Gå till innehåll

sänkning av tempratur


norsken

Rekommenderade inlägg

Jag tänkte prova en grej men det vore kul å höra om någon har provat förut. Jag tänker frysa inn den mängd osmos vatten som jag måsste fylla varje dag ca.5L, senn lägger jag isklumpen i sumpen och låter den smellta.

Jag tänkte ha detta som en midlertidig lösning det blir monterad AC i kåken nu och på mitt nya projekt får jag sumpen i en sval kjellare så därför är det ointresant att köpa kylare för ca.8000,-. Har någon synpunkter på mina tankar så skrik ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 71
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

vi hade tänkt att köra med att frysa PET flaskor med vanligt vatten som man kan lägga ned i karet, men det här låter ju ännu bättre.

Det avdunstar ju en del, på det här sättet fyller man på samtidigt ju. Måste berätta det i kväll...

Gäller att hitta bra plastlådor nu då som man kan frysa in vattnet i.

Nån rekommendation på låda som man lätt får isen ut ur?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag provade 2 L glasslådor och det var lätt att få ut isen ur dom.

tänkte på dem, men man vet ju aldrig. Jobbigt att behöva spola vatten på dem... men låter man klumpen stå framme en stund släpper den ju ändå så klart... himla smart man är ibland.

Det är bara till att köpa glass då ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kommer nog fungera bra... kan finnas någon riskfaktor men de är inte allt för stora.

Om du har något slags biologiskt filter i sumpen så riskerar du att slå ut det om du sänker temperaturen och ändrar salthalten allt för snabbt. Och isbiten kommer att smälta snabbt.

Att frysa vatten i PET-flaskor kan ha sina fördelar. Kylningen sker då långsammare och under längre tid... och man påverkar inte salthalten i vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kommer nog fungera bra... kan finnas någon riskfaktor men de är inte allt för stora.

Om du har något slags biologiskt filter i sumpen så riskerar du att slå ut det om du sänker temperaturen och ändrar salthalten allt för snabbt. Och isbiten kommer att smälta snabbt.

Att frysa vatten i PET-flaskor kan ha sina fördelar. Kylningen sker då långsammare och under längre tid... och man påverkar inte salthalten i vattnet.

Vatten dunstar ju hela tiden, så använder man sig av PET-flaskor måste man ändå fylla på sedan, eller hur?

Dessutom kan man ju göra mindre iskuber än 2 liter om man vill. Lägga i en lite då och då och hålla koll på temperaturen.

Vi som inte har nån sump lägger dem direkt i karet om vi nu gör det. Får se i kvll hur vi gör, det är ju inte ens säkert att temperaturen stigit i akvariet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vatten dunstar ju hela tiden, så använder man sig av PET-flaskor måste man ändå fylla på sedan, eller hur?

Dessutom kan man ju göra mindre iskuber än 2 liter om man vill. Lägga i en lite då och då och hålla koll på temperaturen.

Vi som inte har nån sump lägger dem direkt i karet om vi nu gör det. Får se i kvll hur vi gör, det är ju inte ens säkert att temperaturen stigit i akvariet...

Använder man PET-flaskor måste man fylla på vatten ja.

Lägger man is direkt i karet så måste man vara försiktig så att den inte kommer i kontakt med koraller eller dylikt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Använder man PET-flaskor måste man fylla på vatten ja.

Lägger man is direkt i karet så måste man vara försiktig så att den inte kommer i kontakt med koraller eller dylikt.

vi lade i isbitar som kan ha varit... en halvliter kanske och de flöt tills de smälte. Vet inte hur det är med större, men jag skulle gissa på att de också flyter. Det gäller alltså att inta ha grejer för nära ytan om man ska lägga i is, eller använda sig av rätt små isbitar 0,5-1 liter kanske? De smälter ju snabbt också skrev du, så är man försiktig och övervakar det är det nog ingen fara...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror faktiskt idén med PET-flaska är bättre - ger jämnare och längre effekt (ingen spolningseffekt) Om ni vill kombinera kylning med osmospåfyllning så fyll petflaskan med osmosvatten och häll i det när ni byter flaska!

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hittade en tryckslang på 10 m till min osmos så jag drar ut den direkt till karet å sätter på vattnet. Det blir väl lite smutts i den långa slangen men jag tror inte det är någon större fara den spolas ju gannska regelbundet. Man får ha koll så man inte glömmer tiden bara.

På det viset så varierar inte salthalten så ruskigt snabbt vid påfyllning.

PET flaskor är enkelt och fungerar bra. Man behöver inte hålla på att slabba med osmos vatten. när man känner att det börjar bli varmt är de bara att fylla upp alla flaskor man har. tar inte mer än någon minut, och man behöver inte va rädd för att värmen längre. De kan bli hur varmt som hällst man späder ändå inte ut sitt vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest NoName

En vanlig bordsfläkt skulle göra mer nytta, isen kommer ju vara smält och borta inom loppet av minuter och sedan går det inte ösa i mer för då sänks ju salthalten på vattnet. Nej PET flaskan är det som gäller när det kommer till is. Sedan kanske man inte behöver dundra på med 8timmar halogen hela sommaren..

Det är ju nu det börjar, snart kommer akvarium runt om i landet att krascha och mängder av fisk/koraller dö "helt utan förklaring". Det händer under sommaren, det beror på värmen och vi lär oss aldrig....Hade 29,5 i dag...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest NoName

Nej givetvis inte, men jag menar att du kan ju bara fylla på lika mycket som det dunstar utan att ändra salthalten så du kommer förmodligen att tvingas använda pet flaskor ändå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har provat med petflaskor i mitt kar för några år sedan men det funkar tyvär inget vidaresänker knapt temperaturen märkvärt i ett 400 liters som jag hade då.

Utan det smidigaste å bästa är nog en hederlig bordsfläkt som tar över ytan är väldigt efektift

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vi lade i isbitar som kan ha varit... en halvliter kanske och de flöt tills de smälte. Vet inte hur det är med större, men jag skulle gissa på att de också flyter. Det gäller alltså att inta ha grejer för nära ytan om man ska lägga i is, eller använda sig av rätt små isbitar 0,5-1 liter kanske? De smälter ju snabbt också skrev du, så är man försiktig och övervakar det är det nog ingen fara...

Är bara tvungen att vara dum och dryg ;)

Om jag inte missminnermig gick titanic på ett isberg som flöt (och det var nog större än en halvliter)

har för mig att vatten expanderar ungefär 10% när det blir is, vilket gör att det flyter men 9/10-delar av isbyttan(berget) håller sig under vatten.

Något at tänka på om ni fryser in i petflaskor, så de inte sprängs.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är bara tvungen att vara dum och dryg ;)

Om jag inte missminnermig gick titanic på ett isberg som flöt (och det var nog större än en halvliter)

har för mig att vatten expanderar ungefär 10% när det blir is, vilket gör att det flyter men 9/10-delar av isbyttan(berget) håller sig under vatten.

Något at tänka på om ni fryser in i petflaskor, så de inte sprängs.

Tänkte mest på hur det skulle bli hos oss (eller mja, det är ju faktiskt inte mitt akvarium) där allt finns en bit under ytan.

Måste också vara lite dryg; pluggar förpackningsdesign och PET-flaskor är rätt så jättestarka. När jag var yngre råkade vi frysa oöppnade flaskor med läsk utan att något hände. Ja, det blev som en vulkan när man tinat dem lite och öppnade dem, men det var ju bara kul tyckte vi ;) Lämnade dem ute på verandan mitt i vintern. Smart, smart.

