Gå till innehåll

Sockermetoden?


chrilleus

Rekommenderade inlägg

  • Svar 117
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

såg det, cyano är ju ingen hit..

Jag tänkte börja med 1ml om dagen i en vecka och se om det blir ngn skillnad, annars ökar jag med 1ml/vecka.

Vet inte om det beror på sockret, men nu 4h efter sockring så har det bildats små bubblor på ls:n!?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

är det vanligt socker eller druvsocker,eller det spelar kanske ingen roll,jag har testat med socker en gång,men fick i lite för mycket,tror jag hade en halv tsk per 100l ,vattnet blev helt dimmigt,men försvann på ett dygn,inget blev fördärvat i alla fall, följer detta med stort intresse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

är det vanligt socker eller druvsocker,eller det spelar kanske ingen roll,jag har testat med socker en gång,men fick i lite för mycket,tror jag hade en halv tsk per 100l ,vattnet blev helt dimmigt,men försvann på ett dygn,inget blev fördärvat i alla fall, följer detta med stort intresse

Spelar ingen roll, det är kolhydratet som är pudelns kärna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Testade igår efter att man läst mer om det. La i 2st Teskedar (10ml) till mitt 320liters akvarium. När jag kom hem idag trodde jag att kalkreaktorn fått spel då karet var ljust ljust färgat men såg även att rutorna var som en ljus hinna.

Återstår och se vad det kan vara sockret eller kalkreaktorn

Nitraten då jag mätte med TMC test var under 1mg/l så lägre man kan jag ej mäta

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Christian

Jag vet ju inte vad du har för organismer i det akvarium som du testar sockermetoden på men är det ett normalt korallrevsakvarium och du har de låga siffror du pratade om så kan det betyda att allt tillgänglig näring går direkt till de organismer som behöver den, dvs alger. Framförallt då kanske till de alger som lever i symbios med korallerna. I en tidigare tråd var det någon som sa att ett korallrev var som en öken näringsmässigt eftersom man inte hittar fri fosfat och nitrat runt korallreven. Inget kan vara mera fel. Det är enorma mängder näring som skyfflas omkring i ett korallrev under en dag. Korallreven är en väldigt högproducerande biotop. Produktionen är så hög att det råder svidande konkurrens om den näring som kommer ut. Den konsumeras upp omedelbart. Det är därför det inte finns några mätbara koncentrationer – näringsämnena går direkt in i produktionen.

Om du har balans i karet och inte ökar näringstillskottet (eg ökar matningen) så kommer du att gynna bakterierna på andra organismers bekostnad om du tillsätter någon typ av organiskt kol. Det är ofta kolet som begränsar tillväxten hos de heterotrofa bakterierna (nedbrytarna) i ett akvarium. Dessa bakterier har en mycket snabbare tillväxt än andra organismer som gör att de kommer framgångsrikt att slåss om de tillgängliga näringsämnena om det inte finns andra begränsande faktorer. Du kan rubba balansen. Jag skulle nog inte experimentera med metoden om jag inte upplever några problem.

Eftersom du är servicetekniker så känner du säkert till den heliga regeln:

”Fungerar sk-n – så rör den inte”

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse det var jag som sa att det liknar en djungel (ej öken!). All tillgänglig energi binds mkt snabbt i den levande biomassan och praktiskt taget varje ekologisk nisch är utnyttjad. Ett löv som faller till marken i amazonas är försvunnet innom 10 dagar! Jag hävdar att det är så även på korallreven och att all tillgänglig energi utnyttjas omedelbart och att det är detta som är orsaken till att vi perifert mäter så låga värden av allt över korallreven. Obs inte att det saknas verken energi eller diversität.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Christian

Eftersom du är servicetekniker så känner du säkert till den heliga regeln:

”Fungerar sk-n – så rör den inte”

MVH Lasse

Tack det är precis det jag tänkt göra

/C

ps fd service tekniker. Är från idag arbetsökande :smiley12:

Drömjobb? Universeum eller sjöfartsmusset kanske

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingvar

Nej det var inte dig jag syftade på. Det var i en helt annan tråd och författaren liknade verkligen korallrevet vid en öken näringsmässigt hur tokigt det än låter. Jag kommer bara inte ihåg i vilken tråd (åldern, min alltså). Jag och du är fullständigt överens i den här frågan och vi kan båda se ett system dynamiskt och stirrar oss inte blinda på ögonblicksbilder

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående sockermetoden. på den gamla tiden så konstruerade man ett denitrifikationsfilter så att man tog en tunn slang, många meter, och hade ett mycket lågt flöde igenom,fick syrebrist, man tillsatte små mänger gykos och fick då ett denitrifikstionsfilter. Används denna metod ännu? Måste vara ganska lika och bygga på samma metod även om man idag använder "levande sten"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Greger

Vet ej utan kan bara spekulera. I detta fall hänger det på vilken kolkälla som organismerna behöver, om den är begränsad samt tillväxthastighet. Eftersom cyanobakterier har ngn typ av fotosyntes och därför är "primär"producenter borde kolkällan vara oorganisk, alltså koldioxid eller karbonater. De oorganiska kolkällorna är inte begränsade i ett saltvattensakvarium (KH mellan 6 och 10). Tillväxten är iofs snabb men jag tror att de heterotrofa bakterierna växer snabbare vilket innebär att de bör ha en konkurrensfördel gentemot cyano vad gäller fosfor och kväve. Med andra ord cyano borde inte gynnas eller åtminstone inte beröras av tillsats av en organisk kolkälla.

Ovanstående bygger på antagandet att det finns ett konkurrensförhållande om löst fosfor och kväve mellan heterotrofa bakterier och autotrofa organismer och att man kan styra detta med val av kolkälla. Det är ett antagande som jag inte vet om det är sant eller inte men jag tycker att alla iakttagelser som rapporterats i forumet (läs Svärds tråd om vodkametoden) plus en del erfarenheter jag har sedan tidigare tyder på att det kan finnas någon typ av sanning i detta antagande. Det ger en underbar förklaringsmodell åtminstone.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Ingvar

Har en dotter utanför Stehag och en son i Lund vilket innebär att jag är på sydliga breddgrader med jämna mellanrum. Jag hör av mig nästa gång jag drar söderut.

Jag jobbar ganska centralt och på en intressant plats i Göteborg så hör av dig om du kommer till framsidan.

Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...