Gå till innehåll

Vodkametoden


acuario

Rekommenderade inlägg

Provar vodka "light" nu och tänker använda det försiktigt,

jag tillsätter lite vodka i avdunstningstanken när man fyller på.

Började med ca 0.7ml per dag (65 liter vatten) och har nu dragit ner lite.

Fick vit hinna på stenar och lite slemalger,

skummaren fick också mera fart och skummar mer blött nu.

Ska man dra ner på takten när man får vita hinnor eller skall man bara köra på?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Provar vodka "light" nu och tänker använda det försiktigt,

jag tillsätter lite vodka i avdunstningstanken när man fyller på.

Började med ca 0.7ml per dag (65 liter vatten) och har nu dragit ner lite.

Fick vit hinna på stenar och lite slemalger,

skummaren fick också mera fart och skummar mer blött nu.

Ska man dra ner på takten när man får vita hinnor eller skall man bara köra på?

Det är bra att du noterar förändringar i karet visuellt men glöm inte att mäta också. Det är fosfaten och nitraten du skall mäta. När den börjar gå ner så skall du också minska vodkan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack,

Jag har tyvärr inga mätbara nivåer av nitrat (Elos) eller fosfat (salifert).

Får köpa ett bättre fosfattest framöver.

Har SPS koraller som ännu inte färgat ut ordentligt,

så de är min mätstock nu.

//

Jag skulle inte använt vodka om jag inte kan mäta mig till fosfat och nitrat. Det kan ju vara något annat det är fel på eller som saknas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänker köra försiktigt med låg dosering, för att få bättre skumning och klarare vatten.

Du har säkert rätt i att jag tar en risk genom att göra detta,

dock så tror jag att jag alltid kommer att ha nitrat och fosfat

i vattnet eftersom jag har ett litet akvarium med 4 fiskar i.

//

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Handsprit innehåller låg alkoholhalt, samt ofta både återfuktande medel och parfym. Häll inte detta i ditt akvarie.

På min handsprit står följande: Alcohol denat, hydrogen peroxide, panthenol, glycerince, parfum, citric acid, benzoic acid.

Vet inte hur nyttiga de olika är, men parfym lär ju inte vara någon höjdare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...
  • 2 månader senare...

Hej alla!

jag undrar litet om vodka, då jag använt den metoden sedan våren, men märker inte någon reduktion av alger på sten och grus! Det har visserligen kommit mer kalkalger och värdena ser skapliga ut, men den där vita hinnan som jag hört om, verkar lysa med sin frånvaro!!!!

tips tack!!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej alla!

jag undrar litet om vodka, då jag använt den metoden sedan våren, men märker inte någon reduktion av alger på sten och grus! Det har visserligen kommit mer kalkalger och värdena ser skapliga ut, men den där vita hinnan som jag hört om, verkar lysa med sin frånvaro!!!!

tips tack!!!!

Det kokar nog ner till att du har tillför mer kväve och fosfor än din skummare lyckas ta ut. Upplever du t ex att skummaren tar ut mer skit nu med vodkadoseringen än förut?

Så antingen är skummaren begränsande eller så kan man tänka sig att kolet är det - dvs mer vodka eller annan kolkälla skulle göra situationen bättre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker nog att skummaren skummar mer, men jag märker av en ökning av brunalger på gruset och rostfärgade alger på stenen... Har kommit senaste dagarna efter att jag ökade vodkamängden. Idag fanns det även en matta av brun sörja på vattenytan som jag fick ta bort.... Är det bra? Alltså kan det vara ett tecken på algerna håller på och dör?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker nog att skummaren skummar mer, men jag märker av en ökning av brunalger på gruset och rostfärgade alger på stenen... Har kommit senaste dagarna efter att jag ökade vodkamängden. Idag fanns det även en matta av brun sörja på vattenytan som jag fick ta bort.... Är det bra? Alltså kan det vara ett tecken på algerna håller på och dör?

Detta har jag också råkat ut för efter att jag kört igång med vodka metoden. Ökade först på med vodka upp till 4ml/dygn utan resultat. Jag är nu på gång med att minska mängden och är nere på 1ml/dygn på nästan 600l volym men brunalger är fortfarande kvar. Snart ska jag vara nere på noll igen, hoppas på resultat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena,

har man tillgång till läkarsprit, fungerar detta i mindre doser som är hälften så stora?

