Gå till innehåll

Forumets dummaste fråga?


Saltwater

Rekommenderade inlägg

Hej,

Jag har läst och läst här på forumet för att följa råd jag fått om att plöja så mycket trådar som möjligt för att få någon styrning på "okunskapen" - men tyvärr drar jag nog för många paralleller till min söterfarenhet...

Nu trodde jag ju att jag hade koll något så när på vilken teknikpryttel som var vad och tänkte att jag åker in till Sjöfartsmuseet i Göteborg för att "torrköra" kunskaperna genom att kolla in deras saltkar med tillhörande teknik.

...nu vet jag varken ut eller in!!!

Hjälp!

För det första vet jag inte miniminivån på teknik om man räknar med att köra ett kar på ca 350-400 liter (tror att det kan vara en lämplig storlek att satsa på när det gäller förhållandet nybörjare/ekonomi/svårighetsgrad), sedan behöver jag hjälp med att få en bild av flödesschemat i ett satsupplägg...

Så kan någon hjälpa en "hjälplös"?

I de kar jag tittade på fanns en pryttel som hade en blandare i botten och där var flera centimeter med vad jag tror är olöst salt - stämmer detta och vad kallas den?

Sedan fanns ett stort vertikalt rör från ytan och ner där allt ytvatten forsade ner - ytfilter kanske?

Men vad är skummare...?

Som sagt; min rubrik stämmer med fog! -respekt -respekt -respekt -respekt -respekt -respekt -respekt -respekt -respekt

Mvh

Saltwater

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte alls. Det är mycket kvalificerade frågor.

Jag kan ännu "ingenting" och hämtar mit första saltkar begagnat/inkört om en vecka, men denna artikel rätade ut några frågetecken lite grand.

https://www.saltvattensguiden.se/index.php?option=com_content&task=view&id=156&Itemid=80

Vad jag förstått är det pumpar, skummare och ljus som är de "måsten" som finns för en helt grön...

Men mer kvalificerade personer kommer nog snart att svara ska du se!

Lycka till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

I de kar jag tittade på fanns en pryttel som hade en blandare i botten och där var flera centimeter med vad jag tror är olöst salt - stämmer detta och vad kallas den?

Sedan fanns ett stort vertikalt rör från ytan och ner där allt ytvatten forsade ner - ytfilter kanske?

Men vad är skummare...?

Mvh

Saltwater

Det första är med stor sannolikhet en kalkmixer!

Andra är nog en version av ytavrinning.

Proteinskummare renar vattnet på allt möjligt skit som kan tänkas finnas i det såsom fiskbajs, matrester samt annt som förkommer i karet.

http://www.aqua-medic.de/seawater/en/9/tb1000/

här har du ett exempel finns en uppsjö olika tillverkare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grejen med en blandare va nog en kalkmixer inget man behöver som nybörjare.

Det jag kör mitt kar på är pumpar givetvis 20gånger akvariets volym.

Doppvärmare

Ytavrining för att inte få någon hinna på ytan men det funkaar även med att ha en pump riktad mot ytan så att den slår sönder ytan.

jag har ytavrining så att jag kan ha skummaren där

Sen har jag ett UV det är en billig försäkring när fiskarna är lite krasliga.

Sen är det belysning jag har två 250w MH men ska du inte ha några svåra koraller så funkar det med lysrör det hade jag i början

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du glömde bra ljus.

Och tålamod! Jag som också är nybörjare har fått höra av massor av mäniskor med erfarenhet att man inte ska stressa utan låta det ta tid! Då hinner du läsa massor. Fionns massor av bra trådar här där ett bra exempel Är Dez3d s.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Följande behöver jag då skaffa:

- Akvarium, 400 liter - skall väl vara i helglas och inte med metallram eller?

- Skummare, hur beräknar man kapaciteten?

- Cirkulationspump, bör man ha två stycken för att inte få stillastående utrymmen? 2 x 2000 l/timma för 400 liters kar?

- Belysning? Vad behöver jag som lämplig startarmatur för att passa till både fisk, koraller och lägre djur?

- Värmare? Behövs detta, medför inte belysningen tillräckligt med värmeenergi?

- Levande sten, ca 40 kg, skall man köpa ny eller begagnad?

