Gå till innehåll

Lågt KH värde.


lennie

Rekommenderade inlägg

Hej alla vänner.

En av min korall började se lite hängig ut så jag plockade fram stora kontroll lådan.

Resultaten var enligt följande.

Nitrite 0

Nitrate 10

KH 4,8 ç==============================

Salt 1,022

PH4 phosphate 0

PH 8

Temp 26,9

Som ni ser så är alla väden bra utom KH.. den ska ligga på 8 om jag inte är helt fel ute. Men just nu ligger den på 4,8

Finns det något bra medel man kan dosera i vatten som kör att den går upp.

Jag har också läst att KH, CA & PH hänger ihop.

Tyvärr så har jag inget CA test. Ska köpa det under dagen idag.

Kan man dosera i något ämna som sakta men säkert höjer KH till normal utan att påverka CA och PH för mycket.

Eller ska man ha något annat ämne att dosera med för att jämna ut PH värden när jag börja dosera för att höja KH

Förutom dem testerna som jag har gjort nu. Kommer jag att skaffa CA.

Något annat test som bör göras?

// Lennie

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bikarbonat, Natriumkarbonat höjer KH som står för karbonathårdhet. Om du behöver höja idag så kan du köpa bikarbonat i livsmedelsaffären. Jag kan också sälja natriumkarbonat till dig för 75:-kilot men frakten kostar mer per kilo men köper du 3 kilo så kostar det totalt 321:- med bussgods och då har du så du klarar dig en evighet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

För att undvika missförstånd.

Bikarbonat är natriumbikarbonat och höjer KH men i pH över 7,8 sänker det samtidigt pH till denna nivå. Natriumkarbonat (soda) höjer KH men höjer samtidigt pH kraftigt.

Vad man bör göra är att justera in KH med hjälp av natriumbikarbonat till ca 7 (eller strax under önskat värde) och sedan (om man fått en pH säkning) justera pH försiktigt med natriumkarbonat till 8,3. Det finns framräknade formler och färdiga preparat att köpa men jag föredrar ovanstående sätt eftersom alla akvarier är olika.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

KH, Ca, och pH begränsar varann. Nivån de hamnar på bestäms av magnesiumhalten. Du har låg salthalt så höjer du den stiger (något eller alla av) de andra värdena sakta om du inte har stenkoraller som förbrukar kalk (Högre salthalt = mer magnesium). Du bör nog skaffa en bra pH-test (=salifert) och mäta om de andra värdena när du fått upp salthalten till 1. 024 till 26. Salthalten höjer du lugnast genom att hälla i nyblandat saltvatten för det som avdunstar.

Posta värdena när du fått upp salthalten så hjälper vi dig med vad som behöver tillsättas.

Man behöver alltså tester för magnesium, ca,kH och pH för att veta vad som behöver tillsättas.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla svar än så länge.

Ska se om jag har förstått detta rätt.

Jag börja med att tillsätta Bikarbonat (natrimbikarbonat) som jag köper i en livsmedelsaffär.

Får upp KH till 7-8

Det som kan hända är att PH går ner till 7.8

Vad kan hända i akvariumet om PH går ner till 7.8 ? något som kan vara skadligt för vattnet?

Efter det tillsätter jag Natriumkarbonat får upp KH till runt 9 har jag tänkt mig för att få lite bättre miljö för koralerna. Samt går PH upp till 8.3

Har jag förstått allt rätt.

Imorse tittade jag igenom alla koraller och fisken noga.

Jag upptäckte då att att fisken. (Centropyge heraldi )

Har blivigt lite svart runt ögonen.

Vet inte om det är jag som ser dåligt. Men det ser ut som om den är mer svart runt ögonen än vad den var igår kväll.

Kan det beror på det låga KH värdet?

// Lennie

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

KH, Ca, och pH begränsar varann. Nivån de hamnar på bestäms av magnesiumhalten. Du har låg salthalt så höjer du den stiger (något eller alla av) de andra värdena sakta om du inte har stenkoraller som förbrukar kalk (Högre salthalt = mer magnesium). Du bör nog skaffa en bra pH-test (=salifert) och mäta om de andra värdena när du fått upp salthalten till 1. 024 till 26. Salthalten höjer du lugnast genom att hälla i nyblandat saltvatten för det som avdunstar.

Posta värdena när du fått upp salthalten så hjälper vi dig med vad som behöver tillsättas.