Samt när kan man börja med vodka metoden? Håller på fylla mitt kar nu så blev lite nyfiken på om man kunde börja direkt eller om man skulle vänta tills efter cykeln.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena,

har man tillgång till läkarsprit, fungerar detta i mindre doser som är hälften så stora?

Samt när kan man börja med vodka metoden? Håller på fylla mitt kar nu så blev lite nyfiken på om man kunde börja direkt eller om man skulle vänta tills efter cykeln.

Tror nog det är bättre att späda ut den isf, det handlar ofta om mycket små mängder.

Finns ingen anledning att börja i ett nytt kar, oftast börjar man laborera med vodka om man har problem med höga näringsvärden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror nog det är bättre att späda ut den isf, det handlar ofta om mycket små mängder.

Finns ingen anledning att börja i ett nytt kar, oftast börjar man laborera med vodka om man har problem med höga näringsvärden.

E ju bara en tidsfråga innan man får höga värden.eller hur?

Vodka är ju ett alternativ till zeo osv.Utan någon form av reducerare så hamnar alla på höga nivåer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker nog att skummaren skummar mer, men jag märker av en ökning av brunalger på gruset och rostfärgade alger på stenen... Har kommit senaste dagarna efter att jag ökade vodkamängden. Idag fanns det även en matta av brun sörja på vattenytan som jag fick ta bort.... Är det bra? Alltså kan det vara ett tecken på algerna håller på och dör?

Det finns ju upprepade beskrivningar på t ex RC att kolkälledosering kan ge problem med cyano. Kan de bruna algerna du ser vara vara cyano eller tror du de är något annat som tex kiselalger?

Jag har sedan några veckor (ett par?) börjar dosera acetat i mitt akvarium genom att tillsätta ättika till mitt kalkvatten för att göra kalkvattnet mer potent. Acetatdosering är ungefär samma sak som vodkadosering - båda är närbesläktade kemikalier. Och jag tror mig också ha observerat ökad tillväxt av någon sorts brunfärgade alger. Skummaren har kraftigt ökad sin produktion efter att jag började med acetatdoseringen och jag tömmer och rengör koppen numera dagligen (förr varannan eller var tredje dag) och koppen är fylld av något mer brunt än förr. Undrar vad det är för organismer? Kiselalger?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror nog det är bättre att späda ut den isf, det handlar ofta om mycket små mängder.

Finns ingen anledning att börja i ett nytt kar, oftast börjar man laborera med vodka om man har problem med höga näringsvärden.

Perfekt :) Vodka metoden för CA 100kr litern ^___^

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

E ju bara en tidsfråga innan man får höga värden.eller hur?

Vodka är ju ett alternativ till zeo osv.Utan någon form av reducerare så hamnar alla på höga nivåer.

Inte alls säkert, beror helt på hur mycket djur man har som skitar ner och hur mycket djur man har som tar hand om skiten och näringen, kapacitet på skummare, hur frekventa vattenbyten man gör, bakteriepopulationen mm...mm...

Mao. det går inte att säga om man kommer få höga värden eller inte.

I mitt kar var det precis tvärs om, bråkade länge (läs år) med höga värden, testade zeo, vodka, ja det mesta... inget hjälpte.

Slutade med allt detta (orkade inte hålla på längre med doseringarna) och näringsvärdena störtdök till närmare noll.

Fråga inte varför, jag har ingen aning.

Så visst kan man ha låga värden utan kolkälla,

finns tom dom som får tillsätta nitrat för att inte koraller ska bli lidande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller inte med om att man skall vänta med en kokälla. Egentligen så är det onaturligare att inte ha en en kolkälla än att ha en i akvariet, jämför med naturen. Och varför skapa massa problem med alger som täcker stenarna och inredningen om du kan bekämpa dom med en gång. Och hur snygg är en sps efter två veckor i ett akvarium med höga fosfat-värden?

Titta på Korallen-zuchts hemsida och se hur dom startar upp ett akvarium. Det går på 14 dagar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...