Gå till innehåll

Sillens första saltvattenskar


Sillen

Rekommenderade inlägg

Jag har nu hållit på ett tag och skapat mig förutsättningar att starta ett saltvattens kar. Har det arbetet har gått framåt går att läsa om i denna tråden https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=9700 Nu handlar ju den om Råd inför start vilket gör att jag nu tänkte gå vidare genom att starta en ny tråd som avhadlar mitt kar från det att jag fått i min första LS och framåt.

Jag vill börja med att tacka alla för alla bra och konstruktiva råd jag fått. Jag har inte följt alla då vissa av råden säger emot varandra. Fast det är väll en del av tjusningen med hobbyn att få fundera själv och själv ta konsekvenserna. Dessutom gillar jag att folk här på forumet säger vad de tycker. Det kan svida vissa gånger men det får man bjuda på för att lära sig. Dock vill jag tacka några speciellt då det är mycket deras förtjänst att jag har kommit igång.

Jag vill börja med Peter (Des3d) som gav mig första knuffen igång genom att skriva en mycket intressant och lärande tråd om sitt projekt. Sen har han även kommit med bra råd vartefter tiden gått också.

Calle (Vargklo) för att du tog dig tid och bjöd hem mig för en mycket lärorik och intressant förevisning av ditt kar. Jag har haft mycket nytta av den genomgången då det har gett mig något att fästa de första tankarna i.

Patric (Hbmannen) som sålde sitt gamla kar till mig för ett pris som jag är mycket nöjd med. Om jag inte kommit över den spärren det är att börja spendera är det svårare att komm igång.

Nu tänker inte jag räkna upp fler även om det är många fler som förtjänar att omnämnas men jag kan ju inte räkna upp er alla. Jag hoppas att ni fortsätter att ge råd då jag nu går in i nästa fas!

Mitt kar är igång nu och jag har fyllt det med vatten, salt och LS. Jag har redan hittat lite levande som kryper omkring på botten. Kommer nog sitta här hela natten och njuta! Kan bara säga att jag är lycklig som valt denna hobby!!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 491
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jättekul Sillen!

Det kommer säkert gå kanonbra, du verkar mycket seriös i din planering och det ska bli spännande att fortsätta följa ditt projekt.

Jag satt (host, host sitter) också på nätterna med ficklampan i högsta hugg och kollade på allt liv som kom fram ur den levande stenen (bl.a. en 7cm stor krabba och 2 ormsjöstjärnor). En fantastisk hobby som sagt.

Lycka till!

/Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Peter! Positiv kritik värmer!

Jag skulle gå och lägga mig tidigt i kväll. Blev visst inte så men det går bara inte att slita sig. Allt är så häftigt. Som jag har några skivanemoner varav enav dem är helt brun ända tills det blir mörkt och jag lyser på den med ficklampan, då blir den ljusgrön.

Jag har en eremit kräfta som kryper omkring på botten. Jag har följt den länge i kväll då det är så häftigt att det bara dyker upp saker ur stenen. Det gjorde ju inte något att det var min snart 4 åriga dotter som såg den först av alla heller. Hon är hel impad av akvariet och tycker att hon och jag ska gå och bygga så fort jag är hemma. Hon har bestämt att vi ska ha en helgulfisk i akvariet för hon gillar gult. Får väll skaffa en sådan sen när tiden är mogen.

Sov gott!

Jag kommer drömma lyckliga drömmar!:ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

TACKAR!

Kul att ni är possitiva till att jag kommit igång. Sen är det alltid en definitionssak vad som menas med att komma igång. Jag har i alla fall fått i LSn i vattnet och därmed lite djur. Jag kommer fortsätta låta det ta tid för jag har förstått att det inte är en fördel att stressa på även om det skulle vara kul att släppa i första fisken i vattnet. Dock funderar jag lite vad det kommer bli för fisk sopm blir första fisken och just nu lutar det åt en Zebrasoma scopa. Har inte bestämt mig ännu så ni får gärna tipsa mig om bra fiskar och börja med så att jag har lite att läsa på om.

