Gå till innehåll

Sillens första saltvattenskar


Sillen

Rekommenderade inlägg

Jag gjorde samma sak, jagade glasrosor med en kanyl full i kokande vatten.

jag tyckte det funkade rätt bra, fick bort alla stora glasrosor. Men dom är ju rätt duktiga på att sprida sig så man missade många små. Så det blev en del av vattenbytet varje vecka att ta kål på alla glasrosor man hittade med kokande vatten.

Hoppas du lyckas bli kvitt dom för dom spred sig snabbt som attan i min lilla burk. Lyckades aldrig bli kvitt dom helt men jag höll dom under kontroll.

Nu inför uppstarten av version 2 av akvariet så har jag lagt all min sten i min kusins akvarie. För det verkar som om någon av hans invånare käkar glasrosor. Vi vet dock inte vilken ;)

Han hade en jädrans massa glasrosor ett tag, sen shoppade han massa fiskar och efter det så har inte en enda glasros synts till i burken. synd att man inte vet vilken av fiskarna det är som åt dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 491
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Magnus om ni har begränsat er till ett fåtal som det skulle kunna vara får du gärna skriva upp de arterna här. För är det så att jag väljer mellan 2 arter på fisk kan jag lika gärna välja den skulle kunna äta glasrosor. Jag tror nämligen inte att jag kan få bort alla på LSn då jag har 55 kg. Dock har jag bara hittat glasrosor på 2 av stenarna och de 2 kommer jag i dag ta ur karet ock lägga i ett eget kar där jag har lättare att komma åt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag ska ta och skriva upp vad det är för fiskar som är "misstänka" så får experterna ge sitt utlåtande sen ;)

Annars finns ju Chelmon Rostratus. jäkligt snygg fisk som också plockar glasrosorna.

Holabandola!!!!!!!!!

Nu har jag fått in snitsen på att få bort glasrosor med hjälp av kokande vatten och spruta!!!! Nu är det så att jag nästan känner för att ha några flera.;) Skämt å sido så är det skönt att få bort alla man hittar för de är inte så roliga att ha i karet. Tror inte att jag har fått bort alla ännu men det tror jag nästan är omöjligt. Så jag är fortfarande intreserade av vilka mistänkta fiskar din kusin har , Magnus.

Nu håller jag på att stapla mitt rev men jag har börjat om några gånger för jag får det inte riktigt bra. Känns som om det är bättre att hålla på nu när det inte är några fiskar i karet. Sen finns det en sak till jag gör ganska mycket poch det är att spana in alla djur med hjälp av ficklampa. Det är ju hur häftigt som helst. Vem behöver fisk? Sen läser jag rätt mycket om fiskar och känns som om några av råden är mycket troliga at de slår in. Snart dags att inventera vilka handlare som är aktuella beroende på vad de har hämma och vilka som känns bra att ha att göra med!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En lite uppdatering på hur mitt rev blev när jag nu byggt det "färdigt". Inte riktigt nöjd då jag hade lite för lite sten för att få revpelaren till vänster att bli tillräckligt hög samt att jag saknade någon platt och bra sten att täcka slangen som går till UVC med.

Har nu övat byggnation några gånger då jag hela tiden hittar nya glasrosor. Betvivlar att jag fått bort alla nu med vilket gör att jag ska överväga att köpa någon fisk som äter glasroser. Läste häromkvällen i saltvattenguiden för nybörjare om någon som gjorde det. Ska kolla upp det igen!

Edit: Ljuset stämmer inte med det ljus det ska vara!

post-2171-14468912676561_thumb.jpg

post-2171-1446891267668_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Sillen

Har du provat att fästa stenar i varandra med buntband. Det är ett fiffigt sätt att bygga lite brantare revpelare om man önskar. Buntbande är lätta att dölja. Om du gör det så kör inte med billigaste Biltema-sorten för de hårdnar och går av efter ett par år. Och då har man ett stenröse med krossade koraller i stället för en revpelare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänkte använda buntband först för att få kanten brant. Kom inte riktigt på hur jag skulle göra för att att inte buntbanden skulle bli så synliga. Jag använde svarta buntband som är hyfsat grova för att de inte ska gå av.

