Gå till innehåll

Inköpsguide >ladda ner<


Jaken

Rekommenderade inlägg

Jag och säkert många andra har säkert gjort dåliga eller olämpliga val när man väl står i akvariebutiken. Titt som tätt dyker det upp trådar här där folk gjort märkliga inköp och man funderar på vad butiken och akvaristen tänkte på.

Ibland beror det på att det kliar i fingrarna och ibland på okunskap antingen från akvaristens eller butikens sida.

När man är nybörjare är det ännu svårare att köpa "rätt" invånare till sitt kar. Självklart försöker personalen i butiken hjälpa till så gott de kan men det är säkert inte alltid lätt att veta på vilken nivå kundens kunskaper är eller vad de har för teknik och storlek på akvariet. Och jag tycker inte att kunden i sin tur ska förutsätta att personalen ska komma ihåg vad man köpt tidigare och höja ett varnande finger om man är påväg att köpa något som inte är kompatibelt med det man redan har hemma.

Därför slängde jag ihop en liten inköpsguide som man kan fylla i och ha i bakfickan och visa för personalen om man vill/vågar. Det besparar båda parter många problem.

Om man visar den så får handlaren svart på vitt:

en fingervisning om vilken kunskap kunden har

vilken teknik kunden har

vilken akvariestorlek kunden har

vilket fiskbestånd kunden har sedan tidigare

mm

med detta borde allt gå smidigare.

Visst det kan kännas löjligt, men det underlättar säkerligen en hel del både för dig och för personalen.

tveka inte att ändra eller lägga till.

Ladda ner den här:

>>Inköpsguide<<

Är det för löjligt eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inköpsguiden verkar utgå från att man bara har ett akvarium. Hur ska personer med flera akvarier göra? ;)

Idén är ändå rätt bra. En grov uppskattning av sin egen kompetens och en sammanställning av teknik och invånare i sina akvarier, att ha med sig och visa personalen vid behov. Det kan spara en massa tid jämfört med att stå och leka frågesport med personalen innan man kan börja att göra det man egentligen kom för att göra i butiken. Det underlättar både för personal och kunder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan bara hålla med om att detta är ett bra initiativ. Jag gillar listan och speciellt din inledning med nybörjare i 2 stadier. Först är det en nybörjare som vet att man inte kan och sen en som tror sig ha kunskap. Jag skulle säkert kryssa i den stolte utan erfarenhet! Alltså den som vill tro att man kan något! ;)

Dock finns det en sak som jag saknar på din lista och det är vad man har för målsättning med karet. Helt enkelt lite tankar om hur man har tänkt att utveckla karet. Sen om det innefattar olika fiskarter eller är mer allmånt är ju en samksak som beror på vad man vill. Helt enkelt lite drömmar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min tanke var väll man med hjälp av denna grundinfo om sitt kar ska starta en diskussion med handlaren "med alla korten på bordet", inte att skriva sin livsplan över karet.

Risken är att om infolappen blir för omfattande så orkar ingen läsa det och då blir den snarare ett hinder än ett hjälpmedel.

Har man en enkel infolapp kan man enkelt räcka över den till handlaren och säga:

Detta är vad jag har hemma i akvariet. Skulle den här fisken/korallen funka i mitt kar?

Nej / Ja, därför att...

Detta leder förhoppningsvis till

--> Nöjd kund, som inte river håret i förtvivlan när han/hon kommer hem efter köpet och börjar leta info på nätet.

--> Bra rykte till handlaren, som slipper få dålig uppmärksamhet här på guiden.

--> Färre dödsdömda fiskar/anemoner mm.

Förhoppningsvis färre frågor på guiden med rubriker som: Vad är det jag har köpt? Vad äter den här? m.m., frågor man borde ställt före köpet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köper din tanke. Í mitt svar tänkte jag inte ha något så utförligt utan mer att jag tänkte att mitt kar ska vara fish only, viktigt med många stenkoraller eller mycket simvolym med lite tuffare fiskar.

Jakob!

Jag tycker fortfarande det är en super bra grej så det var inte någon kritik och håller med om att det inte får bli för omfattande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

En riktigt bra sak för en nybörjare som mig. Jag har inte ens ett eget akvarie, men flyttar snart ihop med pojkvännen, och då blir ju hans akvarie "vårat" (har jag bestämt).

Men en sådan här inköpslista kanske kan vara bra för mig om jag någon gång bestämmer mig för att skaffa ett kar som "bara är mitt" så att säga.

/Skogsflickan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...
  • 1 månad senare...
  • 2 veckor senare...
  • 2 månader senare...
  • 10 månader senare...

Detta var mycket bra. Men jag undrar om det finns nånstans vad som kan krävas att köpas in för att starta ett saltvatten? Jag har just nu ett tanganyikakar på nära 600 liter. Men efter flytt om ett år tänkte jag att antinget det jag har blir salt, eller att jag skaffar ett nytt i ungefär samma storlek, troligen ett 540 isåfall.

Men jag undrar vad ska man ha för teknik och annat. Se mig som en TOTAL nybörjare som inte vet eller förstår någonting, för där är jag ungefär. Har dock haft sötvatten väldigt länge.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...
Sha, hej och tjena!

Jag skulle använt detta dokument, mer än gärna. Men tyvärr har jag ingen akvariumbutik för saltvatten i närheten, så alla mina buiss kommer att ske från privatpersoner, alt, internet.

5 av 5 firrar

Oj Mikael!

Jag kommer nu säga att du har fel om man tittar på hur långt folk åker för att titta i saltvattensbutiker. Jag skulle vilja säga att du har gått om butiker i "närområdet". Linköping, Södertälje, Stockholm, Bromma, Täby mm. Jag gissar att alla är inom 15 mil!

Sedan är internet bra också. De flesta butiker har någon form av internetbutik också och det gäller bara att hitta den/de som du trivs bra med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj Mikael!

Jag kommer nu säga att du har fel om man tittar på hur långt folk åker för att titta i saltvattensbutiker. Jag skulle vilja säga att du har gått om butiker i "närområdet". Linköping, Södertälje, Stockholm, Bromma, Täby mm. Jag gissar att alla är inom 15 mil!

Sedan är internet bra också. De flesta butiker har någon form av internetbutik också och det gäller bara att hitta den/de som du trivs bra med.

Tjenare!

Mitt närområde räknade jag som typ E-tuna, Flen, K-holm osv. och där finns tyvärr inget utbud. Men visst kommer man att åka en hel del mil, men oftast i samband med andra resor och i samband med dem handla. 15 mil e inga mil.. Jag skrev kanske snabbare än vad huvudet tänkte. Du har helt rätt. Jag printar den dagen grejorna e uppstartade och inkörda. ;)

/Micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...