Dock ska jag nu försöka få bekräftat att de 3 misstänkta glasrosorna är glasrosor och sen ta bort dem enligt något av alla tipsen som finns på forumet. Dock är jag ännu inte säker på om det är glasrosor så jag har frågat om inte ghost kan komma förbi och ge ett utlåtande.

Nästa steg blir att stapla stenen som jag vill ha den och samtidigt med det öva upp mig på att ta bra bilder. Har försökt ett tag nu men resultatet kan inte visas här!:smiley9:

Nu ska jag gå på span till akvariet!:ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Härligt att du börjar komma igång, men.... Bilder sillen, bilder! :)

Magnus jag gör ett försök att få dig på bra humör men jag har lite problem med att få mina bilder att bli bra. Men jag får väll säga att det är andra också som har problem med att fiskarna inte är stilla och sådär när dety fotoas. Min sjöborre gör nog så han med men så att hela huset skakar för bilderna blir suddiga!;)

En bild blev det och jag ska lära mig att ta bättre bilder!

EDIT: Tipsa mig gärna om lämpliga fiskar att börja med i karet. Hjälper mig när jag ska leta runt och försöka komma på vad jag vill ha!

post-2171-14468912663382_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Magnus jag gör ett försök att få dig på bra humör men jag har lite problem med att få mina bilder att bli bra. Men jag får väll säga att det är andra också som har problem med att fiskarna inte är stilla och sådär när dety fotoas. Min sjöborre gör nog så han med men så att hela huset skakar för bilderna blir suddiga!;)

En bild blev det och jag ska lära mig att ta bättre bilder!

EDIT: Tipsa mig gärna om lämpliga fiskar att börja med i karet. Hjälper mig när jag ska leta runt och försöka komma på vad jag vill ha!

Bättre suddiga bilder än inga bilder alls, så har jag resonerat. :smiley22: Så än är vi inte nöjda med bildskörden från dig Sillen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Exakt! Ös på med bilder. alltid lika kul att kolla på folks akvarier!

OK! Men observera att det var ni som ville ha mer bilder även om de var lite sudduga. De flesta bilderna är som den första men de 2 andra är bland de bästa jag lyckats med.:smiley9: Har svårt med vår kamera men det är bara att träna på.

Håller på med glasrosjakt nu samt förbereder stapling av stenen till ett rev som faller mig i smaken. Får ta någon bild på revet som helhet sedan så ni kan få någon bild som är OK.

post-2171-1446891266409_thumb.jpg

post-2171-14468912664187_thumb.jpg

post-2171-14468912664304_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte dom du misstänker vara glasroser va? Ser ut som vanliga skivanemoner

Nej då, jag är medveten om att dessa är skivanemoner förutom den första bilden som är en rörmask om du har svårt att skilja dem åt! ;)

Däremot har jag en glasros som sitter ganska nära skivanemonen som är stor som en femkrona som jag inte får möjlighet att bespruta med hettvatten. Problemet är att så fårt jag böjer mig över akvariet drar den ihop sig. Men men jag är envis och kommer att segra över den.:ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

helbilder sillen.. kom igen hur svårt kan de va.. ställ kameran på easy så sköter den sig själv.. plåta nu.. :)

Det löser till och med jag!:nöjd: Här kommer en helbild när LSn ligger i karet men ej är uppstäld som den ska. Tanken är att det ska bli högt till vänster och en pelare till höger. Jag vill skapa möjlighet för fisken att få lite simvolym också.

post-2171-14468912664401_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Börjar bra och fin vattenvolym också.

Har du fått ner några funderingar på fiskar?