Drar du dem bara runt stenen på något smalt ställe?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ofta kan man hitta något litet hål i stenen där man kan pilla igenom buntbandet. Jag har också ibland borrat ett litet hål i kanten av stenen för buntbandet. En del sten är lättborrad annan stenhård. På så sätt kan jag få ett få två stenar som ligger ovanpå varandra att stabiliseras, därefter kan man sätta en tredje sten med buntband i det första buntbandet o.s.v. Det blir som en sorts snirklande armeringsjärn i revpelarbygget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Caponte!

Tackar för bra råd och jag är tacksam att du ger råd och tips! Dock kanske du inte går hem hos alla hemma hos mig men jag har nu för avsikt att försöka bygga om revpelaren lite med hjälp av ditt tips.

Nu till en fråga!

Jag har ju hittat glasrosor i min LS. Tror inte jag är ensam om det fenomen. Jag har nu försökt få bort alla med hjälp av kokande vatten och tror jag har haft framgång i det. Dock så skulle jag inte vara förvånad om det finns någon/några kvar. Jag har nu LÄST om glasrosor och då läst mig till att Chelmon rostratus (Kopparbandad Pincettfisk) äter glasrosor. Någon som har erfarenhet av det? Den är tydligen ofta lite mobbad av sina fiskpolare och bör därför vara en av de första fiskarna i karet. Några rekomendationer?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har använt chelmon rostratus med bra resultat på aitapsia men majano verkar de vara värre med. En pincett blir ofta stressad vid tumultet som uppstår vid matning då kirurger o andra arter kan vara väldigt glupska så skaffar man pincett tycker jag det är viktigt att få ett välgött exemplar samt att karet är väl inkört så pincetten kan hitta föda vid andra tillfällen än vid matning. I ett nystartat kar är de ofta skralt med föda för en pincett att gå att picka i då stenen ofta har dött av i ytskiktet. Förr när inte levande sten användes i samma utsträckning i saltvattenskar så var pincetten en svår fisk om den inte fick ro när de var matdags.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har använt chelmon rostratus med bra resultat på aitapsia men majano verkar de vara värre med. En pincett blir ofta stressad vid tumultet som uppstår vid matning då kirurger o andra arter kan vara väldigt glupska så skaffar man pincett tycker jag det är viktigt att få ett välgött exemplar samt att karet är väl inkört så pincetten kan hitta föda vid andra tillfällen än vid matning. I ett nystartat kar är de ofta skralt med föda för en pincett att gå att picka i då stenen ofta har dött av i ytskiktet.

Tolkar det som om det är bättre att vänta ett tag med ett tag och i så fall introducera den senare även med den risken att exempelvis kirurger stressar den. Jag var inne på att skaffa den för att det är en vacker fisk som jag gärna har. Att den sedan tydligen äter vissa glasrosor gör ju inte heller något.

Min sten är till hälften "färsk" LS från JR och hälften från ett beg kar på orten. Dock verkar den ha mycket liv i sig om man tittar på kvällarna (har hänt att jag suttit med ficklampan):smiley9: . Har jag tolkat ditt svar på rätt sätt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, jag tror att i ett rätt nystartat 400L kar kan en pincett ha svårt att klara sej och ska du senare ha kirurger så kan de vara en svår fisk såvida inte den kommer från ett kar där de varit mycke fisk och den har lite skinn på näsan. Isådana fall hade jag introducerat den samtidigt som de kirurger du tänkt ha så får den inte samma fight när den kommer i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pincetter tar ju gärna rörmaskar också, så man får bestämma vad man vill ha. Lysmata wurdemanni är ett alternativ ska käka glasrosor men jag har ingen egen erfarenhet. Jag använder stenmodellen: Jag lägger en lagom stor sten ovanpå glasrosen, oftast men inte alltid kryper den då upp och sätter sig på stenen efter en ganska kort tid. Den stenen tar jag ur burken karvar bort rosen med morakniv och sköljer ordentligt i sötvatten, sen kan man lägga stenen på nästa glasros.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Caponte!

