Välkommen till Saltvattensguiden

Registrera dig nu för att få tillgång till alla våra funktioner. När du registrerat dig och loggat in, kommer du att kunna bidra till denna webbplats genom att skicka in ditt eget innehåll eller svara på befintligt innehåll. Du kommer att kunna anpassa din profil, kommunicera med andra medlemmar via din egen inkorg (PM) plus mycket mer! Du kommer även att få tillgång till en stor kunskapsbank, vårt artikelregister, Köp & sälj m.m. Detta meddelande kommer att tas bort när du har loggat in.

Ahab

Hur gamla blir våra akvariefiskar?

8 inlägg i detta ämne

Har funderat på hur länge våra dyrgripar lever och kan leva i akvarier. Så vad är åldersrekordet på en saltvattensfisk i ditt akvarium? Skriv gärna vilken art?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åldersrekordet har knappast en fisk. Jag läste för minst trettio år sedan att akvarium Monaco hade en anemon som var nästan 150 år gammal. Jag undrar om den lever än.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Anemoner är mycket intressanta och föremål för genetisk forskning då de saknar ålderfaktor! De lever till de blir predaterade eller omkommer i någon annan olycka. Jag har sett ålderbestämningar i naturen som tyder på mer än 500 år.

Många ålfiskar och muränor blir gamla jag har sett uppgifter på 80 år.

För vithaj så finns uppgifter på minst 50 år och troligen äldre. ( Om de inte blir dödade).

För normala akvariefiskar så tror jag att 15-20 år är max ( Jag har en imerator som är minst 12 år gammal)

Mindre fiskar har dock mycket kortare livslängd och det finns exempel på att de normalt bara blir 1 år. ( vissa sjöhästar)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I hemma akvarium så är det längsta jag har hört talas om 15år och det var en palettkirurg.

Hoppas på att någon av mina egna fiskar ska slå detta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det har varit en tråd på Reef Central om detta. Jag har för mig att de nämnde en 28 år gammal Imperator och att Clowner och kirurger ofta blev mellan 14 och 18 år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Anemoner är mycket intressanta och föremål för genetisk forskning då de saknar ålderfaktor! De lever till de blir predaterade eller omkommer i någon annan olycka. Jag har sett ålderbestämningar i naturen som tyder på mer än 500 år.

Dra åt he..... kunde aldrig tänka mig att de blev så gamla! Väldigt intressant..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en ocellaris som jag stoppat i polars burk som är ca 13 år nu...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ålar är intressanta,förr hade man dom som renhållare i brunnar,om kunde bli upp mot 100 år sägs det

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu