Gå till innehåll

Hjälp att ställa in en deltec MC500


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag har nyligen köpt en deltec MC500 men kan inte tyda bruksanvisningen. Den första punkten för fin inställning säger att vattennivån i skummaren ska ligga ca 50 mm under toppen på skummaren, den tredje punkten säger att man ska föra koppen upp och ner så vattenytan kommer i höjd med skruv A som ligger ca 10mm under toppen på skummaren, frågan är var nivån ska ligga och eftersom skruv A sitter i höljet och inte i koppen så borde inte vattennivån påverkas så mycket om man ändrar koppens läge, det går inte ens att få upp vatten nivån till skruv A om man för koppen i botten. Tacksam för svar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På denna beskrivning så har jag fattat att den skall vara max 80mm från kanten till vattenytan.

Alltså skall vatten ytan vara där koppen börjar och man ställer in höjden för det optimala skummningen med skruv A

Skruv B är den som man ställer in höjden på skummaren till vatten ytan...

skruv C är för att ställa in att skummaren verkligen hänger rakt och lodrätt

http://www.deltecaquariumsolutions.com/DeltecMulti-CompactMC 500(2).pdf

Kopieratextlänken å klistra in eftersom den ej funkar som länk...

Hoppas att detta kan hjälpa lite mer

Hur låter denna skummare, vet en som bytte tillbaka sin för att den låter så mycket, andra som håller med om detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brydde mig inte om manualen jag ser bara till att skummet har den konsistens som jag vill ha. tror man får testa sig fram, min tog 3 dagar innan den började skumma så det var först då jag kunde börja ställa in den ordentligt.

Wrang:

Jag upplver inte att min låter särskilt mycket, ibland har den en tendens att brumma en del men det är då en av plattorna ligger löst mot pumpen. Det var en liten skruv som gjorde att den satt lite löst, då det åtgärdades tycker jag inte den lever om mycket alls!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen!

De 80mm du nämner christian är hur mycket hela skummaren ska vara över vattenytan då den placeras i sump/akvarium, jag var lite otydlig. Det jag undrade över var vatten nivån i skummaren. På ett ungefär hur stor del av koppen är utanför skummaren när du får rätt konsistens på skummet björn? Är du nöjd med skummaren?

Jag tycker att skummaren är mycket tyst om jag jämför med min tidigare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska mäta jag också när jag kommer hem ikväll... är för övrigt mycket nöjd med den. Tycker också att min är riktigt tyst. Ställ in den så du har "luftskruven" fullt öppen, då får man givetvis bäst effekt på den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Denna skummare är lömsk att ställa in, ändrar på du på ett ställe så måste du ändra på andra ställen med oftast...

-gör så att du ställer in höjden på själva skummaren över vattnet först, sedan justerar du skummarkoppen LITE och låter den gå en halv dag minst innan du ändrar något igen

-FFA. så är denna kummare känslig för förändringar i vattennivå.

när du hittat rätt läge på den så skummar den som få.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...