Gå till innehåll

Vodkametoden


acuario

Rekommenderade inlägg

Jag har också noterat hur Korallen-Zucht kör med flytande kolkälla från dag 1. De kallar t o m produkten för Zeostart (fick jag det rätt nu?) vilket antyder att de tycker produkten ska vara där från början.

Från perspektivet att nya akvarier är ganska rena och troligen saknar orgnaiska koldepåer (mulm, detritus, biofilmer) så tycker jag man kan hävda att kolkällan behövs som bäst i början. Inte minst eftersom kväve och fosforöverskott nästan alltid finns i nystartade akvarium. Det argument jag kan se emot kolkälla från början är att nitrifikationsbakterierna kanske har svårt att hävda sig i konkurrensen med de snabbväxande heterotroferna? Men det är bara en gnagande misstanke jag har - inget som jag har svart på vitt på.

Ofta tror jag koldosering används på fel sätt - det används som en problemfixare när näringsnivåerna redan är höga (när det redan gått fel). En påtagligt lägre och därmed säkrare dos före problemen uppkommer känns som en bättre väg för ett stabilt akvarium.

Detta resonemang till trots så saknar jag erfarenhet av vodkadosering i helt nya kar. Men jag har i alla fall kört igång med närbesläktade NP Biopellets från dag ett och det gick mycket bra trots stort näringöverskott i stenen som gav en trådalgsexplosion på några veckor som heter duga. Men algerna försvann snabbt när näringsvärdena dök (troligtvis med hjälp av NP Biopelletsen).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sitter här och har läst igenom hela den här tråden och det verkar intresseant .

köpte mig för ca 1 månad sedan en riktigt fin blå acropora men efter ca 1 vecka så var den brun med blåa toppar .

Om man nu skulle köra vodkametoden , skulle då denna få tillbaka sin färg igen ?? så vitt jag förstått så är det så ??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sitter här och har läst igenom hela den här tråden och det verkar intresseant .

köpte mig för ca 1 månad sedan en riktigt fin blå acropora men efter ca 1 vecka så var den brun med blåa toppar .

Om man nu skulle köra vodkametoden , skulle då denna få tillbaka sin färg igen ?? så vitt jag förstått så är det så ??

Det kan mycket väl vara en ide i det läget.

Hur ser dina värden ut på No3 och Po4?

Ljuset är en mycket viktig detalj för att få bra färger på korallerna, som många glömmer.

Jag skulle vilja påstå att dom blå korallerna är bland dom svårare att få riktigt bra färg på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan mycket väl vara en ide i det läget.

Hur ser dina värden ut på No3 och Po4?

Ljuset är en mycket viktig detalj för att få bra färger på korallerna, som många glömmer.

Jag skulle vilja påstå att dom blå korallerna är bland dom svårare att få riktigt bra färg på.

Mina värden på NO3 ligger på ca 5-10 lite svårt att se ordentligt ( salifert test )

PO4 ligger på 0 ( salifert )

kör med fosfat killer i ytterfilter , så om jag kör vodkametoden ska jag ta bort fosfatkillern då ??

Har även sett att mina gröna flakväxande montiporor har tappat en del i sin färg !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja.....nej, jag står fast vid min kommentar. Det finns ingen anledning att börja med Vodka metoden direkt i ett nystartar kar. Nitrat skall inte utgöra något problem och fosfaten skulle jag förebygga genom att köpa bra LS samt laka ur densamma med remover innan. Osmos vatten bör också hålla kiselalger borta, kanske med undantag av en mindre blomning vid starten. Men, jag har ingen erfarenhet av Vodka i samband med start så visst kan jag ha fel.

Zeovit kan jag inte uttala mig om för jag har varken testat det eller har någon kunskap om det. Min visst spelar väl Zeovit i en helt annan division än Vodka metoden?