Tackar för bra råd och jag är tacksam att du ger råd och tips! Dock kanske du inte går hem hos alla hemma hos mig men jag har nu för avsikt att försöka bygga om revpelaren lite med hjälp av ditt tips.

Jag får hålla mig borta från Enköping....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pincetter tar ju gärna rörmaskar också, så man får bestämma vad man vill ha. Lysmata wurdemanni är ett alternativ ska käka glasrosor men jag har ingen egen erfarenhet. Jag använder stenmodellen: Jag lägger en lagom stor sten ovanpå glasrosen, oftast men inte alltid kryper den då upp och sätter sig på stenen efter en ganska kort tid. Den stenen tar jag ur burken karvar bort rosen med morakniv och sköljer ordentligt i sötvatten, sen kan man lägga stenen på nästa glasros.

Stentricket gillar jag! Har inte läst om det förut och jag tycker det låter som en mycket smaklig lösning på problemet både praktiskt och ur synvinkeln att jag vill nyttja så lite medel som möjligt för att få laret att fungera. Kommer defenitivt provas. Nu har jag letat så mycket rosor så jag tror inte jag har några av storlek att tala om så jag får väll vänta och se.

Nu ska jag ta och läsa på om Lysmata wurdemanni för att se mer om den för att kolla om jag är intresserad av den eller inte. Tackar för tipset.

Vad det gäller din tur att du inte bor i Enköping är kanske inte sån tur som du tror. Min son bor i Linköping så jag är ofta där och ibland följer även övriga familjen med för hämtning av honom. Du får hålla dig inne på fredag! ;) Funderade på att ta vägen förbi Korallrevet då ock¨så för jag är ledig heldag och det gäller att ta chansen när man har den.

EDIT: Glömsk är jag. Skulle lagt in följande länk i texten också. https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=4127&highlight=glasrosor Länken går till ett recept på medel som glasrosor gärna käkar och sen inte mår bra av (typ matförgiftning med dödlig utgång). Detta är ett alternativ jag funderat på men inte nyttjat pga att jag vill undvika "kemi".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Jonas. Först vill jag tacka dig för dom mycket vänliga orden! Hoppas det ordnar sig med ditt kar och att du håller oss uppdaterade. Adda mig på MSN gärna!

M.v.h

Peter

Dom är du väl värd! Jag har tidigare tyckte jag var bra på datorer men har inte fått det där med MS`N att funka men ska nu göra nytt försök.

Jag har en fundering också. Jag har ju inte så mycket i mitt kar utan igentligen lite LS och dess medhavda djur. En sjöborre och några små mjukkoraller. Jag har sett en lite eremitkräfta och någon larv eller mask som kommit ut ur stenen. Även något annat riktigt litet djur. I går kväll satt jag och tittade på det lilla jag har med stor spänning för att hitta något mer. Det var inget nytt men tyckte att mjukkorallerna jag fått av Ghost hade tagit sig bra. Döm av min förvåning när jag i morse skulle bygga om lite på mitt rev och upptäcker att en av mina mjukkoraller (stor som en enkrona) är borta. Är det så att jag har någon krabba som kan ha tagit den? Något jag bör göra för att inte få problem i framtiden? Kan inte själv tänka mig vad det skulle vara om det inte är någon krabba även om jag sett filmerna på Mantisräckor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag råkade själv ut för samma sak nyligen och det var då en Ricordea på ca 5 cm i diameter. Det visade sig att den hade släppt från stenen då den troligen inte trivdes på sin plats och jag hittade den på andra sidan akvariet 1 vecka senare. Där trivs den nu bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tjena sillen !!

läste att du hadde problem med glasrosor jag plockade bort 12-13 st igår men en spruta och kanyl ..hur gjorde jag då joooo: jag tog kanylen och körde in den i roten på glasrosen sen var det vara att peta bort den hur lätt som helst .. kanske vore något att testa

mvh peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag råkade själv ut för samma sak nyligen och det var då en Ricordea på ca 5 cm i diameter. Det visade sig att den hade släppt från stenen då den troligen inte trivdes på sin plats och jag hittade den på andra sidan akvariet 1 vecka senare. Där trivs den nu bra.

