Gå till innehåll

Damm UV


norsken

Rekommenderade inlägg

Jag har kört med Lifeguard, HW och damm UV. Efter att kört med olika typer genom åren kan jag säga att damm UV är inte ett dugg sämre än akvarie UV. Jag håller på att installera en ny skummare nu och behöver dra om lite rör för att få plats, och nu kommer jag damma av två av mina gamla damm UV igen och göra mig av med mitt 75 W HW UV. /Per

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En liten fråga,hur fan kan UV strålningen se nån skillnad på alger eller parasiter????

Damm UV funkar exakt som alla andra uv

Gode herr ernie det handlar om hur tunn vattenhinnan är när den passerar lampan och kontakttiden är också viktig, ju längre kontaktid mer effektivt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En liten fråga,hur fan kan UV strålningen se nån skillnad på alger eller parasiter????

Damm UV funkar exakt som alla andra uv

Funkar det samma gör dom. De lyser ;)

nej det skall visst vara skillnad på de båda. I sötvatten/dammar vill man ha bort alger och avståndet mellan lampan(UVC) och väggen på röret är längre imellan och så sätt tar algerna medans i saltvatten så är det parasiterna som skall bort.

Iomed att kontakt tiden mellan lampan(UVC) och väggen på röret är mindre så "bränner" man ihjäl de oönskade parasiterna

Det är iallafall så jag fattat det hela och läst på andra sidor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har fortfarande inte fått nån förklaring på skillnaden,kontakttid etc. bestäms ju av matarpumpen.Det enda jag har har sett är dammuv oftast har lägre effekt.Men tar man två rör med samma effekt etc. och märker de ena damm å de andra saltvatten,så gör dom olika saker????????

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Jag har blivit överbevisat om att dammuv innte räcker till på långa vägar bara gjenom att läsa fackta om dessa saker. JAG HAR SATT DAMMUVen DÄR DENN HÖR HEMMA I FRUGANS GULLFISK DAMM I TRGÅRDEN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Va fasiken, håppas ni pratar strunt ta gledjen ifrån mig bara efter ett per timmar. Jag vet att det annvends i dammar men det är för det messta QL-8, en hel del mindre. Ni kan väl vara lite snella tänk på att jag är nybörjare och NORRMAN i botten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...