Att Vodka metoden kan skapa problem med cyano kan kanske stämma men i så fall är mitt kar ett stort undantag. Karet har varit igång i 3,5 år och jag har kört med Vodka i 3 av dem. Cyano har jag (peppar, peppar, peppar) inte haft sedan början av 80-talet.smiley1.gif

Angående cyano så vill jag minnas att de bakterierna är över 3 miljarder år gamla och det faktum att de fortfarande spelar mänskligheten ett spratt tyder på att de kan anpassa sig till i princip vilken miljö som helst på denna planet. Alla trådar om cyano i detta forum stärker min tro om detta då de tycks dyka upp även i de mest välskötta kar. Hmmm, jag är inte helt säker på att cyano är en bakterie, undra om de inte befinner sig i en fas mellan bakterier och alger. Men det kan säkert någon skolad person berätta mer om.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ni märkt av att det blir en explosion av röda slemalger när ni ökat vodkamängden. Jag gick från 5ml/700L till 10ml/700L över en månad ca, men det hände inget föränn denna vecka då jag fick en stor mängd av brun-röda/röda slemalger på grus, glas, sten. Vad ska man göra nu då, öka vodkan eller vattenbytena eller filtreringen! Skummaren går på max, så där kan jag inte göra så mycket mer! Inga spår av nitrit, nitrat, fosfat.

Ph runt 8,0 Kh 10,6

Mvh Per

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ni märkt av att det blir en explosion av röda slemalger när ni ökat vodkamängden. Jag gick från 5ml/700L till 10ml/700L över en månad ca, men det hände inget föränn denna vecka då jag fick en stor mängd av brun-röda/röda slemalger på grus, glas, sten. Vad ska man göra nu då, öka vodkan eller vattenbytena eller filtreringen! Skummaren går på max, så där kan jag inte göra så mycket mer! Inga spår av nitrit, nitrat, fosfat.

Ph runt 8,0 Kh 10,6

Röda slemalger låter ju som cyano. Det är uppkomsten av cyano som beskrivs emellanåt vid kolkälledosering. Om alkoholen verkligen orsakar cyano eller om den bara dyker upp i vilket kar som helst med viss låg sannolikhet kan jag inte bedöma.

Min instinktiva handling skulle vara att minska ner dosen av vodka igen och se om de röda slemalgerna försvinner. Vill du stoppa dem snabbt finns ju den där mörkläggningstrategin (helt mörkt i tre dagar) som emellanåt beskrivs här på SVG. Men finns de underliggande orsakerna kvar dyker de nog upp igen efter ett tag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja.....nej, jag står fast vid min kommentar. Det finns ingen anledning att börja med Vodka metoden direkt i ett nystartar kar. Nitrat skall inte utgöra något problem och fosfaten skulle jag förebygga genom att köpa bra LS samt laka ur densamma med remover innan. Osmos vatten bör också hålla kiselalger borta, kanske med undantag av en mindre blomning vid starten. Men, jag har ingen erfarenhet av Vodka i samband med start så visst kan jag ha fel.

Zeovit kan jag inte uttala mig om för jag har varken testat det eller har någon kunskap om det. Min visst spelar väl Zeovit i en helt annan division än Vodka metoden?

Att Vodka metoden kan skapa problem med cyano kan kanske stämma men i så fall är mitt kar ett stort undantag. Karet har varit igång i 3,5 år och jag har kört med Vodka i 3 av dem. Cyano har jag (peppar, peppar, peppar) inte haft sedan början av 80-talet.smiley1.gif

Angående cyano så vill jag minnas att de bakterierna är över 3 miljarder år gamla och det faktum att de fortfarande spelar mänskligheten ett spratt tyder på att de kan anpassa sig till i princip vilken miljö som helst på denna planet. Alla trådar om cyano i detta forum stärker min tro om detta då de tycks dyka upp även i de mest välskötta kar. Hmmm, jag är inte helt säker på att cyano är en bakterie, undra om de inte befinner sig i en fas mellan bakterier och alger. Men det kan säkert någon skolad person berätta mer om.

När ska man sätta in kolkällan, ska man vänta tills det blir ett problem eller vid vilken tidpunkt ska man sätta in den om man inte ska göra det från början?

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Janne.

Det tar lång tid för att redogöra hur det hänger ihop med bakterier och kolkälla och hur koraller fungerar. Men ett faktum är att i naturen så finns det massvis av bakterier som äter och äter. Och för att bakterier ska fungera ska dom ha en kolkälla. Och vad som kanske är avgörande är vad du har för mål med akvariet. Ska du bara ha lite fisk och mjukkoraller kanske det inte är så noga men börjar du att titta på sps och vill ha lite snygga färger så finns det nog ingen genväg. Kolla på zeovitforumet och Ultimate reef, månadens akvarium.

Så det bästa tipset jag har är att köpa det senaste numret av Coral där man beskriver det hela på ett bra sätt. Ta en tur till Kungsbacka och Biotedmarin så kan du få titta på snygga koraller och där kan du köpa tidningen också?