Får hoppas att det är så att den har letat sig vidare med hjälp av vattnets strömmar. Tror i och för sig att den har försvunnit in i revet någonstans i sådant fall och då lär den inte trivas så bra i mörkret. Tar det som possitivt tecken att det kan ske så för då är det inte någon elak krabba i alla fall!

tjena sillen !!

läste att du hadde problem med glasrosor jag plockade bort 12-13 st igår men en spruta och kanyl ..hur gjorde jag då joooo: jag tog kanylen och körde in den i roten på glasrosen sen var det vara att peta bort den hur lätt som helst .. kanske vore något att testa

mvh peter

Ytterliggare ett bra trick. Jag tror inte jag har så många glasrosor kvar. Igår trodde jag de var borta men idag har jag hitta en som jag tänkte testa att använda Capones stentrick på då den sitter illa till. Tack i alla fall så ska jag testa detta någon gång. Dock tror jag att man ska kombinera den med skållande vatten då det är vanligt att glasrosor lämnar delar efter sig där de satt som kan göra så att det blir massor av nya på gamla platsen om man inte får bort alla.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag bestämt vad dert ska bli för fiskar. Bara en lite hake är att jag för köpa universeums akvarie för att få plats med dem. Kanske inte riktigt har råd med fiskarna heller. Ska börja stryka fiskar nu. Men spännande är det.

Jag har lite funderingar parallelt också. Det handlar om belysning till refugiet. I refugiet ska jag ha lite LS och Caulerpa alger och detta för att få lite mer sten i systemet och det ska även fungera som skafferi. Har lite andra planer på sikt men nu får det bli så. Då måste jag ju ha belysning men jag har inte sett vad algen kräver för belysning och om LSn helst vill ha ljus dygnet runt eller bara vissa tider. Någon som vet svaret eller vart jag ska söka?

Vad är det för krav på belysningen vad det gäller spektrum mm? Går det bra att lösa det enligt mess 28 i denna länk https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=10473&page=2 ?

Hoppas på lika bra tips och funderingar från er erfarna som jag fått tidigare!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En kort uppdatering.

Har nu byggt om min korallpelare oändligt många gånger. Jag har en pelare som jag just nu är hyfsat nöjd med men är nog inte på humör för att vara seriös i bedömningen. Har nyttjat lite buntband för att få brantare kanter som Capone ytipsade om. Har hört det förut med buntband men man tror ju att det löser man ju utan att nyttja viss erfarenhets tips man får. Tyckte det var besvärligt och försökte ändå. Nu har jag också erfarenheten.:smiley9: Tycker det är lite besvärligt att få det som jag vill. Nu får det stå till i kväll så gör jag säkerty om pelaren igen.

Önskar fortfarande få lite tips om förra messet: Vad är det för krav på belysningen vad det gäller spektrum mm? Går det bra att lösa det enligt mess 28 i denna länk https://www.saltvattensguiden.se/foru...t=10473&page=2 ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror det är för litet ljus. Jag har byggt om litet här hemma så jag har nu ett 24w T5 över mitt 90 liter Caulerpakar. Det växte betydligt bättre förut med 2 x 24w.

Innebär det att mitt refugium på ca 40 liter skulle kunna klara sig på 2*25 w med vanliga glödlampor? Eller är det fel med vanliga glödlapor så det är oavsett effekt?

Hittar inge som beskrivit vilket ljus som krävs.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...