- Korallgrus? Hur mycket? Tycker det ser märkligt ut med en tom glasbotten...

Frågor:

Är det skummaren som fungerar som saltvattensakvariets "filter"?

Om jag monterar skummaren och cirkulationspumpen/arna i utrymmet under akvariet, skall jag då ta någon speciell beräkningshänsyn på kapaciteten/styrkan hos dessa eftersom det blir skillnad i höjd "upp" till karet?

Sedan skall jag ju försöka hitta i djungeln av fabrikat och modeller när jag väl vet vad och med vilken kapacitet jag behöver? Hittade förresten färdiga paket från Deltec men dom kostade ju 95 tusen spänn för 1300 liters kar, verkar vara en guldgrävarbransch eller ingår det prylar jag inte kan drömma om då kanske?

...många frågor, men jag tror jag närmar mig förståelsens första stapplande steg Banana man

Mvh

Saltwater

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

- Akvarium, 400 liter - skall väl vara i helglas och inte med metallram eller?

Jag har också ett 400 liters. De erfarna säger att det är bättre med helglasat då det inte är risk för utfällning från ramen. Dock är mitt kar med alu-ram och jag är tredje ägare. Hbmannen hade den före mig.

- Skummare, hur beräknar man kapaciteten?

Brukar stå angivet till alla skummare. Dock är är det possitiva värden som anges.

- Cirkulationspump, bör man ha två stycken för att inte få stillastående utrymmen? 2 x 2000 l/timma för 400 liters kar?

Fler pumpar är bättre än färre. De ska minst klara karetsvolym 10 ggr per timma. Dock säger de erfarna att ju mer cirkulation desto bättre.

- Belysning? Vad behöver jag som lämplig startarmatur för att passa till både fisk, koraller och lägre djur?

Finns citat från manks i en tråd som heter Funderingar om T5, T8 och MH. Läs genom det.

- Värmare? Behövs detta, medför inte belysningen tillräckligt med värmeenergi?

Belysningen är inte igång hela dygnet. Finns en bra tabell under artiklar för att få fram värmarens minsta kapacitet. Dock är det bättre att dela upp värmarbehovet på flera värmare så att inte fisken blir kokad om någon hänger sig.

- Levande sten, ca 40 kg, skall man köpa ny eller begagnad?

Finns risker med beg sten. Kan vara medicin i den och den kan vara död LS. Luktar rutten tång om den är död. Jag har själv köp hälften beg för den är mycket billigare.

Några svar i alla fall!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaren så långt Sillen!

Hoppas ni andra fyller på med fler och kommer med era synpunkter och kommentarer!

Är jag rätt eller fel ute vad gäller karvolymen med tanke på en vettig kompromiss mellan svårighetsgrad för nybörjare kontra vettig ekonomi?

När man beräknar pumpkapacitet och använder flera pumpar, kan man ta totalbehovet delat per antal pumpar, eller skall man räkna på annat sätt?

Om man hittar en skummare som är för 500-800 liters kar, är den ok även för 400 liters kar, eller är för mycket kapacitet fel på något sätt?

Förresten, hur beräknar man belastningen i ett kar vad gäller fisk/lägre djur?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du är välkommen hem till mej för att skaffa dej en ungefärlig bild och ställa alla frågor om du vill. Åsa e ju inte så långt från mej.

Ta denna chansen!!! Jag var själv hemma hos Vargklo och fick en förevisning. Det ger massor att ha något att fästa funderingarna vid. Jag vet inte vart Åsa ligger med Tedb sa at inte var långt från Kungsbacka och då är det väl investerade mil. Ta så många chanser du får. Sen är det bra att köpa beg saker från folk på forumet för då visar de gärna upp sina kar för dig och du får massor av tips på köpet. Salar gav mig en toppen visning på det viset!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tedb - tackar för inbjudan, skickar dig PM när jag får en kväll över, stämmer bra Sillen, har väl drygt 1 mil till södra Kungsbacka - kör förbi varje dag påväg till jobbet i Göteborg.

Nu har jag kommit upp med två nya "kocko"-frågor...:

...men jag tar risken....:snurrig: :

1. Lägger man LS löst bara i karet, eller fäster man dom på något sätt? (Har sett riktigt vågade staplar i fall tanken är att man bara staplar dom löst...)

