Gå till innehåll

Vattenvärden igen..


Draedon

Rekommenderade inlägg

Testade lite igen nu på kvällen.. verkar som om mitt PH har sjunkit från 8,4 till 8 sen jag testade sist.

Nitrat har också sjunkit men nitriten ligger kvar ?? Den ökade när en fisk och ett par sniglar dog,

men efter det har jag bytt sammanlagt 40% vatten.. så jag tycker den borde gå ner.

Vet inte vad det kan bero på.. matar mindre, inget dött i karet, skummare gör sitt jobb osv.

Annars då, ser det bra ut? :)

Vatten 12/3

Temp: 25

Salt: 1,021

PH: 8,4

KH: 8

Nitrit: 0,02 mg/l (ppm)

Nitrat: 10 mg/l

Fosfat: <0,01 mg/l (ppm)

Ammoniak: <0,01 mg/l (ppm)

Vatten 22/3

Temp: 27

Salt: 1,022

PH: 8

KH: 8

Nitrit: <0,02 mg/l

Nitrat: <1 mg/l

Fosfat: <0,01 mg/l

Ammoinak: <0,01 mg/l

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nä jag frågade mest för att se om du kanske hade ett nitratfilter som inte funkade. Strunta i Rowa också.

Jag tittade på bilden du lagt ut på din burk och du har relativt lite LS vilket betyder att din denitrikationsprocess som skall bryta ned nitrit förmodligen är för klen och då kan det räcka med att några djur dör. Jag skulle skaffa mer LS så kommer du att få en stabilare miljö. Det finns andra sätt som du kan läsa om här på SG med sandfilter, DSB o.s.v. men i ditt fall tror jag lite sten skulle vara den snabbaste vägen fram till stabilitet, dessutom som snygg inredning...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har tillkommit lite LS sen bilden togs. och mer är på väg. bor så långt ifrån alla saltbutiker (den lokala handlarn tar 200,- /kg för LS så det går bort) så det blir inte ofta man kan shoppa loss.

men om 1 vecka ungefär så kommer en bekant från linköping och hälsar på, lyckades övertala honom om att plocka med sig 10kg på vägen.

så då borde jag landa på cirkus 20kg totalt. då ska det väl bli lite stabilare?

men ang ny LS.. ska jag låta den ligga i en tunna och bli "inkörd" innan jag petar ner den i karet?

stenen jag har skaffat hitills har redan varit inkörd, men jag vet inte hur det är med sten från butiker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker du gör rätt som kompletterar upp med mer sten! Det kommer att öka stabiliteten.

Sten från affärer brukar vara inkörd, de lagrar stenen i något akvarium med skummare och cirkulation. Men något blir det ju under transporten som dör på stenen. Normalt ska det inte vara något problem i ett inkört akvarium men du har ju inte så stor vattenvolym så vill du vara extra försiktig kan du lägga stenen i omgångar och hålla koll på nitriten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu när nitratet är lågt kan du sätta in ett filter med relativt stort flöde genom så försvinner nitriten men nitraten kommer att öka. Men det ser jag inte som ett problem för dig. På så sätt försvinner ditt nitrit fort. Byt eller rengör filtret minst en gång/vecka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...