Jag hävdar ändå att du ska tillsätta vodka och bakterier eller någon annan typ av kolkälla men i låga doser så att du är med från början.

Tittade du på korallenzuchts hemsida och deras uppstart av akvarium?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Janne.

Det tar lång tid för att redogöra hur det hänger ihop med bakterier och kolkälla och hur koraller fungerar. Men ett faktum är att i naturen så finns det massvis av bakterier som äter och äter. Och för att bakterier ska fungera ska dom ha en kolkälla. Och vad som kanske är avgörande är vad du har för mål med akvariet. Ska du bara ha lite fisk och mjukkoraller kanske det inte är så noga men börjar du att titta på sps och vill ha lite snygga färger så finns det nog ingen genväg. Kolla på zeovitforumet och Ultimate reef, månadens akvarium.

Så det bästa tipset jag har är att köpa det senaste numret av Coral där man beskriver det hela på ett bra sätt. Ta en tur till Kungsbacka och Biotedmarin så kan du få titta på snygga koraller och där kan du köpa tidningen också?

Jag hävdar ändå att du ska tillsätta vodka och bakterier eller någon annan typ av kolkälla men i låga doser så att du är med från början.

Tittade du på korallenzuchts hemsida och deras uppstart av akvarium?

Hej Henric,

jag förodar det också(har kört med kolkälla i 5 år), det var därför jag ifrågasatte att man inte skulle köra med kolkälla från början.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När ska man sätta in kolkällan, ska man vänta tills det blir ett problem eller vid vilken tidpunkt ska man sätta in den om man inte ska göra det från början?

/Janne

Som jag skrev tidigare så har jag ingen erfarenhet av att använda Vodka i ett nystartar kar så vad som är det bästa tillfället vet jag inte. Jag skulle dock vänta några månader och se hur karet 'mognar'. Förutsatt bra LS som är urlakad från fosfat från start skulle jag antagligen följa ansamlingen av nitrat och utifrån det bestämma när det är dax. Problemet med det tankesättet är kanske att mätningen av nitrat i ett nystartat kar är vanskligt enligt andra teorier i andra trådar här på SG.

Har du använt Vodka metoden direkt i samband med start och hur mycket doserar du då, hur vet du att du ligger rätt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som jag skrev tidigare så har jag ingen erfarenhet av att använda Vodka i ett nystartar kar så vad som är det bästa tillfället vet jag inte. Jag skulle dock vänta några månader och se hur karet 'mognar'. Förutsatt bra LS som är urlakad från fosfat från start skulle jag antagligen följa ansamlingen av nitrat och utifrån det bestämma när det är dax. Problemet med det tankesättet är kanske att mätningen av nitrat i ett nystartat kar är vanskligt enligt andra teorier i andra trådar här på SG.

Har du använt Vodka metoden direkt i samband med start och hur mycket doserar du då, hur vet du att du ligger rätt?

Du har en stor fördel om du sätter in kolkälla från början då du inte har några koraller att ta hänsyn till, då blir det ju inte lika viktigt hur mycket du doserar utan kan friska på rätt rejält.

Om du tänker på nitritstörningar så är det väl bara mäta nitriten och så länge du har nitrit så kan du inte lita på nitratmätningarna.

Egentligen så är jag väl inget fan av ren vodka utan vill hellre använda någon metod som bygger på bakterieexport för då får man ju ner fosfaten mycket effektivare också istället för ren denitrifikation. Men om man använder en zolitreaktor eller BP, så kan man ju ha koll på fosfaten istället och så länge den sjunker så finns det nitrat annars skulle den begränsa bakterieexporten.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har en stor fördel om du sätter in kolkälla från början då du inte har några koraller att ta hänsyn till, då blir det ju inte lika viktigt hur mycket du doserar utan kan friska på rätt rejält.

/Janne

Känns inte bra att damma på med Vodka så där utan vidare utan att ha bättre koll på vad som sker. Men det är nog bara jag som är lite små feg kanske.

Om du tänker på nitritstörningar så är det väl bara mäta nitriten och så länge du har nitrit så kan du inte lita på nitratmätningarna.

/Janne

Det var de störningarna jag tänkte på, jag köper ditt resonemang på denna punkten.

