Gå till innehåll

Väteperoxid/Oxydator?


isak

Rekommenderade inlägg

Hej

Kan man använda oxydator med väteperoxid i saltvattenakvarium? Jag har sett att det har använts vid strömavbrott för att syresätta vattnet. Tanken här är mest att öka nedbrytningen av DOC (gulfärgning).

I sötvatten används det för att öka syresättningen och att öka nedbrytningen av skit.

Mvh Rolf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det går bra att använda oxydator i saltvatten men de flesta använder ozonisator i stället.

I sötvatten har jag använt oxydator mot cyanobakterier.

Nu sista veckan har jag prövat väteperoxid mot cyanobakterier i mitt nano med måttlig framgång. Jag har droppat en gång om dagen från 1 droppe 35% per tre liter upp till 1 droppe per liter. Cyanobakterierna har minskat en del och skummaren har gett ungefär två tre gånger mer än vanligt. En stjärnpolyptyp har tappat det mesta av sina symbiosalger men övriga koraller verkar vara som vanligt.

En väsentlig skillnad är ju förstås att jag tillsatt en gång om dagen men oxydatorn eller ozonisatorn arbetar dygnet runt.

Jag skulle inte använda oxydatorn till ett kar med dyra djur i utan att samtidigt testa redoxvärdet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...