Gå till innehåll

Lågt KH värde.


lennie

Rekommenderade inlägg

Om du långramt höjer KH så kommer även din kalsiumhalt att sjunka det är inte detta som är problemet utan att din bufferkapasität är slut. Om du använder 82% natriumbikarbonat och 18% natriumcarbonat och löser lite och droppar i långsamt så kommer pH att bli 8,4 och kalsiumhalten runt 420 höj inte för mycket då sjunker kalsiumhalten för mycket. Naturligt saltvatten ligger sällan så högt som 9 i röda havet Sharm i nov uppmätte jag 6 och där låg det även för 20 år sedan. Mycket kraftig vattenrörelse typ vattenfall kommer även det att höja dit KH om pH höjs med kalkvaten till över 8.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej.

Har inte så jätte mycket tid att skriva här idag.

Men jag lägger in minna värden.

Och imorgon har jag lite frågor som jag gärna vill ställa till dem sakerna som ni har skrevigt här.

Men jag slänger iväg dem imorgon.

PH 7.8 ç det har gått ner ifrån 8 där det legat stabilt sen jag startade upp karet.

CA 900 ç jag har inte bytt ut testet än. Ska göra det i helgen. Kan tyvärr inte innan. Men det är på väg ner om man gemför med dem första testerna som visade 960

KH 6.1 ç är på väg upp. Var 5.1 igår kväll kl 19:20

Dessa testerna gjordes idag kl 14:30

Jag har för ca 5 minuter sen dosserat lite till enligt den räkningen som jag gjorde igår så att det ska gå upp 1kh tills imorgon.

Tycker att 1kh/dygn är en bra takt att återhämta sig i. eller vad tycker ni?

Kan föresten nämna att karet har varit i gång lite mer än 5 månader.

// Lennie

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tid för lite uppdatering.

Och man kan säga att jag har problem.

Jag har nu varit bortrest i tre dagar. Kom hem idag. Gjorde om testerna

PH 7,7 ß där har det legat innan jag åkte.

CA 940 ß denna har inte ändrat sig. Och jag tror att detta värde stämmer

KH 4,2 ß den 6 maj kl 22:00 var detta 6,4 och på väg upp

Det vill säga, under de tre dagarna som jag har varit borta har jag inte tillsatt något medel.

Och KH har gått ner till 4,3 gjorde dessa tester idag kl 21:30

För att testa mitt CA test så tog jag nytt osmos vatten och tillsatt salt. Detta gjorde jag idag kl 15:00 när jag kom hem.

Testerna av det vattnet gjorde jag för ca 5 minuter sen. Vid 22:30 tiden.

CA = 380

KH = 9,6

Så jag tror att mitt CA test fungerar.

Det vill säga att mitt CA varde i karet är riktigt högt.

Hur får man ner CA värdet.

Samt vad är det som kan genera högt CA värde?

// Lennie

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur står det till med magnesium och strontium, är dessa för låga så kan det förklara varför Kh är så lågt i förhållande till Ca, eftersom calciumet inte tas upp i vattnet.

Annars finns det symtom i din beskrivning som stämmer med "old tank syndrome"

Läter som om större vattenbyten skulle kunna vara det enklaste sättet att rätta till dina problem och komma tillbaka på ruta 1

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Lågt pH skulle löser kalk till kalcium och karbonat - alltså är det huvudproblemet skulle karbonaten stiga också.

Lågt magnesium sänker kalciumet förmåga att hålla sig löst i förhållande till karbonaten. Skulle det vara problemet så skulle kalciumet sjunka i samma takt som karbonaten.

Lennie, jag skulle gå efter Ingvars råd, jag anser också att kalciumet är just nu ett mindre problem - du kommer att fälla kalcium när du ökar karbonaten med hjälp av den blandning han föreslog. Du kommer också att få upp pH med den.

Vad som bekymrar mig är att du måste ha något som släpper kalcium i karet - du har inte fått in något inredningsmaterial av gips eller krita? Tillsätter du något till karet?

Den viktigaste frågan dock - hur svarar dina djur på detta läge?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej på er alla

Jag har idag gjort alla tester som jag har.

Och här kommer en uppdaterad lista på värderna.

Alla dessa testerna togs kl 15:30 idag.

No2 – 0

No3 – 10

PH = 8

CA = 740 ß Denna är på väg ner. Som högst hade jag 960 och det var 10 dagar sen

KH = 4,5 ß Denna är lågt. Använder just nu Bikarbonat nitron samt en lösning som jag köpte på zoo giganten som heter KH plus m av Aquatic Nature.

Salt = 1,023

Temp = 29

PH4 = 0

Magnesium = 1110 ß är lite lågt.

CU = 0

SI = 0

Strontium = 4 ß är lite lågt

Resultaten blir bättre och bättre för varje dag som går.

Jag byter 10% vatten varje dag. Det vill säga 10 liter varje dag.

Samt använder preparat som jag beskrev ovan.

