Gå till innehåll

sänkning av tempratur


norsken

Rekommenderade inlägg

Vill bara varna för att öppna fönster när det är varmt ute. Vi gjorde det här på jobbet i måndags och sen höll vi på att dö. I tisdags lät vi bli och då var det svalare.

Är man säker på att det kommer att fläkta kan man öppna, men det är ju inte så kul om det kommer in varmare luft som värmts upp av solen.

Hemma har vi fönstren öppna på kvällen och stänger dem på morgonen och det hindrar i alla fall oss ifrån att svettas ihjäl.

Då hade ni en arg fastighetstekniker.

Anledningen att många tycker det känns bättre med öppna fönster när det är 30 grader ute och 25 inne är att om det uppstår ett drag så får man den så kallade vindeffekten jag talade om som kyler kroppen. Uppstår inger drag - bastu. Även om draget uppstår och personerna upplever det svalare får de tekniska apparaterna jobba hårdare och hårdare. Fläktar och kylapparater skall plötsligen kyla 30 gradig luft. Tro mig, jag har denna strid varje sommar. Numera öppnas inga fönster på mitt jobb men vi har fläktar som sätter rörelse på luften och ca 50 % luftfuktighet.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 71
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Då hade ni en arg fastighetstekniker.

Anledningen att många tycker det känns bättre med öppna fönster när det är 30 grader ute och 25 inne är att om det uppstår ett drag så får man den så kallade vindeffekten jag talade om som kyler kroppen. Uppstår inger drag - bastu. Även om draget uppstår och personerna upplever det svalare får de tekniska apparaterna jobba hårdare och hårdare. Fläktar och kylapparater skall plötsligen kyla 30 gradig luft. Tro mig, jag har denna strid varje sommar. Numera öppnas inga fönster på mitt jobb men vi har fläktar som sätter rörelse på luften och ca 50 % luftfuktighet.

MVH Lasse

Japp, de fick spola vatten på maskineriet till... ja vad det nu är som kyler oss, inte är det ac i alla fall, nere på gården eftersom det blivit överhettat.

Ja även om vi tycker att det känns svalare med lite drag så tycker nog inte akvariet det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min erfarenhet av fläkt är övervägande possitiv. Jag använder den dock bara någon vecka per år då det är extremt varmt.

Igår hade jag 30 grader i karet och ungefär det samma i rummet.

Jag startade min golvfläkt med en dia på ca 45 cm, kl var kanske 23.00. Så gick den hela natten och 7.00 hade jag en temp på 25,5 i karet.

Så det dunstar en hel del men vattnet kyls bra!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att tempraturen sänks i karet på natten är jo innte så konstigt, det är svalare luft på natten det vet väl alla och jag oppnar fönstren när det är svalt ute annars har vi dom stängda för i mitt hus blir det varmt som attan därför har jag köpt en värmepump som man kan köra kyla med jag vet att det innte är ekonomiskt men vi och akvariet drar nytta av det istellet för att köpa en kylare som bara akvariet drar nytta av. Detta med fläcktar fungerar innte här å det spelar ingen roll va ni skriver jag har provat och här går det innte och det luktar innte Norsk fjord jag´vet hur det luktar jag är oppvuksen i Trondheim.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja visst sjunker temperaturen på natten, men i mitt kar sjunker den normalt med ca 0.5-1 grad över natten! Men bara om det är normaltemperatur inne, dvs 19 -20 grader i rummet.

Jag tycker att 4 graders sänkning på 1 m2 vatten är bra på 8 timmar med stängda fönster och bara 1 st fläkt!

Och varken korallerna eller fiskarna tar skada av den sänkningen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ang fläktar. Är det bättre med mer m³/h eller hur funkar det?

Kyler det bättre med mer m³/h. Allt har ju lite med omgivande temp oxså så har man 28grader i rummet så borde det ej kyla så speciellt mycket om man har 28grader i karet??

