Gå till innehåll

Emils 375 liters


watter

Rekommenderade inlägg

Modigt vald plats att provfylla på....;)

haha, jepp. Fick bli i vardagsrummet, hade aldrig fått in det i badrummet ;) Det väger ju en hel del så man vill ju helst slippa vrida och vända på det för att komma in ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 886
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tänkte höra med er angående skummaren som jag tänker köpa, en deltec APF 600, denna ska man ju mata med vatten, antingen från ytavriningen eller med en pump. Kan någon berätta lite mer om hur detta ska gå till, förstår inte riktigt hur dom menar på deltecs hemsida :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte höra med er angående skummaren som jag tänker köpa, en deltec APF 600, denna ska man ju mata med vatten, antingen från ytavriningen eller med en pump. Kan någon berätta lite mer om hur detta ska gå till, förstår inte riktigt hur dom menar på deltecs hemsida :)

Tjena emil. HAde själv en APF 600 innan och det är en riktigt bra skummare. Ett tipps är att köpa pvc-kranar 20 & 40mm till både inlopp och utlopp för att lättare kunna ställa in den. I början matade jag min ifrån ytavrinningen, men gick över sen till att mata den med en Eheim 1250 som jag fick strypa, för den skummade bättre när den matades med pump.

Kör just nu själv med en AP702 så vill du se en AP skummare i drifft så är det bara att höra av dig...

/MvH Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har en 1000 l/h pump som jag använder till mitt 120 liters nu, skulle denna funka att mata den med? :) Man kan väll inte köra 32 mm röret från ytavrinningen rak ner i skummare, då blir den väll matad med för mycket vatten, skulle jag tror. Jag och fassan kommer gärna ut en dag och tittar. Jag är ju bara 16 så han får köra mig ut ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm, "bara" 16... då är det väl hög tid att börja övningsköra? ;)

uj vad off topic det blev nu... åter till ämnet.

Hur mycket vatten "ska" skummaren omsätta? Kan väl säkert funka att mata den direkt från ytavrinningen. Beror väl på hur mycket flås du ska ha igenom sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm, "bara" 16... då är det väl hög tid att börja övningsköra? ;)

uj vad off topic det blev nu... åter till ämnet.

Hur mycket vatten "ska" skummaren omsätta? Kan väl säkert funka att mata den direkt från ytavrinningen. Beror väl på hur mycket flås du ska ha igenom sumpen.

Jepp, har vatt ute några runder :)

Ja, det är det som jag tänker på med, jag tänkte ju ha en new-jet 3000 som returpump, frågan är om det blir för mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har du sump?

jag har själv en apf 600..

jag matar min apf med en newjet på 1200l/h från sumpen via 20mm och returen på 40mm tillbaka till sumpen oxå..

det funkar utmärkt med din 1000 liters pump!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var då f.. vad du var uppmärksam.

Om man kollar på Deltec hemsida http://www.deltecaquariumsolutions.com/skimmers_5.php så vill den ha 800 l/h och då kommer du ha för hög cirkulation med Newjet pumpen du valde.

Okej, så därför är det bättre att mata den med min 1000 L/H pump som jag använder till mitt 120 nu, i så fall får man strypa flödet lite kankse för att det inte ska bli för mycket :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, så därför är det bättre att mata den med min 1000 L/H pump som jag använder till mitt 120 nu, i så fall får man strypa flödet lite kankse för att det inte ska bli för mycket :)

Jag tror det är bättre att ta en 1000 l/h pump. Men den stryps av motståndet i skummaren också så jag tror inte du behöver strypa den. Dock får du kolla hur hög vattenpelare den gamla tål då det visar hur mycket motstånd den klarar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror det är bättre att ta en 1000 l/h pump. Men den stryps av motståndet i skummaren också så jag tror inte du behöver strypa den. Dock får du kolla hur hög vattenpelare den gamla tål då det visar hur mycket motstånd den klarar.

Jag köpte den för ett tag sen på zoogiganten i lomma så jag hade förpackningen kvar :) Det är en vitakraft 1000, enligt vad jag kan fatta det som så ska den ha en tryckhöjd på 2,0 m, det låter lite högt, eller ?

så har står det:

Taknisk data:

V/Hz 230/50

Q max 1000 L/H

Q min 150 L/H

H max 2,0 m

W 23

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är inte rätt person att svara med säkerhet då jag är nybörjare men jag tycker det låter som en utmärkt pump. Det är väll inte någon märkesvara men det gör ju inget så länge den funkar. Nu menar jag att den är bra att mata skummaren. Hade du tänkt ha annan pump för återmatning?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är inte rätt person att svara med säkerhet då jag är nybörjare men jag tycker det låter som en utmärkt pump. Det är väll inte någon märkesvara men det gör ju inget så länge den funkar. Nu menar jag att den är bra att mata skummaren. Hade du tänkt ha annan pump för återmatning?

Hade tänkt ha en new-jet 3000, sedan kommer jag dela utsprutet till två ställe i karet :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, tänkte fråga lite om hur hög salthalten ska vara när man har sps, i vanliga fall ska väll salthalten ligga på ca 1,023. Har för mig att jag läste någonstans på detta forum att om man har sps så skulle man ha salthalten på 1,024-1,026, vet ej om jag kommer ihåg fel men tänkte fråga er för säkerhets skull :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker du jag ska ligga kvar på 1,023 i mitt 120 liters, har lite fiskar och sen har jag typ 7 sps, eller ska jag höja det lite till typ 1,024? Vad händer med fiskarna och man har lite högra salthalt? Hur hög salthalt är det i t.ex röda havet? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...