Jag har haft hur många funderingar som helst hitills men de spretar väldigt. Jag är inte så bra på fiskar ännu men jag letar så mycket info jag kan. Jag har kommit till insikt att jag ska skaffa mig någon bra bok och sitta och bläddra i. Har fått erbjudande av Ghost att låna en som början vilket gör att jag säkert åker förbi han i morgon om han är hemma.

Jag har varit mest inne att ha en Zebrasoma scopa tidigt då den är tålig samt är bra på att äta alger om det problemet dyker upp. Dessutom gillar jag kirurger i allmänhet. Dock kan den bli besvärlig senare om den får ta hela karet som revir vilket talar emot den.

Jag kommer skaffa mig ett Clownpar för att låta min medarbetare (4 åriga dotter) i bygget bli nöjd samt att jag tycker de hör till ett salvattensakvarium.

Sen har jag massor av ider men ingen som är tydlig nog. Därför tar jag tacksamt emot tips och synpunkter på val av fiskar. Vill ha lite liv i karet med någon hyfsat stor men inte för stor till mitt kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser kanon ut sillen! Äntligen får man se din burk :)

Är du nöjd med dina cirk pumpar? Funderar själv på ett par till nästa burk.

Tackar för komplimangerna! Detta tack gäller även dig Andre! Glömde skriva det förut.

Jo jag är nöjd med mina streampumpar hitills. Men de har bara gått något dygn. Det jag har lite förhågor med dem är sugpropparna men det är väll inte helt ovanligt. Dock är de tysta och det är ett stort plus. Sen valde jag dem för Tunze pumpar pga priset och det är ju inget som är förändrat sen förut.

Jag är bara så sugen på att sätta i lite mer levande!!!! Men saknar fortfarande tips på bra första fiskar som passar i ett kar med lite "fart" i!!!!! Kom igen nu!!!!! Jag kommer inte skylla på er om det blir fel då jag kommer att läsa på om fiskarna och sen ta ett eget beslut. Vill ha lite tips så att det blir en vägledning då jag ska läsa på!

Njut av påsken!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kirurger är mina nya favoriter.

Det finns många svåra, lätta, lätt retliga och snälla så variationen finns där.

Generellt kan man säga att alla från zebrazoma, kan stavas zebrasoma, släktet är bättre än många av de andra. Framförallt på punkterna att de inte blir så stora, arga eller är sjukdomsbenägna på samma sätt som de andra sorterna.

Jag tycker att du inom kirurgerna skall kolla på Z. Xanthurum, Z. Flavescense, Z. Desjardii och Z. Scopas. Z. Desjardii blir ganska stor men växer efter utrymme.

Övriga fiskar som är fina men inte alltid snälla är kejsare och där skulle jag nog med personligen anse att E. Navarchus passar i de flesta revakvarium. Den är liten och blir inte så stor. Snäll mot övriga invånare och rör vanligtvis inte några koraller om den får mat.

Sedan finns det ju alla underbara småfiskar som ofta är oerhört färggranna och också lättare i skötsel.

Ps. Fridmanii

G. Loretto

E. Midas

Ps. Hexatenia

Jag tycker du skall kolla lite på dem.

När du har ett så pass stort akvarium som du har behöver du inte heller vara särskilt rädd för revirfiskar. De fiskar som alltid tar revir i akvarium så som A. Sohal är ofta fiskar som man inte köper. Men de andra kirurgerna (zebrazoma)funkar i grupp. Det är dock alltid gnabb och slagsmål när man introducerar nya kirurger i alla fall bland de första 2-3 st man släpper i. Börjar man komma över det så brukar aggressionerna avta rejält.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Patric och Andre! Nu ska jag läsa på om era tips. Jag är så sugen på att komma vidare i mitt projekt så ni kan inte ana, eller så kan ni det. ;) Dock lovar jag att inte säga något till frun varför jag inte gick och la mig i kväll så hon är inte arg på er i alla fall!

