Gå till innehåll

Vodkametoden


acuario

Rekommenderade inlägg

Oj, nu får du nog börja vara lite försiktig. Kanske tom ha en påse KNO3 hemma...

Mitt 440 L Percula 120 får 15 ml vodka/dygn. Nitratet sjönk från 60 - 1, fosfaten ligger fortfarnde på 0,25, men låg på 1 för tre veckor sedan.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Om man skal begynne med Vodka, så må vel det beste være og dosere små mengder fra starten av og øke sakte til man finner vedlikeholdsdoseringen. Når man har funnet den, kan man gjøre noen store vattenbytter til man han har fått vannet ned til den ønskede No3 verdi. Hvis man gjør det på dette settet kan man vel ikke gjøre mye feil?

Er det noen med erfarig som har noen mening om dette?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kvoten av fosfor kontra kväve i det mesta levande material brukar anges som en fosforatom på 16 kväveatomer eller i vikt räknat 1gram fosfor på 7 gram kväve. Detta förhållande ingår i Redfields kvoter vilket visar molförhållandet (eller atom för atom) av de viktigaste byggstenarna i biologiskt material => C:O2:Si:N:P = 106:138:15:16:1

Se http://www2.dpes.gu.se/publication/filer/vatten3.pdf och http://en.wikipedia.org/wiki/Redfield_ratio. Den första artikeln ger också en inblick i varför jag bland annat använder nitrat för att bekämpa cyano. Bekämpa är iofs inte rätt ord utan vad man gör vid nitrattillskott vid cyanoblomningar är att man ger vanliga alger en fördel eftersom man återställer N/P kvoten. För våra mattbildande cyano hjälper detta inte alltid helt eftersom de också verkar klara att frigöra fosfor som ortofosfat från substratet (läs sand och LS). Denna frigörelse är iofs kraftigare om nitrat saknas eftersom den kräver en produktion av svavelväte. finns nitrat i vattnet så produceras inget svavelväte förrän nitratet är förbrukat.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har tråden dødd ut? Hvordan går det med akvariene som får Vodka? Nitrat og Phospat verdier? Noen som har chrackad akvariet?

Jeg leste et sted om en som lurte på om Vodka fungerer også på No2, Nitritt bakterier. Jeg har gjort en liten forsøk på nettopp dette. Jeg hadde et akvarie med høy biolast og litt målbar No2. Omtrent 12 timer etter at jeg doserade in ca 0,5 ml Vodka pr 100 liter vann var det ikke mulig og måle No2 i vannet. Jeg gjorde ingen andre endringer samme tid, så det er ingen grunn til og tro at det var noe annet som fjernet Nitritten. Er det noen andre som har erfarenhet omkring dette?

-Morten-

Vodka fungerar inte som kolkälla för nitrifierande bakterier eftersom de är autotrofa, dvs kräver oorganiskt kol precis som växter och alger. Nitrifierarna använder dock inte CO2 (koldioxid) utan CO3, dvs karbonater. Tvärtom brukar en tillsats av organiskt kol (vodka) kunna förvärra nitritkoncentrationen i ett belastat kar eftersom det gynnar de heterotrofa bakterierna som växer till snabbare och därför kan "plats" konkurera bort nitrifierarna. Din minskning av nitriten måste berott på något annat.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vodka fungerar inte som kolkälla för nitrifierande bakterier eftersom de är autotrofa, dvs kräver oorganiskt kol precis som växter och alger. Nitrifierarna använder dock inte CO2 (koldioxid) utan CO3, dvs karbonater. Tvärtom brukar en tillsats av organiskt kol (vodka) kunna förvärra nitritkoncentrationen i ett belastat kar eftersom det gynnar de heterotrofa bakterierna som växer till snabbare och därför kan "plats" konkurera bort nitrifierarna. Din minskning av nitriten måste berott på något annat.

MVH Lasse

Takk for en god oppklaring Lasse.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Ett högst rimligt antagande men vad som exakt exporteras via skummaren vid kolkälletillsats är nog svårt att utreda. Men min gissing skulle vara att det mesta går via heterotrof bakterietillväxt eftersom de växer som sjutton om de får tillgång till lättillgängligt kol. Är verkligen ökning av koldioxidhalten så pass hög vid etanoltillsats att det spelar någon påtaglig roll för algtillväxten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
började på vodkametoden för några dagar sedan kör dock bara 2ml till 600 liter vatten och undrar hur fort ni andra börjat se resultat av metoden och vad e de första tecknen?