Man behöver alltså tester för magnesium, ca,kH och pH för att veta vad som behöver tillsättas.

Jag åker och köper Tester för Magnesium och CA nu.

Samt så är nytt saltvatten slut här hemma så jag köper en 25liters dunk med det också.

Så ska vi få upp saltvärdet till 1.025

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Så är metodiken ja. Ta det lugnt bara - gör ändringarna sakta och i små steg. KH 4,8 är ingen panik. Exakt hur mycket du får dosera är omöjligt att veta. Vill du vara på den säkra sidan så byt ut 10 liter vatten. Ta 1 liter från detta vatten och exprimentera med detta. På detta sätt kommer du veta i vilket område du kommer att hamna med olika doseringar.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu var det tid för mardröm resultat.

Köpte lite nya tester idag och har gjort om alla tester nu precis.

Resultat är enligt följande.

No2 = 0

No3 = 10

KH 4,5 ç========= denna var 4,8 igår så den går neråt. Inte bra

Salt. = 1,022 jobbar på att denna ska bli 1,023 och försöka ha kvar den där.

PH4 = 0

PH = 8

Temp = 27,3

Nya tester som köptes idag.

Magnesium = 1290

CA = 830 ç========== detta ska vara runt 400-425 har jag läst.. hjälp mig

CU = 0

SI = 0

Nu tillbaks till diskutionen som vi hade innan.

KH är för lågt.

PH är bra.

CA som jag inte kunnat mäta ligger alldeles för högt.

Kan jag köra samma metoder som vi diskuterade innan för att få upp KH samt ha kontroll på PH. Eller kommer detta att påverka CA

Om det påverka CA.. kommer CA gå upp eller ner.

Och vad kan jag göra för att få ner CA.

Det känns som om jag vill få ner CA snabbt…..

Jag gjorde också test av magnesium, hade 1290 där. Vet inte om det värdet är bra eller ej.

Vad säger ni?

Tack för all hjälp föresten som jag får på detta forumet.

// Lennie

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Jag skulle ta det lugnt och buffra upp KH med natriumbikarbonat och natriumkarbonat (om det behövs). Överskottet kalcium kommer att gå neråt - det troliga är att KH droppen beror på att calcium och karbonater fälls ut som kalciumkarbonat och det kommer att fortsätta tills du har bättre balans - ersätt bara det fällda karbonaterna med nytt. Ingen panik - arbeta lugnt och metodiskt samt inte för häftiga ändringar.

Du bor i Malmö - Har du mycket kalk i det vattnet? Använder du osmos? Eller kranvatten? Är det kranvatten - ta ett kalciumvärde på det. Har du osmos - testa även det vattnet för kalcium.

Framförallt - ta det lugnt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Jag har lagt i natriumbikarbonat nu. Gjorde lite tester innan jag gjorde det live i vattnet

Läste att det är farligt att höja med mer än 2kh per dygn. Så jag testade och räknade fram rätt mängt. Enligt beräkningarna så kommer jag att höja 1 kh/dygn. Tänkte det skulle vara en bra takt.

Jag använder osmos.

Ska göra en test på det vatten ikväll. Lägger ut svaret här när jag har gjort det.

Tänkte göra ett större bytte av saltvatten också. Då jag byter ca 20% saltvatten ikväll.

Normalt så byter jag ca 10% i månaden.

// Lennie

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du har kalkvatten hemma är faktiskt det lättaste att tillsätta kalkvatten för att få upp pH. Samtidigt fäller det ut kalk på stenar och sand så Ca - värdet kommer att minska.

Jag tror det vore tryggare om du skaffar Salifert pH - test. Det har en annan kemisk uppbyggnad än de flesta andra så färgomslaget sker på ett mindre pH - intervall. Det blir alltså lättare att få en nogrann avläsning.

Tyvärr kan man inte blanda kalkvatten med salt för då blir det grumligt utan tillsatserna måste göras separat.

Magnesium är litet lågt men inte alarmerande.

Ca kan bara inte vara 830 så du har gjort något fel när du läste bruksanvisningen. Det finns det fler som har gjort här - Det är därför jag låter så säker...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

När du skriver att tillsätta kalkvatten. Hur menar du då?

Jag har salifert PH test.

Och det är det PH testet som jag har använt hela tiden.

Jag är rätt så säker på att jag inte har gjort fel.

Finns inte så många ställen man kan göra fel på.