Jag återkommer säkert med frågeställningar på fiskar sen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

:ler: Jag njuter. Så härligt att dagdrömma. Jag har nu bestämt mig att det blir ungefär 100 olika arter på fiskar i mitt kar!;) Om min önskelista slår till så blir det så. Finns ju så många olika ju.

Tackar igen för de tips jag har fått. Kul med förslag på en stimfisk också. Skulle ju kunna tänkas vara något.

Jag har ännu inte hunnit läsa om alla era förslag ännu men det kommer. Dock blev jag lite osäker på en av de du föreslog Patric, Dvärgkejsar bicolor. Menar du den som heter Centropyge bicolor på latin? Jag gissade det i alla fall. Fast jag vet inte om alla de andra förslagen var så snälla för det står om flera av dem att de kan vara revirhävdande så de kan vara lite svåra att få att gå ihop med andra liknande arter.

Sammanfattningsvis kan jag säga att det var intressanta tips ni gett mig. Dock har de skapat ett frågetecken på hur man bör göra när det ska ner i akvariet. Ska det vara en kirurg åtgången för att låta systemet vänja sig eller bör man köpa flera på en gång för att det inte ska bli för stort revirbråk?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu när du är uppstart och fortfarande har chansen så är det smart att ta hänsyn till följande:

1) De som kommer samtidigt brukar inte bråka med varann, det är mest gamla mot nya. Så många samtidigt är ingen nackdel om de inte blir sjuka( prick t.ex.) för då har alla eller många av de nya nedsatt motståndskraft p.g.a. stress, transport etc. Så ur det perspektivet är många samtidigt en nackdel. Varför ska livet vara enkelt.

3) Veka fiskar först tuffare på slutet. Speciellt inom familjer eller närbesläktade. Detta underlättar t.ex. kirurgsammansättning. Vill man ha t.ex. veliferum ska man ta den före eller samtidigt med t.ex. xanthurus.

4) Tänk på vad du ska ha för lägre djur när du väljer fisk. Jag har fått koraller uppkäkade av kejsare och det är inte enkelt att fånga blixtsnabb fisk mellan LS och koraller. Andra har samma fiskar med lägre djur utan problem. De är individer så vad som funkar och inte kan aldrig vara något annat än generella tips...

5) Jag tycker många av samma är snyggt, men det är ju individuellt. Jag har därför t.ex. många kirurger av samma art, fröknar, clowner e.t.c.

6) Som någon skrev i tråden: Stim av olika slag : Anthias eller Chromis t.ex.

7) Rätt snyggt med någon ensam stor "kung" som är betydligt större än de andra och som ser ut som den äger stället...

Några idéer från mig i all ödmjukhet, välj i första hand efter eget tycke och smak.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

TACK Capote!

Jag lyssnar och värderar. Jag ser dina upplysningar som mycket viktiga och är del av erfarenheter som jag måste ta åt mig från andra då jag inte har dem själv. Kommer säkert återkomma när jag funderat vidare.

Jag har nu under de senast 2 dygnen jagat glasroser med målsättningen att jag inte ska använda några kemikalier. Hög målsättning så det står härligt till. Jag nyttjar alltså kokande vatten och en spruta som jag försöker att skolla dem. Trodde att det skulle gå.:) Men men men....:x Jag skulle lyssnat på era råd och använt era häxbryggder med gud vet vad. Det hade i alla fall inte gått sämre. Resultat: Jag hade 3 bekräftade glasroser vid start. Nu har jag hittat ytterligare 4 så jag tror bestämt att jag har minst 7 nu då jag inte lyckats bekämpa en enda.

Jag är envis och återkommer med nya resultat så fort jag lyckats, gillar inte att berätta om nederlag!

Går nu och lägger mig och läser Ghosts fiskbok som han så vänligt lånat ut till mig. Samtidigt som jag fick låna den så tycte han jag skulle ta med några mjukkoraller! TACK än en gång!!!:smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...