Då är det de man återanvänder jag tänker på, inte de man återvinner. Men jag tror de skulle klara att bli frysta fulla med vatten också. Men varför chansa... Blir så knepigt att få av korken också om man har fyllt dem till max också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Petflaskorna sprängs innte om man fryser inn vatten i dom, och tempraturen sjönk me ca 3 grader när jag la i två isblock ca. 6L fruset osmos. Detta me flektar ovanför ytan fungerar om det är svalt i rummet men har man rundt 30 grader i rummet hjälper det innte om ni sätter dit 100 fläcktar en fläckt kan alldrig sänka tempraturen den ökar bara cirkulationen eller har jag fel så kom me en jäkligt go förklaring.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Petflaskorna sprängs innte om man fryser inn vatten i dom, och tempraturen sjönk me ca 3 grader när jag la i två isblock ca. 6L fruset osmos. Detta me flektar ovanför ytan fungerar om det är svalt i rummet men har man rundt 30 grader i rummet hjälper det innte om ni sätter dit 100 fläcktar en fläckt kan alldrig sänka tempraturen den ökar bara cirkulationen eller har jag fel så kom me en jäkligt go förklaring.

Tyvärr Engtorp du har fel här, i alla fall delvis.

Den sänkande effekten har inte så mycket att göra med temperaturväxling mellan luft och vatten utan med den ökade avdunstningen du får i och med att ny, torrare luft hela tiden blåses mot vattenytan. Detta förutsätter att rumsluften inte är för fuktig. Jmf med att du är i ett rum med 25-30 grader och luften är helt stilla. Då känns det väldigt kvavt och varmt. Låter du sedan en fläkt blåsa mot dig så känns det med ens kallare. Vad som händer är att det lilla "mikroklimat" av fuktig luft som finns precis ovanför din hud byts ut med luft som förhoppningsvis inte har lika hög luftfuktighet. Avdunstningen ökar och du kyls. Att svettas är kroppens egna lösning på problemet. Att överföra vatten till ånga kräver energi och den energin tas från vattnet i akvariet (eller från kroppen i mitt exempel). Dessutom för att ställa till det ännu mer så kan varm luft bära mer vatten i absoluta tal än kall luft så det konstiga kan inträffa att torr luft vid 25 grader kommer att kyla mer (om den blåses mot vattenytan) än kallare luft med högre luftfuktighet. Varm luft runt omkring kommer dock att "återuppvärma" akvariet så det finns ju en gräns. Men, det viktigaste är dock att det är inte temperaturen på luften som blåses mot vattenytan som i första hand avgör temperatursäkningen utan dess relativa fuktighet!

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK det var ju en förklaring, men jag köper innte den helt jag har provat med att sätta fläcktar mot vattenytan men det ble ingen skilnad på tempraturen i karet så din teori fungerar innte i praktiken. Fläckten so och blåste i 3 dygn utan att det ble någon endring, jag har ochså en termostat styrd fläckt som startar när det MH går igång.

Så jag tror fortfarande att men måsste sänka rumstempraturen för att sänka akvariet utan kylare.

Tack Lasse för en intresang förklarning

mvh Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK det var ju en förklaring, men jag köper innte den helt jag har provat med att sätta fläcktar mot vattenytan men det ble ingen skilnad på tempraturen i karet så din teori fungerar innte i praktiken. Fläckten so och blåste i 3 dygn utan att det ble någon endring, jag har ochså en termostat styrd fläckt som startar när det MH går igång.

Så jag tror fortfarande att men måsste sänka rumstempraturen för att sänka akvariet utan kylare.

Tack Lasse för en intresang förklarning

mvh Janne

Sänk luftfuktigheten i rummet med ökad allmänventilation (dvs öppna fönstret om du har något). Om det inte fungerar med fläkt mot ytan så beror det med största sannolikhet att du har för hög luftfuktighet i rummet. (känns det som en Norsk fjord på sommaren så är det definitivt för hög luftfuktighet!:ler: )

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill bara varna för att öppna fönster när det är varmt ute. Vi gjorde det här på jobbet i måndags och sen höll vi på att dö. I tisdags lät vi bli och då var det svalare.

Är man säker på att det kommer att fläkta kan man öppna, men det är ju inte så kul om det kommer in varmare luft som värmts upp av solen.

Hemma har vi fönstren öppna på kvällen och stänger dem på morgonen och det hindrar i alla fall oss ifrån att svettas ihjäl.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...