2. Jag har sett mängder med bilder på nystartade kar där man lagt ner koraller och anemoner, hur fäster dom sig? Vissa sitter ju längst upp på en LS och sträcker sig rätt ut och det känns lite vågat att lägga den där och hoppas att den "sitter" kvar...? Que?

En annan fråga om mitt planerade kar:

Är runt 400 liter för litet för att man skall ha allt "i", är det tvunget att köra all utrustning externt? För min del är det ju givet snyggast att ha det externt, och plats kan jag nog skapa när jag planerar möbeln, men hur löser man det säkerhetsmässigt med läckage?

Jo, vips kom det en till som jag ställde längre upp i tråden men inte fått kläm på:

Är det skummaren som fungerar som saltvattensakvariets "filter"?

Om jag monterar skummaren och cirkulationspumpen/arna i utrymmet under akvariet, skall jag då ta någon speciell beräkningshänsyn på kapaciteten/styrkan hos dessa eftersom det blir skillnad i höjd "upp" till karet?

Många frågor, men jag är så attans nyfiken att jag inte kan bärga mig tills jag hälsar på dig Tedb...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej

beroende på typ fungerar skummaren delvis som mekaniskt filter delvis som kemiskt. Det huvudsakliga filtret i ett kar är dock det biologiska ( levande sten + korallsandlager ), det vill säga om man bestämmer sig för ett revakvarie.Om du enbart vill ha ett fiskakvarie ersätter du ovannämnda med någon form av mekaniskt filter.

När det gäller levande sten är min personliga uppfattning att det är lättare att huvudsakligen dekorera med större stenar och sedan fylla med mindre eftersom.

Jag har stora stenplattor i botten av akvariet som låser upp stenarna på höjden, med tanke på att korallsanden har en tendens att flytta på sig. Risken för ras blir annars överhängande.

när du väljer kapacitet på skummaren eller andra tekniska detaljer , tänk gärna stort lite overkill skadar inte!!! du spar dessutom pengar på att först skapa bra förutsättningar för de små liven samt slipper köpa om samma utrustning en gång till,

när det gäller cirkulationspumpar är det bra med hög kapacitet. God cirkulation medför att din skummare(om du köper invändig) fungerar mera effektivt samt att du slipper ha döda ytor med låg cirkulation.Om du nu dessutom är ljudkänslig rekomenderar jag antingen tunze stream eller eheim pumpar.Fördelen med tunze pumpen om du kombinerar detta med magnethållare är att du kan flytta den dagligen och slippa ha statiskt vattenflöde. Städningen blir också till ett nöje !

Den pumpkapaciteten jag kör är 2x 11000 + 2x3000+ 1x2500 l/t. Akvarievolym 510 lit.

post-1581-14468912575795_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Titta förbi så ska jag spara dej ett par knapptryck på datorn. Angående frågerna du ställde om hur man "staplar" LS så finns de flera lösningar. Samma gäller hur man fäster korall. Att planera ett saltvattensakvariebygge är nästan mer än halva nöjet och lösningarna är väldigt många men att lösa det säkerhetsmässigt för läckage skall vi nog kunna reda ut om du tittar förbi. Skummaren fungerar som en sorts filter absolut och ja om man ska pumpa något uppåt så får man använda något som orkar göra det. HEHE inte så många roliga svar än så länge men allt klarnar säkert om vi kan peka å berätta lite. Hör av dej när de passar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

TedB kommer ge dig massor av fakta. Om jag skulle vara som dig skulle jag ta med kameran. Det kommer underlätta när du efteråt vill minnas allt han sa. Om han nu går med på att du fottar hans verk.

En sak med pumpar som inte någon nämt ovan. Du kan dela in kapaciteten på 2 sätt. Pumpkapacitet i liter 7timme men även lyfthöjd. Har du en cirkulationspump av streampump har den inte behov av tryckhöjd men det har pumpen som lyfter från sumpen och till karet.

Sen om allt i karet. Håller med om vad du säger att det är snyggare att ha tekniken extern och gömmt. Sen finns ytterliggare än fördel med sumpen och det är att du får ännu mer vattenvolym. Fördelen med storvatten volym är att det blir lättare att hålla alla värden stabila.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...