Nått som jag tittar efter är att de skall vara tysta gjärna under 15db

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mer kubikmeter/h är större flöde och ger störrre hjälp med avdunstningen = bättre kylning. Bara fläktar får som sagt svårt att kyla vattnet under rumstemperatur.

Köpte några ex av denna fläkt härifrån: http://www.datorhandel.com/se/categories/103A61/products/9F-1225SOOCO1

Helt oslagbart pris och jag kan endast höra fläkten om jag håller örat alldeles intill.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska vi försöka att reda ut begreppen vad som händer?, Jag spinner vidare på Sitgigema´s inlägg

"1 kilo is som smälter kyler 80 liter vatten 1 grad. Det kallas smältvärme i fysiken.

1 kilo vatten som avdunstar kyler 589 liter vatten en grad. (vid +25 grader) Det kallas ångbildningsvärme."

Specifik värmekapacitet: Hur mycket energi går det åt att värma ett kilo en grad. (c / kJkg-1K-1)

Vatten 4,19 kJ

Luft 1,01 kj (ca 1,2 kubikmeter luft)

Konduktivitet

För att sänka temperaturen en grad i ett kar med 100L vatten och vi antar att luften blir 0,2 grader varmare efter ha passerat karet. 4,19/(1,01*0,2) *100 = 207 207*1,2=250 Vilket skulle betyda att 250 kubikmeter luft måste passera karet för att sänka det en grad. Det käns inte fullt rimligt.

Temperatursänkning genom avdunstning i vårt 100L kar

Specifikt ångbildningsvärme för vatten 2260 kJ/kg

4,19*100/2260 = 0,18 kg

Om det avdunstar knappt 2 deciliter vatten så sänks temperaturen en grad. Och det är ju en viss skillnad från förra exemplet.

Men vad bestämmer hur mycket vatten luften kan innehålla? (Luftens relativa fuktighet)

Varm luft kan innehålla mer fukt än kall luft. När man sänker temperaturen tills man får utfällning av vatten (eller is) den temperatur där den första utfällningen sker kallas daggpungt. Idag ligger den på 9,5 grader i Eskilstuna, vilker är högre än i går. Och har man en relativ luftfuktighet på 100% dvs daggpungten kan ingen avdunstning ske.

Det här resonemanget ger därför att det är efektivare att omge karet med torrluft än kall.

Men den fuktiga luften måste ju ledas bort, och det är där fläkten blir så betydelsefull.

ett AC agregat sänker luftens temperatur, men den sänker även daggpungten. (det droppar vatten på den kalla sidan)

Men även en luftavfuktare skulle kunna fungera väl.

Kylning med is i 100L karet.

4,19*100/334 = 1,25 kg is för att sänka en grad i 100L karet.

Det funkar hyfsat, och ger en snabb avkylning.

Jag reserverar mig för alla felaktiga benämningar och uttryck, jag har igentligen inte tid att skriva detta men kunde inte låta bli att krafsa ned något jag kan renskriva senare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan bara skriva utav mina egna erfarenheter, men enligt mig är fläkten en bättre lösning än is i en pet-flaska.

Jag har haft 28,5-29c som mest innan. För mig funkar inte det att ha en större petflaska än 0,5l (har en tunze skummare i ytavrinningsfacket som är känslig för vatten nivån). Petflaskan sänkte 0,5 grader innan den smält (ca 20 min). Köpte en fläktsom blåser på ytan & MH,n, efter det så har inte jag mätt en temp på över 26c

MVH/ Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara ett litet snabbt inlägg gällande kylning av akvarium genom kylning av rum.

Talade med ett antal perssoner när jag plannerade mitt akvarium inklusive några som testat detta.

De sa att det var synnerligen ineffektivt sätt att kyla vatten och hade man större mängder vatten var det nästan lönlöst.

Kylning direkt av vattnet har tydligen mycket högre effektivitetsgrad vilket gjorde att elräkningen blev mycket trevligate. El kostnaden på ac anläggningen gjorde tydligen att inköp av en kylare snabbt lönade sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...