Gå till innehåll

höja salthalt ?


Draedon

Rekommenderade inlägg

salthalten i mitt kar är lite låg så jag tänkte höja den.

hur gör man det på smidigast sätt?

ska byta vatten ikväll. byter 10l i mitt 105l kar.

finns det något smart sätt att räkna på hur man ska höja salthalten?

om jag har x salthalt i de 10 litrarna jag byter, hur mycket höjer det den totala halten osv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det enklaste sättet är ju att använda vatten med extra hög salthalt när du byter vatten. Min egen "tumregel" för mitt kar med total vattenvolym på ca 500 liter är att en extra dl salt (utöver vad jag brukar ha) i det vatten jag byter ger 0,001 i extra salthalt, dvs från t.ex. 1,025 till 1,026. Om denna tumregel stämmer för dig borde det betyda ca 20 ml extra salt i det vatten du byter ut.

Men som sagt, det måste ju kunna gå att räkna på så att det blir rätt. Gå inte på mina siffror innan du får någon verifikation från någon som är duktig på att räkna :)

Annars kan du ju testa dig fram. Hinka ur 10 liter vatten från karet, fyll på med en skvätt salt (10 ml kanske i ditt fall), och häll tillbaka vattnet igen och testa salthalten efter en stund.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Calle du har räknat fel! 1 / 1000 av 500 liter är en halv liter = ett halvt kilo men saltet innehåller kristallvatten också så det går åt ungefär 700 gram.

Eller 4 kg räcker till 120 liter 1.025 ungefär. 4 kg /25 höjer 0.001 alltså 160 gram för 120 liter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack för svaren.

nu kommer en följdfråga.. hur mycket vågar man höja salthalten?

antar att invånarna inte blir så glada om man höjer den för snabbt.

byter vatten en gång i veckan tänkte försöka höja 0.001 per gång. blir det bra tror ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Calle du har räknat fel! 1 / 1000 av 500 liter är en halv liter = ett halvt kilo men saltet innehåller kristallvatten också så det går åt ungefär 700 gram.

Eller 4 kg räcker till 120 liter 1.025 ungefär. 4 kg /25 höjer 0.001 alltså 160 gram för 120 liter.

Tack för uppmärksamheten! :) Jag undrar hur jag själv har räknat en gång i tiden... Tur att mitt "tips" visade fel åt "rätt håll", dvs att det inte var skadligt ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...