Gå till innehåll

Vodkametoden


acuario

Rekommenderade inlägg

Jag har länge haft problem med cyanobakterier i mitt nano. I stort sett har jag försökt svälta ut dem men det har inte fungerat. Resultatet har bara varit att mina knappar och skivanemoner gått tillbaka. De sista vackorna har jag testat med socker eftersom jag också hade en del trådalger och Caulerpa som cyanon delvis växte över och kvävde.

Resultat: Bruna trådalger borta. Gröna trådalger hälften kvar. Skivanemoner och knappar svårt skadade. Stjärnpolyper oförändrade liksom Montipora digitata. Cyanobakterier minst tre gånger mer som jag nu sugit ut. Amphipoderna har åtminstone dubblat antalet.

Skummaren har jobbat mycket flitigt. Jag har bytt tio liter vatten av ungefär tjugufem utan att akvariet verkar återhämta sig.

Nu funderar jag på om jag skall testa alla värden och gå vidare eller bara lägga ned och flytta över djuren i mina andra kar som går mycket bättre.

Från tråden i inlägget ovan, sida fem:

One other thing that I'm quit sure for my self is, that PO4 and NO3 should stay in a certain ration to each other. Everytime

I shift these ration in one of my tanks, I get cyanobacterias as result ! When I bring the one or the other level back to a normal state,

then these cyano films start to dissolve again...

Det är en lab-kille som skriver..

Läs tråden ovan från sida fyra och framåt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stig

Att du läser 0 på fosfortesten behöver inte betyda att det inte finns något tillgängligt fosfor. Det kan också betyda att bristen på fosfor är så stor att varje tilgängligt pikogram tas upp direkt och därför blir omätbart. Det visar bara att du inte har ngt överflödigt fosfor. Det kan fortfarande vara så att fosfor/kvävebalansen är fel vilket gynnar cyanobakterierna.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns dock ett tipps jag vill ge om fruktos. Mycket nedsatta fiskar, utsvultna, nyinkommna, kan ges ett bad under max 3 tim. innehållande 2g/l fruktos på 10l vatten. Det är det effektivaste sättet att ge fisken energi och ökad överlevnads chance. (jämför glukos dropp på spädbarn).

Intressant tips Ingvar, Brukar du använda det när du tillsätter nya djur?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror faktiskt också att cyanobakterier kan ta upp fosfor ur sand/levande sten som tidigare fällts ut med hjälp av kalkvatten. Det skulle förklara varför jag så länge haft problem med cyano i nanot där jag länge körde med kalkvatten.

Det yngelkaret där jag nästan bara matar med artemia har mörkast Montipora och ändå byts vattnet två gånger per timme där mot systemet. Så det behövs verkligen inte höga halter för att det skall visa sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svar!

Det var här jag fick receptet: http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=830033

Jag läste även RK artikeln som refereas till. Ber om ursäkt för frågan, läste om tråden och upptäckte att den ju var besvarad. Nu har jag en fråga till dock! :)

Vad är det skummarna drar ut vattnet egentligen? Döda bakterier? Efterssom vodka metoden skapar bakteriehinnor på rutor där förhållandena borde vara aeroba kan det vara så att nitratet avlägsnas genom att konsumeras eller på andra bindas i biomassa eller DOCs som sen skummas ur?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att du är inne på en av flera troliga mekanismer hur tillsats av kolkällor som exempelvis alkohol kan minska nitratkoncentrationen i akvariet. En första mekanism har har redan diskuterats i tråden; hur nitrater används istället för syre då många bakterier som normalt uppskattar syrerika förhållanden växer under syrefattiga förhållanden ("fakultativa anaerober" var nog termen som söktes tidigare i tråden). Min känsla är dock inte att detta är hela förklaringen, inte minst eftersom biofilmer kan ses på glasrutan där syre borde finnas helt tillgängligt för mikroberna.

