Gå till innehåll

Euphyllia tråden


Norberg

Rekommenderade inlägg

Dom slemmar och har ett ganska starkt "nässelgift", så jag tror inte några firrar äter dessa - clowner tar dom gärna som substitutanemon dock.

Mina verkar gilla ett högt flöde av vatten, men inte stark stråle "direkt från pump", inte för högt upp i karet medelstark belysning funkar bäst hos mej.

Var noga med att tvätta händerna efter ephylliahantering - att peta sig i ögonen när man pillat med dessa kan få förödande konsekvenser (liksom med många andra koraller)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min erfarenhet är att de gillar lite mer nitrat än SPS, mindre ljus än SPS och att de trivs bäst i normalt strömt vatten. De trivs lite sämre i extrema SPS-burkar med andra ord. Kejsare äter/biter OFTA på dessa koraller men det är från exemplar till exemplar. Jag rekomenderar ett samtal med grabbarna på Korallfisken i Linköping om du är intresserad av dessa koraller - de är experter på dessa, enligt min uppfattning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm tack för hjälpen. Är en djungel med detta här å skönt att få hjälp utav en som vet

Vad menar du med Solid botten.

En enda sten som stitter ihop och har en polypöppning mitti (skeletter typ blåskorall) Ancoran är mycket svårare än parancora. Ancoran skadas ofta i kanten vid transport och dör då ofta långsamt. Parancoran är förgrenad (typ divisa) har inte så tungt skellet och om en gren dör så dör inte allt. Den går även att fragga men tänk på att den har mycket djupa polyper. Är mycket tåligare och en av mina absoluta favoriter kanse tillsammans med divsa som jag också har.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...