Gå till innehåll

Deltec HLP 5250


GustavF

Rekommenderade inlägg

Har fått en Deltec HLP 5250 på posten och det är en sak som inte riktigt stämmer. Det verkar vara 32 mm både på tryck och sugsidan, men enligt Deltecs hemsida och typ alla andra så skall det vara 32 på sugsidan och 25 på trycksidan. Är det en miss av Deltec att hålla informationen uppdaterad eller är något annat konstigt. Den är köpt begagnad men allt verkar se rätt ut vad jag kan se.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte min begagnad för 6 månader sedan, från Danmark.

Jag har 32mm både på inlopp och utlopp, blev själv fundersam över det.

Funderade på om förra ägaren hade bytt ut anslutningen på trycksidan, men fick aldrig något riktigt svar på det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mailade Deltec och fick svar ganska snabbt från Stuart. Det var felaktig information på hemsidan och även felinformation till alla återförsäljare, men hemsidan är åtminstone ändrad nu. Jag undrade om man ändå kunde köra på 25 mm och då svarade han:

"Fit a 32mm shut off valve on the outlet and reduce it as late as possible and preferably after any bends"

Anledningen är att jag vill spara in lite kostnader och använda lite 25 mm som jag har liggandes. Men jag tror jag har en bra lösning nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 år senare...

Väcker en gammal tråd.

Jag har själv en begagnad 5250 som legat en tid men som ska kopplas in nu.

På utgående på pumpen sitter samma koppling och storlek som på ingåede.

Den ena är märkt 1" och hålet är ca 25,5 mm.

Detta borde så fall betyda att min pump har 25mm in och utgående?

Ha jag uppfattat det rätt?

Dvs att en 25 mm unionskoppling borde passa min gänga?

Betyder det att mina kopplingar på pumphuset bör vara bytta?

Det stryper så fall pumpen, men tittar jag på pumphuset så är där inte en möjlighet att det skulle passa att sätta en 32mm på varken in eller ut.

Frågan är om jag missuppfattat hur man mäter eller är det inte orginal anslutnigar på min pump?

Någon annan som har en Deltec 5250 som kan kika vad det står på era in och utgående anslutnigar.

-När jag tittar på bilderna först i tråden och jämför med mitt pumphus så känns det som proportionern stämmer överens med mitt pumphus och de anslutnigar jag har.

Hoppas någon kan hjälpa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För oss som listar inläggen sen förra inloggningen och går igenom dessa så hittar vi inläggen utan bekymmer.

Ifall du behöver mäta kopplingen på pumpen mot en unionskopling så kom förbi med pumpen, jag har ett par stycken som är loss för tillfället på mitt kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det jag är mest orolig för om det nu är 25mm hål på både in och utgående är att det stryper pumpen.

Främst är det ingående jag är orolig för.

Tidigare ägare har dessutom haft en unionskoppling på ingående där hålet var enbart 15-20mm (minns inte då jag inte har grejorna framför mig just nu)

Är det rent av skadligt att strypa en pump på ingående sida ? (den sugande sidan)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det rent av skadligt att strypa en pump på ingående sida ? (den sugande sidan)

Som arbetandes i bajspumpsbranschen så kan jag bekräfta det. Det finns en parameter som heter NPSH som i korta drag kan beskriva hur hög sughöjd en pump klarar av, och rörförluster har en direkt relation till tryck/sughöjd. Det som händer om tillgängligt NPSH inte räcker till är att pumpen kaviterar, och det är skadligt i större eller mindre utsträckning. På en riktig pump medför det försämrad livslängd på lager och tätningar pga vibrationer. På dessa leksaker så blir det antagligen samma efekt bara att det nog går rätt fort för den att ta permanent skada.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...