När det gäller Magnesium & Strontium så skulle jag vilja få upp dem värderna lite.

Något bra sätt att göra det på?

Eller ska jag fortsätta med dem sakerna som jag gör nu?

Lite svar på era frågor.

Jag har förlorat en snigel.

Hade 11 st innan. Har endast 10 som rör sig just nu. En ligger på botten och ser ut som att den inte lever mer.

Men dem andra ser ut som vanligt.

När det gäller koralerna så börja dem se lite ”hängiga” ut.

Någon inredningsmaterial av gips eller krita finns inte i karet.

// Lennie

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Jag skulle ligga kvar på den magnesiumnivå som du har tills kalciumnivån sjunkit dit du vill ha den. Orsak: Enligt många samstämmiga uppgifter bidrar hög magnesiumnivå till att hålla kalciumnivån "superlöst" dvs den påverkar kalciumet flockning med karbonaterna till kalciumkarbonat. Ju högre koncentration magnesium du har dessto högre koncentration kalciumjoner kommer det att bli innan flockningen sker. Nu vill du ju minska kalciumnivån och vägen är via fällning till kalciumkarbonat. Höjer du magnesiumnivån nu kan det motverka din strävan att sänka kalciumnivån. Jag hade väntat i alla fall.

Magnesiumnivån kan du höja sedan med kommersiellt preparat eller magnesiumklorid.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ju fortfarande lite svårt att hacka i mej dina "abnorma" calciumvärden och funderar på om något lurar testet!?

I vilket fall känns din vattenbytar taktik vettig eftersom du rättar till värdena den vägen på ett "sakta men säkert sätt"

Men som sagt hur du kunnat få denna överdos på Ca i förhållande till din alkalinitet är lite skumt - såvida inte magnesium och strontium varit i princip nada innan - men jag för trött på kemin för att veta om det kan vara orsaken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förstår inte riktigt hur du menar med kan luras.

Just nu sitter jag i sängen och tänkte snart sova.

Men imorgon kan jag ta lite bilder på alla saker jag här i karet och sumpen.

Så kan ni se om där finns något som kan skada mina värden och ”luras”

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag menar med "som kan luras" är t.ex hemgjord sten, som kan laka ur och ge konstiga mätvärden (fast det brukar å andra sidan ge skyhögt kH) eller om man buffrar med något och mäter för tätt inpå bufffringen -så kan det också ge lustiga märvärden,

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen.

Hemmagjord sten, viste inte att man kunde göra egen ls sten

Jag är kanske ny i denna hobby så jag har inte riktig koll på allt än.

Och med något annat än som beskrivs ovan har jag inte buffrat med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej på er igen.

Har gjort lite tester idag i vattnet.

PH = 7,44

CA = 600 ß Denna är på väg ner nu. Tar lite tid bara

KH = 4,8 ß Sist jag mätte den så var den 4,5

Salt = 1,023

Lite anan information också.

Igår fick jag min leverans av IKS styrsystem med PH, salt värde.

Samt min Calciumreaktor Jetstream 1 som jag beställde för snart 2 månader sen.

IKS dator är bra för nu kan jag få konstant värde på PH.

Nu till min fråga.

Kan Jetstream calciumreaktorn hjälpa mig på något sätt nu för att stabilisera mina CA och KH värde, eller gör jag bäst i att låta den ligga kvar i kartongen den kom i.

Vad händer med värdena om jag kopplar in den nu?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt manuellt test. salifert PH marine ligger det mellan 7,4 till 7,7 i färgerna. mer åt 7,4 hållet.

Det vill säga. jag tror IKS PH module vissar rätt.

fick IKS igår. så jag gjorde en kalibering på den då. det borde inte ha ändrats sig under natten tycker jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Märkligt, med det KH:t borde det inte ligga lägre än 7,7 - 7,8. Har du möjlighet att ta ett manuellt pH direkt efter din skummare (totalt genomluftat vatten - ingen koldioxid) Nu blir jag bort en liten stund - återkommer så fort som möjligt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu stämmer dina värden med den kemi jag lärt mig. Men pH:t är alldeles för lågt och behöver höjas. Jag hade tillsatt natriumkarbonat - vanlig målarsoda om jag inte hade ett bättre fabikat hemma. En struken tesked i ett glas vatten två gånger om dagen till pH är uppe i 8,0. Efter det kan du testa och fundera på de andra värdena.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite uppdatering.

Jag tillsatte efter 11:00 tester idag KH plus ifrån Aquatic Nature

Det jag använder för att buffra upp KH värdet med.

Nu kl 12:46 ligger PH på 7,84

Men det känns som att jag vill buffra upp PH lite.

Tyvärr så har jag inget natriumkarbonat hemma.

Det enda jag har hemma är KH plus samt Bikarbonat Natron.

Något som en standard Svensson familj har hemma i köket som man kan använda för att få upp PH lite över 8?

// Lennie

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...