en liten Eheimpump, 1045 vilket funkat utmärkt så här långt. Jag har även en ph-styrning till, Aqua Medic ph-computer men den har inte fungerat korrekt sedan jag fick den. Nu är den på service hos Aqua Medic sedan en dryg månad tillbaka.

En sak jag kan ta upp här som jag funderat över. Jag kör inte reaktorn 24/7 utan ungefär 6 timmar per dygn. När min ph-computer fungerar, var sätter jag lämpligast timern? Helst vill jag ju inte sätta den på ph-computern för då känns det som risken är att den "resetar". Kan man sätta den på genomflödes pumpen? Känns inte heller riktigt bra. Är det jag som är helt dum i roten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena, jag hade satt timern på matar pumpen "Eheim 1045".

Jag har en PF 501 med magnetventil. Den ser dock inte riktigt ut som den på bilden. Jag har en annan pump sådan som den på större modellen på din bild.

Jag tycker den fungerar bra, har egentligen bara haft ett problem och det berodde på att jag överfyllde den. Jag lovar att rowalith i pumpen låter konstigt!!

Jag matar den med en liten Eheimpump, 1045 vilket funkat utmärkt så här långt. Jag har även en ph-styrning till, Aqua Medic ph-computer men den har inte fungerat korrekt sedan jag fick den. Nu är den på service hos Aqua Medic sedan en dryg månad tillbaka.

En sak jag kan ta upp här som jag funderat över. Jag kör inte reaktorn 24/7 utan ungefär 6 timmar per dygn. När min ph-computer fungerar, var sätter jag lämpligast timern? Helst vill jag ju inte sätta den på ph-computern för då känns det som risken är att den "resetar". Kan man sätta den på genomflödes pumpen? Känns inte heller riktigt bra. Är det jag som är helt dum i roten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej jag undrar om min ehim 1048 är för liten till kalkreaktorn matar 600l/h har ej startat den i nu men snart och så fall hur mycket ska den strypas eller bättre med en sp 3000 en sak till det hänger en sladd utan kontakt bara tre lösa trådar men den är på samma ställe som magnetventilen ska den också ha 220v .hoppas ni orkar svara ppå dumma frågor för en salt försäljare i södra skåne hade ej tid o lust o tycke ja skulle läsa i boken men fick ingen bok med när ja köpte den .tror att han inte kunde svara på frågan .......mvh drakfisk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hejsan

Nja jag vet ej men skulle tro att din magnetventil är 230V

jag skälv kör mitt vatten från en bypass på min retur pump funkar kanon och man slipper en extra pump. man skall ej mata så mycket vatten in eller vatten ut själv kör jag nu med 2-3droppar i sekunden

Den interna och matarvattnet skall gå hela dygnet

Manual hittar du på simontorp´s hemsida

http://www.simontorp.se/pdf/Deltec%20PF500-600-600S-1000.pdf

När jag körde igång min så fyllde jag reaktorn med akvarievatten först och lät den stå så under 30 minuter så att all luft evakueras och sedan startade jag den interna pumpen och kranen nästan stängd för att trycket ej skulle virvla upp mediat och fastan i pumpen men nu står den helt öppet och allt bubblar/svävar/rör sig så grant i botten. Har bara 2kg eller 13dl i reaktorn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej jag undrar om min ehim 1048 är för liten till kalkreaktorn matar 600l/h har ej startat den i nu men snart och så fall hur mycket ska den strypas eller bättre med en sp 3000 en sak till det hänger en sladd utan kontakt bara tre lösa trådar men den är på samma ställe som magnetventilen ska den också ha 220v .hoppas ni orkar svara ppå dumma frågor för en salt försäljare i södra skåne hade ej tid o lust o tycke ja skulle läsa i boken men fick ingen bok med när ja köpte den .tror att han inte kunde svara på frågan .......mvh drakfisk

Jag kör en Eheim 1046 som pumpar 300 l/h. Funkar utmärkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej jag har förstått att mest optimala är på detta.

Kör bara reaktorn 6h men testar om man kan gå ner lite utan att Ca ut blir lägre

Det jag tidigare fått lära mig och som även anges i min rykande färska bok, THE REEF AQUARIUM Science, art and Technology (Delbeek & Sprung) är 6,0-6,5. Om det ger samma tillskott av Calcium så måste det väl vara en fördel att sänka ph så lite som möjligt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...