Gå till innehåll

Doseringsmetod


Johnny Tveit

Rekommenderade inlägg

Har under en tid nu försökt att få KH, Mg och Ca till de bättre värdena men tycker att det verkar svårt att få till en jämnhet i det hela.

Använder idag Red sea KH, Mg och CA samt red sea reef energy A + B.

Har en liten filtersocka med ca 0,5DL Rowaphos och doserar 5ML NO3PO4-X

Har svårt att höja värdena tycker jag och funderar på att gå över till Balling Light?

Salt 1,024

Temp 26

PH 7,8

KH 7

Mg 1300

Ca 360

Ammonia 0

Nitrat 0

Nitrit 0

Fosfat 0

Får fortfarande en del alger på rutorna men det är nu betydligt mindre.

Tycker Hysterixen ser lite blek ut ibland och jag börjar fundera på om jag har för mycket Hysterix i karet.

 

Kan det bli en förbättring om man börjar köra Balling istället?

 

  //  Johnny 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte vad om något, det är för system du använder från Red sea, men att dosera KH CA och MG, är ju en form av balling. 

Om du bara ökar på alla 3 lite så borde värdena gå upp, sen drar du ner lite när du nått de värden du önskar så att de håller sig stabila.

Nopox borde du sluta med, har du inte mätbart både nitrat och fosfat så finns ingen anledning till att använda det. Koraller behöver näring. Ta även bort rowaphos, det tar fosfat och det har du ju extremt lite (inte noll på riktigt).

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om hysterixen är blek bör det bero på för låg nitrat.

Koraller behöver både nitrat och fosfat för att kunna växa.

På korallrev växer alger vilket en massa djur lever på. Synligast är kirurg, kanin och papegojfiskar men det finns fler.

Framrutan lär du behöva fortsätta att skrapa men stenen i karet kan djuren hålla ren.

Jag rekommenderar att du går upp till 0,03 - 0,1 mg/l i fosfat och 1 - 10 mg/l nitrat och skaffar fler algätare.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med moderna lysdiodbelysningar är det inget problem med bruna koraller vid 0,1 i fosfathalt.

Det är viktigt att ha tillräckligt med algätande djur. Så hindrar man att det blir så mycket alger att de blir problem.

Har man samma mängd alger hela tiden binder de ingen ny näring utan de betande djuren tar upp och skiter ut det mesta.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 timmar sedan, Henric sa:

Svårt att ge råd utan att se hur det ser ut. Vad är en blek hysteri? Höjer du fosfat till mätbart 0,1 så lär den inte vara blek, men vill du ha en brun hysteri? 

Problemet är att alger älskar näring och att de strippar vattnet på näring.

Så ser min Hysterix ut (tror att det är en sådan i alla fall.

Nästa bild är insidan på rutan och så blir den typ över dagen när jag inte har Rowaphos och doserar Nopox.

Drar även en bild på de andra korallerna som jag tycker ser friskare ut.

 

  //  Johnny

Korall 3.jpg

Alger.jpg

Korall 4.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok?.

Jag tycker den ser blek ut.

Men den kanske ska vara så?.

Funderar på att ta bort en del av Hysterixen då den verkar förbruka en hel del KH.

Och dar av funderade jag äve på att gå över till Balling då det verkar som att om man ska dosera med red sea så måste man ha massor med olika ämnen men Balling bara är tre saker att dosera med.

 

  //  Johnny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I original är det tre vätskor. En av dem är kalciumklorid + magnesiumklorid + spårämnen. Där är det en del som separerar magnesium till egen dunk som går på en fjärde doserpump eftersom den förbrukningen brukar bli mindre än i recepten. Har man en doserpump med 4 eller fler pumphuvuden kan det vara en idé om man inte doserar nopox eller nitrat eller fosfat.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Slutade dosera  NOPOX men har varken Nitrat eller Fosfat i vattnet.

Köpte nytt Red sea pro test men hittar inga spår av fosfat.

Men algerna på glaset bara hägrar, gör rent och på bara två dagar så ser man knappt in i karet :(

Kan balling hjälpa till att få korallerna att växa bättre samt att man återupptar dosering av NOPOX för att få lägre algbildning på glaset?

 

   //  Johnny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

bara kort om hur du skall dosera. Jag tycker inte du skall köra Balling light, eftersom det är det enda mig veterligt obalanserade receptet, vilket gör att du måste mäta Ca o Mg med ständigt o jämnt, alltså en krångligare metod utan för mig synliga fördelar. Med alla andra recept får du balanserade doser vilket innebär att du som grund doserar lika från alla flaskor (2 eller 3 beroende på recept). Det är grunden. sen utöver detta gör man ibland manuella avsteg såsom extra dosering, men behåller grundkonceptet lika dos från alla. Det är det absolut säkraste sättet att i längden få stabila värden mellan Kh/Ca/Mg

 

 

Jonas

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 timmar sedan, jonasroman sa:

bara kort om hur du skall dosera. Jag tycker inte du skall köra Balling light, eftersom det är det enda mig veterligt obalanserade receptet, vilket gör att du måste mäta Ca o Mg med ständigt o jämnt, alltså en krångligare metod utan för mig synliga fördelar. Med alla andra recept får du balanserade doser vilket innebär att du som grund doserar lika från alla flaskor (2 eller 3 beroende på recept). Det är grunden. sen utöver detta gör man ibland manuella avsteg såsom extra dosering, men behåller grundkonceptet lika dos från alla. Det är det absolut säkraste sättet att i längden få stabila värden mellan Kh/Ca/Mg

 

 

Jonas

Ahaa......

Köpte Balling light i veckan :/.

Får testa och se om jag ska byta när jag bygger nytt akvarium........

 

  //   Johnny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...