Egentligen så är jag väl inget fan av ren vodka utan vill hellre använda någon metod som bygger på bakterieexport för då får man ju ner fosfaten mycket effektivare också istället för ren denitrifikation. Men om man använder en zolitreaktor eller BP, så kan man ju ha koll på fosfaten istället och så länge den sjunker så finns det nitrat annars skulle den begränsa bakterieexporten.

/Janne

Nu är du inne på en metod (som jag inte kan något om) och det är ju en annan femma jämfört med Vodka metoden. Här tar man ju kolkällemetoden till en helt annan nivå vad jag förstår vilket gör att man driver karet framåt på ett mer kontrollerat och effektivare sätt. Jag måste ta och läsa på lite om Zeovit vid tillfälle.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte att det är så faligt om vi gör en liten felmätning och doserar lite för mycket vodka.

När vi mäter 16 i Nitrat. Då tycker vi att det är ett högt värde. Och då kan vi kalla det ett teoritiskt 0 värde. Men för att komma till det nollvärde som är i våra korallrev så behöver vi sänka nitratvärdet 16 enheter lägre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ursäkta att jag går in igen och stör er i era diskutioner !!

Jag har tänkt att börja tillsätta vodka i mitt akvarium ,

finns det någon av er som sitter och ruvar på ett recept hur jag ska blanda ?

eller ska jag bara köra vodka ?

Läste i ett tidigare inlägg att man skulle börja med 0.5 ml dagligen första veckan , sedan öka till 1 ml andra veckan .

Är det rätt uppfattat av mig ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ursäkta att jag går in igen och stör er i era diskutioner !!

Jag har tänkt att börja tillsätta vodka i mitt akvarium ,

finns det någon av er som sitter och ruvar på ett recept hur jag ska blanda ?

eller ska jag bara köra vodka ?

Läste i ett tidigare inlägg att man skulle börja med 0.5 ml dagligen första veckan , sedan öka till 1 ml andra veckan .

Är det rätt uppfattat av mig ?

Först måste vi veta lite mer om akvariet.

Hur stort

Många fiskar

Hur länge har det varit igång

Nitrat Fosfat värde

vilka typer av koraller

Och vad vill du uppnå

Men generellt kan man säga att en långsam ökning är det bästa då det händer en del i akvariet när man tillsätter vodka. Sen kan man köra en blandning av vodka socker och ättika eller köpa en färdig blandning typ. K-Z zeostart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med om att en låg dosering långsamt är säkrare än en hög och snabb ökning.

Har man mätbara nitrater (eller fosfater) så kan man ju se på halten om man doserar lagom mycket. Faller inte nitraterna så doserar man för lite, faller de långsamt (mätbart över veckor) så doserar man lagom och faller de snabbt (mätbara skillnader på endast några få dagar) så överdoserar man med de risker det innebär.

Sedan när man inte längre har mätbara nitrater så brukar fosfaten vara nästa indikator man kan använda för att följa doseringen. Har man inte mätbara nitrater eller fosfater så är det hög tid att lära sig läsa av näringshalten i akvariet genom att titta på dess innehåll - mängd och sorts alger samt korallernas färg och tillväxt. Här blir det lurigare och krävs mer färdighet och erfarenhet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ursäkta att jag går in igen och stör er i era diskutioner !!

Jag har tänkt att börja tillsätta vodka i mitt akvarium ,

finns det någon av er som sitter och ruvar på ett recept hur jag ska blanda ?

eller ska jag bara köra vodka ?

Läste i ett tidigare inlägg att man skulle börja med 0.5 ml dagligen första veckan , sedan öka till 1 ml andra veckan .

Är det rätt uppfattat av mig ?

Jag rekommenderar att du läser denna tråden, ända från början. Då kommer du att få svar på dina frågor. Tråden är lång och det kommer att ta tid. Jag tror jag tycker att detta är den bästa tråden på hela SGsmiley1.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

lill-burt, hur länge har du kört med biopellets / fosfat remover?

Tas det inte bort via dessa metoder så låter det helt klart som att det är något annat som är fel, hur ofta matar du? Hur ofta byter du media till fosfat removern?

Hur högt kallar du högt föresten?

Man kan blanda Fosfat remover och vodka dosering, men att blanda vodka och biopellets skulle jag inte rekomendera då de gör precis samma sak. Jag skulle tro att biopelletsen bara blir mindre effektiva men det är också möjligt att det istället blir som en överdos av vodka... vågar inte riktigt säga men verkar onödigt då båda dessa metoderna bevisat sänker nitraten nära 0 sålänge man gör rätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...