Gå till innehåll

Största saltvattensbutiken i Europa?


greger

Rekommenderade inlägg

Ni SG-medlemmar som reser och besöker akvariebutiker runt om i Skandinavien/Europa - Var finns den största saltbutiken??

Jag har jollrat runt lite i Tyskland och Frankrike , men inte sett något som varit sådär riktigt mycket större än butiker i Sverige.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Jag var på Zoo Zajac i förrförra veckan och tyckte det såg trevligt ut. Dock är det inte ett enormt utbud de har. Hade man tagit Klovnfisken och Zoogiganten tillsammans hade de haft större utbud. Men annars var det snygga utställningskar de hade proppade med koraller.

Mvh Richard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ang Zoo Zajac så hittade jag detta på simontorps hemsida.

Zoo Zajac - Världens största zooaffär

image002.jpg

Zoo Zajac i Duisburg , Tyskland är enligt egen utsago världens största zoobutik. 6000m2 fyllda med artiklar för våra husdjur. Simontorp har förstås varit där!

image004.jpg

Här är det lätt att shoppa möbelakvarium.

image006.jpg

Växtakvarium med kardinaltetror. Fungerar dessutom som demonstrationsakvarium för olika typer av elektroniska mätinstrument.

image008.jpg

1200 akvarier består sötvattensanläggningen av. Jag vågar påstå att här finns något för alla. Även för den mest kräsne akvaristen.

image010.jpg

Välstädat och snyggt är det i alla kar.

image012.jpg

Naturligtvis finns också en imponerande saltvattensavdelning med ett par hundra kar fyllda med fiskar, koraller och lägre djur.

image014.jpg

Kolla in vallisnerian bakom mig.

image016.jpg

Här närmar vi oss dammavdelningen…

image018.jpg

..som fortsätter utomhus. Härliga miljöer har man byggt upp.

image020.jpg

image022.jpg

Benny ser ut att drömma om en alldeles egen damm hemma.

image024.jpg

I butiken finns också en stor bokavdelning med en dam som vet allt som är värt att veta om böcker med djur i.

image026.jpg

Terrarieavdelningen är minst lika imponerande som akvarieavdelningen. Mer än 500 terrarier.

image028.jpg

En kajman är inget husdjur som jag rekommenderar.

image030.jpg

I terrariet intill ligger denna välgödda varan och solar sig.

image032.jpg

Zoo Med är ett amerikanskt företag som gör snygga och funktionella produkter för terrariedjur.

image034.jpg

Gnagare och andra smådjur kan njuta av detta alplandskap i väntan på att bli utvald till någon tysk familjs speciella kelgris.

image036.jpg

Skunk till salu!

image038.jpg

För 595 Euro. Informativa skyltar finns hos alla djur. Om skunken informerar man bla att doftkörtlarna är bortopererade. Säkert ett bra säljargument!

image040.jpg

Självklart finns här också en fågelavdelning som är namnet värd.

image042.jpg

Alldeles intill kassorna hämtar man fryst och levande foder från Amtra.

Förutom alla levande djur och produkter till dessa innehåller butiken ett fullsortiment till hund och katt. Då detta inte intresserar oss så mycket togs inga bilder där. Vårt allmänna intryck av butiken var gott. Trots att man spatserar runt i en lokal stor som en rejäl fotbollsplan känns allt välskött och man fokuserar verkligen på att vara en levande butik med massor av djur. Ett besök rekommenderas om du har vägarna förbi någon gång.

Artikel av Mikael Lövstrand

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle gissa att TMC är störst i Europa på saltvatten. TMC finns i London (störst), Manchester och Bristol. De säljer dock enbart till återförsäljare... Enligt de som har affären dit jag brukar gå refererar till TMC som "Fort Knox", måste kunna bevisa att du är återförsäljare för att få komma in.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...