Med den dosen lär du inte se någon skillnad på länge..... 1,5ml/ 100liter körde jag i 4 veckor innan jag såg något resultat. Tänk på att mata med bakterier då du kör igång vodka metoden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
Det här kanske redan har nämnts i tråden men det är klokt att tillsätta vodkan när ljuset har släckts. Annars göder man fotosyntetiska alger med den CO2 som bildas när etanolen bryts ned.

Hm, det är förmodligen sant. Men jag tror att man i tråden kan finna svaret att man skall tillsätta innan eller i samband med att ljuset tänds. Bakterierna som ökar i antal förbrukar syre, ordentligt med syre, och tillgången på syre är väl större när akvariet är tänt, fotosyntesen gör väl sitt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hm, det är förmodligen sant. Men jag tror att man i tråden kan finna svaret att man skall tillsätta innan eller i samband med att ljuset tänds. Bakterierna som ökar i antal förbrukar syre, ordentligt med syre, och tillgången på syre är väl större när akvariet är tänt, fotosyntesen gör väl sitt.

En burk med skummning och rejäl cirkulation tror jag inte har något problem med syrehalten (såvida inte det är alltför belastat). Vodka utan belysning borde ju sänka pH pga av CO2 från vodkan men det tror jag bara blir ett bekymmer i teorin.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En burk med skummning och rejäl cirkulation tror jag inte har något problem med syrehalten (såvida inte det är alltför belastat). Vodka utan belysning borde ju sänka pH pga av CO2 från vodkan men det tror jag bara blir ett bekymmer i teorin.

Så länge strömmen fungerar så är det inga problem. Hos mig har den dock varit av vid 2-3 tillfällen och jag har varit ytterst nära att ta död på alla mina fiskar. Efter bara 30 min så ligger de och flämtar på botten. Därför försöker jag sedan en längre tid dra ned betydligt på doseringen, men ändå behålla låga värden.

På tal om detta, nu är det dax att ge karet dagens dos:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Känner att jag vill utveckla mitt resonemang ovan lite.

Den 27:e december plockade jag ur skummaren för ett reningsbad under några timmar. Mina tre pumpar, som pumpar totalt 7500 liter per timma, gick som vanligt. Efter ca 30-40 minuter låg mina fiskar på botten och hyperventilerade, några drev omkring bland strömmarna helt okontrollerat.

Snabbt som attan riktade jag om en pump så att den mycket kraftigt pumpade från botten och uppåt. Detta för att bryta vattenytan likt ett mindre vulkanutbrott. Redan efter 5-10 minuter så gjorde detta nytta, samtliga fiskar piggnade till och klarade sig. Jag är helt övertygad om de inte överlevt 15-30 minuter till.

Detta var 3:e jag råkat ut för syrebrist, de två tidigare berodde på utebliven ström till huset. Nu doserar jag min häxdryck betydligt sparsammare. Och ja, mitt kar är onödigt överbelastat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så länge strömmen fungerar så är det inga problem. Hos mig har den dock varit av vid 2-3 tillfällen och jag har varit ytterst nära att ta död på alla mina fiskar. Efter bara 30 min så ligger de och flämtar på botten. Därför försöker jag sedan en längre tid dra ned betydligt på doseringen, men ändå behålla låga värden.

På tal om detta, nu är det dax att ge karet dagens dos:)

Frågan är om det var pga av syrebrist eller för mycket CO2? En liten beräkning: En liter ren etanol motsvarar ungefär 22 mol (om jag inte missminner mig). Den tyska fulvodka jag använder är 40%, dvs ungefär 8.8M med avseende på etanol. En mol etanol förbränns till 2 mol CO2. En ideal gas har en volym på ca 24.5 liter/mol (vid 25 grader C). Förbränner man 1 liter vodka bildas således 8.8 x 24.5 liter CO2, dvs 215 liter CO2. En ml vodka bildar således 0.215 liter CO2. En normaldos vodka om 5 ml motsvarar 1.078 liter CO2. CO2 koncentrationen i luft är 0.038%. Fem ml vodka producerar således lika mycket CO2 som det finns i 2837 l luft. Om det är mycket eller lite vet jag faktiskt inte. När man bubblar i luft med skummaren tror jag bara att en ytterst liten del av den CO2 som finns där löser sig i akvarievattnet.

Hade jag varit sötvattensakvarist med växtintresse hade jag inte tillsatt CO2. Det måste ju vara lättare och mer exakt att droppa i vodka istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...