Och tyvärr så stämmer det att jag har runt 830

När man använder den sista ”sprutan” för att se hur mycket har.

Så tömmer jag hela första sprutan. Laddar om den.

Och i omgång 2 så går den ner till 0,33

Den finns ingen tabell som sträcker sig så långt. Men om man kör lite räkning på det så landar man runt 830.

Förstår ni hur jag menar?

Jag kan också nämna att jag gjort testerna tre gånger nu.

Först så gjorde jag det en gång. Upptäckte att detta värden. Tänkt att det inte kunde stämma.

Gjorde om testet. Fick samma resultat.

Och jag har nu för ca 2 minuter sen gjort testet igen. Och fick samma resultat.

Så jag tror inte att det behövs göras om igen. Tror det värdet stämmer.

Det kan jag säga stämmer till 100% är.

Hela första omgången av ”sprutan” går ner innan det ändrar färg. Och i omgång 2 så går den ner till 0,33

Det vet jag stämmer till 100%

Att det sen blir 830 behöver inte var 100% rätt. Men den landar runt den siffran.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så.

Nu har jag gjort om testerna följande tester

CA = 960 förklarar snart hur jag fick det.

KH = 5.1 ç========== är på väg upp. Mycket bra

PH = 8 ç=========== har inte ändrat sig. Mycket bra

CA…

Jag gjorde enligt följande.

Jag valde lower resolution.

1ml vatten ifrån akvariumet.

½ spoon CA-1

4 drops CA-2

Och med hjälp av CA-3 så gick den ner till 0.04 innan det blev blått.

0.04 är lika med 480 ppm

Och det värdet ska man ta gånger 2 om man använder lower resolution

480 * 2 = 960

Tror detta värdet är mer rätt än 830 som jag sa innan.

Men vi kan utgå ifrån att det ligger någonstans mellan 830 till 960.

Nu till mitt problem.

Hur får jag ner CA utan att förstöra några andra värden i karet.

Och hur kunde det gå så här snett……….

Allt har hänt på under 48 timmar……….

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tycker också Ca låter knas, har du buffrat med något innan du mätte ca ?

Jag fick nyligen en salifert Ca test med fel reagens i kartongen - har du nån att låna ett annat test av - jag menar så att du inte börjar korrigera ett mätfel!?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Jag har inte buffrat med något annat än det som står i denna diskussionen.

Någon som bor i malmö runt nobeltorget som läser detta och har ett CA test som jag kan få låna för att göra ett test med?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inga hemmagjorda inredningsdetaljer.

Vad jag känner till J

I karet har jag 1-2 cm korall sten/sand.

Är väldig fin sten så jag skulle kalla det för sand.

Den är köpt hos zoo giganten och ska användas i saltvatten.

I sumpen har jag inget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sanden kan ju ackumulera en massa "skit" som ligger och surar ner ditt kH, jag har sett ganska många gånger att sand i karet om man inte har en fungerande djup sandbädd (6-7cm och uppåt) ofta börjar krascha med den första symptomen att Kh sjunker snabbt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Hur länge har karet varit igång? Har du mätt Osmosvattnet?

Jag tror fortfarande att det inte är någon fara. Om det nu är ett skarpt värde så kommer dina tillsatser av natriumbikarbonat och ev. natriumkarbonat till slut justera ditt Ca. Du kan lugnt avvakta morgondagen och ta med dig testet tillbaka och be affären testa den. Som jag ser det så behövs inga panikåtgärder. Förresten när testade du för KH senast (innan gårddagen).

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har länge använt bikarbonat här hemma för att få ned pH och upp Ca + KH. Det fungerar utmärkt om man har högt - för högt pH. I Ditt fall är det kalkvatten som gäller genom att ditt pH är på låga kanten.

När jag började med mitt nano tillsatte jag bara kalkvatten för det avdunstade vattnet och värden ställde in sig på pH 8,4; KH 5 och Ca 320.(Mg 1350) Jag slutade med kalkvatten och vattenbytena började visa resultat.

Det högsta Ca värdet jag sett: 480 var i ett akvarium som fått för mycket Ballingsalter med ett MG på 1500.

Övriga värden i det karet vet jag inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kanske kan vara knas på ditt ca test, Prova köp en ny test,

Råkade själv ut för detta, Mitt nyinköpta salifert nitrat test visade super-mega-dunder rött typ 150-200 :snurrig: , Lämnade tillbaka till butiken & fick ett nytt som var ok.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...