Istället tror jag precis som du antyder att den ökade mikrobtillväxten generellt och det faktum att skummaren skördar dessa mikroorganismer (bakterier och dyl) är en viktig förklaring till hur nitrat- och även fosfatkoncentrationerna minskar. Akvariesystemet är således kolbegränsat för de heterotrofa mikroberna (de som vill ha organiskt kol) så tillsats av organiskt kol ger ökad tillväxt och upptag och export (via skummaren) av kväve- och fosforprodukter. Notera dock att heterotrofa mikrober vanligtvis inte tar upp nitrat direkt (det är för energimässigt kostsamt att reducera kvävet till en användbar form). Så hur kan då nitratkoncentrationerna minska?

Jag tror förklaringen ligger i att nitrakoncentrationen i ett akvariesystem vid ett givet tillfälle är är nettot av produktionen och konsumtionen. Det vill säga även om värdet ligger konstant på 10 mg/ml så säger det inget om omsättningen av kväve eller nitrat i akvariet. Ökad tillväxt av mikrober (märk hur jag underviker att begränsa mig till enbart bakterier) genom tillsats av organiskt kol skulle således leda till en minskad produktion av nitrat eftersom de tillväxande heterotroferna helst använder aminosyror eller ammonium som kvävekälla (och det är ju dessa ämnen som så småningom oxideras till nitrat). Samma mikrober skulle även ta upp fosfor i lite olika former och detta skulle förklara minskningen av mätbart fosfat.

Hoppas det inte blev för teoretiskt nu. :) Men jag tror att denna modell är ganska viktig att spotta ut i klartext även om den antytts mer eller mindre kler av andra (inte minst på tyska hemsidor).

Claes <- som har en tråkig dag på labbet och väntar på att sina bakterier skall växa upp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

[quote name=Ingvar Hellmalm

Det finns dock ett tipps jag vill ge om fruktos. Mycket nedsatta fiskar, utsvultna, nyinkommna, kan ges ett bad under max 3 tim. innehållande 2g/l fruktos på 10l vatten. Det är det effektivaste sättet att ge fisken energi och ökad överlevnads chance. (jämför glukos dropp på spädbarn).

quote]

Intressant tips Ingvar, Brukar du använda det när du tillsätter nya djur?

Nej bara när jag har en mycket sjuk och nedgången fisk i karrantän och som komplement till annan behandling.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

All diskussion har tydligen flyttat till sockermetoden så jag får väl skriva något här igen.

Jag vill stanna upp lite här och återgå till nitratnivån. Det känns som om att när jag sa att jag vill ha 0 i nitrat så blir det lätt otydligt jag skulle vilja ändra till omätbart och det vore enklare och tydligare om vi skriver omätbart istället för 0. Noll ska betyda absolut nollvärde och det är skillnad jag vill ha omätbart nitrat för absolut nollvärde är väldigt svårt att komma ner till och det är heller inte bra. Just nu har jag kommit upp från omätbart till nästan omätbart jag var tvungen att jämföra med en likadant provrör med kranvatten i och skillnaden var oerhört liten så jag säger att jag har 0,05mg/l Perfekt! Just nu så är övriga värden

Kalcium 440mg/l

Kh 7,6

Magnesium 1350

Fosfat omätbart

Jod 0,0,6-0,1

Alla som vill komma förbi och titta på karet och prata lite en stund är välkommna. Hör av er före bara för en tid som passar oss båda.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tjena svärd!

jag har kört vodkametoden i 10 dagar nu .

började med 0.5ml per 100L och har sakta ökat till 1,5ml per 100L.

nitrat nivån ligger på exakt samma som för tio dagar sedan.

men jag har märkt att skummaren jobbar bättre.

vad tycker du ska jag fortsätta att öka tils jag märker att nivån sjunker eller ska jag ligga kvar på 1,5 ml per 100L ett tag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan öka lite om du vill kanske 2-3ml. Detta med dosering kan vara så olika från kar till kar och vad nitraten ligger på om en ligger på 25mg så kanske man behöver dosera mer än om man har 5mg. Jag kan inte svara på detta faktiskt man får prova sig fram.

Jag tror också att jag har hittat en doseringspump som skulle passa bra.

Grotech

2004-09-29_22.05.01_Trace%20EL.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur är det med de fosfater som man ej kan mäta "försvinner" dessa även med vodka metoden

Har förstått att det finns olika fosfater i karet.

Alltså ifall man mäter med sina vanliga test så kan de indikera 0 men ändå så finns det kvar som ej mätbara värden. Korrekt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur är det med de fosfater som man ej kan mäta "försvinner" dessa även med vodka metoden

Har förstått att det finns olika fosfater i karet.

Alltså ifall man mäter med sina vanliga test så kan de indikera 0 men ändå så finns det kvar som ej mätbara värden. Korrekt?

Det kan stämma att bakterierna blir så effektiva att de äter upp fosfater och nitrater till nära nog omätbara nivåer även med bra testutrustning. Detta tror jag kan vara en anledning till varför denna och liknande metoder kan påverka korallerna negativt eftersom konkkurensen blir för hög. Koraller behöver dessa näringsämnen i små mängder för att trivas. En lösning på detta tror jag är att mata korallerna med t.ex. phyto och zoo plankton eftersom de då får i sig dessa ämnen utan att det höjer halterna i vattnet i någon större utsträckning (i synnerhet om man matar med levande phyto/zoo). Detta är dock bara min syn på ämnet och det är svårt att veta utan att ha riktig mätutrustning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har kört 3ml vodka i månad nu (började med 0,5 och öka 0,5 var 3de dag) i mitt 150L

har sett en trend att nitrat och fosfat har sjunkit och nu är de omätbara, ska jag gå ner till 2ml eller köra på 3ml?

Har även tillsatt 1kapsel varannan vecka med ferplast bluestart bakterier.

Matar ganska mkt kan tilläggas.

Har en aqua medic turboflotor skummare (koppen fylls på 1vecka med mörkgrön sörja om jag inte tömmer den)

har 2clarky clowns, 1stackars chromis viridis (kvar), nyinköppt kirurg, tuxedo borre, snigel, 3 eremiter och 1 pepparmits räka

vattenvärden i övrigt:

salifert

Ca:420

kh: 10

no3: inget utslag (Från ca15-20 15apr)

no2:0

po4 : inget utslag (Från 1 15apr) (0,03 förra veckan)

ph :ca 8,3

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag stängde av nitratfiltret och efter två veckor,

så har nitratvärdet gått upp till ~10 mg/l och mina vackra rosa SPS har nu blivit bruna och "fula" !

I helgen körde jag igång nitrat-filtret igen,

men det tar ett bra tag innan det är igång igen

och sedan vill jag få ner nitrat-halten i karet igen.

Svar till Uffe (Ulf2)

Svavelvätet kan uppkomma ettdera på grund av att du kör för sakta genom nitratfiltret eller att du inte har någon nitrat alls i ditt vatten. Försök att avgöra vilket. Har du noll i nitrat i vattnet skulle i alla fall jag stänga av. I vilket fall som helst skulle jag se till att det svavelvätebemängda vattnet luftades ordentligt innan det kom ut i akvariet. Syre oxiderar svavelväte. led ner det till intaget till skummaren exempelvis. Är det så att de luktar svavelväte i rummet - stäng av och vädra. Svavelväte i stängda utrymmen är livsfarligt men jag tror å andra sidan inte att ett litet nitratfilter kan producera så mycket svavelväte men känner du lukten när du går in i rummet, tveka inte -Stäng av och vädra! Efter 60 sekunder i ett rum där det finns svavelväte anpassar hjärnan sig och du känner inte lukten fast gasen finns kvar och du kan inte avgöra hur stor koncentrationen är. När du läser om dödsolyckor i avloppsbrunnar och gödselbrunnar är det oftast svavelväte som är boven. Jag har en stor respekt för denna gas.

MVH Lasse

Ps jag återkommer om zeovitmetoden DS

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...