Gå till innehåll

Aquael 320L hörntank+112L sump


Rekommenderade inlägg

Hallå alla saltvattens fanatiker!

Jag har haft Tropheus Moori i nu 3år och känner att det är på tiden för att förverkliga en barndomsdröm, ett saltvattenskar. Jag har sammanlagt haft sötvattensakvarium i närmare 10år och under den tiden har jag läst en del om saltvattensakvarier och allt som hör dem till. I juni blev jag klar med min utbildning och börjar tjäna pengar. Det är helt enkelt dags för ett salt kar snart.

Tyvärr har jag drabbats av en budgetsvacka och kommer därför inte att starta projektet för ens om någon månad. Men planeringen har varit igång länge, och jag kan inte köpa ett nytt akvarium för ens jag sålt de nuvarande akvariumen (regeringens krav!), det är ett 540L aluram, med ett 160L yngel akv med massor av prylar,25 Troffar Pemba och 5små yngel, priset ligger på ca5000kr för allt. Bilder finns på www.mattiassundstrom.se Tipsa gärna polare!! Jag säljer bara till seriösa köpare som är intresserade av arten.

Åter tillbaka till projekt SALTKAR!!

Som planen ser ut nu är prio ett att planera bygget i detalj, eftersom pengar saknas (TV:n dog -6000kr).

Inköpslistan innan start av tanken är följande:

Nya komponenter:

Aquael 320L hörnttank med välvd framruta 87x87x60cm

Akvarium 112L som sump 80x35x40cm

Plastakvarium 2st 34x19x22 (överrinningsboxar)

PVC rör diverse storlekar

AS New-Jet 3000 3000L/tim (i sumpen)

AS Maxi-Jet MP1200 1100L/tim 2st (i avrinningskammarna för att skifta vattencirkulationen)

Slangar

Möbel (designas och byggs av mig, med hjälp från EXIT Exebitions i Uppsala)

Filtervadd

Begagnade:

OSMOS (NY eller bättre begagnad)

Deltec MC 500 (begagnad)

MH armatur (max 60cm för att få plats)

T5 armatur (max 60cm lång för att få plats)

Befintligt:

Timers 5st

Skarvdosor och sladdar

STORT INTRESSE!!!

Model av bygget kommer snart att visas i bättre bilder, då blir projektet mer överskådligt.

Vad tror ni om två överrinningsboxar? Syftet är att de ska jobba tillsammans eller var för sig så att det blir variation på strömmarna i tanken och att jag kan rengöra filtervadden i dem var för sig utan att påverka den andra. Knasig idé eller bra idé, ris eller ros?

post-2577-14468912873294_thumb.jpg

post-2577-14468912873443_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 703
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Hej och välkommen till SG!

Du ser ut att ha läst rätt mycket och ha tänkt mycket för att få ett så pass uttänkt system. Jag är själv nybörjare men föröker lära mig genom att förstå andras tankar.

Vad jag blir lite osäker på i ditt system är om din avrinning i huvudkaret har någon form av ytavrinning. Det är bra att ha det då mycket av det man vill rena bort kommer flyta upp till ytan och det bör cirkulera ner i sumpen.

För att få en bra cirkulation i karet hade inte jag tagit det vattnet från avrinningsboxarna utan haft någon/några streampumpar i karet i stället. Jag tycker dessutom att det blir cirkulation i underkant i ditt kar. Du kommer inte få upp 3000 l/h från sumpen pga förluster.

Jag tror att du kan få ett intressant kar som kan bli mycket vakert!

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har läst för mycket tror jag och resultatet har blivit att jag bara blivit förvirrad?!? Överallt står exempel på hur akvariumets system bör se ut, och alla uppsättningar ser olika ut. Det är precis som att köpa en ny dator, det går inte att bestämma sig eftersom det finns så många modeller. Till slut köper man bara någonting!!!

Jag har tänkt på avrinningen och vet inte hur jag ska lösa det, ja vill inte borra i akvariumet och jag vill inte ta upp plats i form av en box i akvariumet. Tyvärr tror jag att den smidigaste lösningen är en ytavrinning längst in i hörnet av tanken. Detta är någonting som jag absolut ville slippa, men en ytavrinning fyller abslut ett stort syfte och det måste lösas. Förmodligen köper jag en plexiglasskiva som jag borrar i och klistrar fast i det bakre hörnet. Den lösningen är ekonomisk och enkel att skapa. Tyvärr tr den upp volym i tanken och det var någonting jag ville slippa.

Jag är helt ny på den här fronten och det är jättebra med nya synpunkter, själv är ja ensam i min kompiskrets om intresset för akvarium och har därför ingen att dikutera med. Nya infallsvinklar leder ofta till nya lösningar :-)

Tack Sillen (Jonas) för ditt tyckande, jag ska tänka lite, och snart kommer det nya bilder på systemet. Det här med saltvatteskar är inte helt enkelt och det visste jag om :-)

Pumpen från sumpen kanske inte kommer få exakt 3000L/h men med förlussten från höjden borde den hamna på minst 1000L/H tror du inte att det räcker?

I sumpkammarna 2st vet jag inte om jag ska köra med endast levande sten eller hur jag ska göra, alternativen är så många att jag håller på att bli galen. Kom med ideér snälla!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja du Mattias :) Man måsta vara lite galen för att hålla på med denna hobby så när du säger håller på att bli galen är det en bit på vägen att bli saltvattensakvarist. Jag har hållt på i många år och många burkar har jag startat men aldrig så har jag gjort likadant, nu håller jag på med ett nytt projekt som ska ersätta mitt och mina söners lilla kar och jag sitter allvarligt och funderar på att köra utan skummare! Ja det är faktiskt sant. Jag återkommer senare för jag ska gå och lägga mig (Har jobbat natt) ha det så länge.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och välkommen. Snygg avatar du har... Vad hade du tänkt ha i akvariet? Bara fisk, koraller, mjuka, hårda. Ljuskrävande?

Man får nog ta och börja i den änden så man inte bygger begränsningar som blir svåra att ändra på i efterhand. rent generellt så kan jag säga att din cirkulation verkar på tok för klen... jag har 1800l/t i ett 54-liters för tillfället. Osmos har jag blivit varnad för att köpa begagnad, då den kan torka och man inte vet hur den förvarats. och skummaren du nämde har jag för mig är en intern skummare. MCE 600 är en extern. Din lösning ser lite krånglig ut tycker jag, Jag förespråkar. Ju färre rör och kopplingar, desto bättre. Hur ska du få returen från sumpen att veta vilket av de två returkaren den ska välja? (EDIT: Morgon och dum i huvudet. Nu fattar jag att det skulle strömma andra hållet.)

Sumpkammrarna skulle jag nog ha till fosfatremover och liknande och smäcka i stenen i akvariet i stället. Och det är bara bra om du håller på att bli galen, det är ändå är man slutar efter ett tag i hobbyn...

EDIT: Svärd hann visst först ;)

Men det ser ut som en bra början att utgå från. Det finns ingen akvarist i uppsala du kan gå hem till och titta hur han/hon har gjort? Det brukar räta ut en hel del frågetecken (och skapa lika många nya)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

...

Men det ser ut som en bra början att utgå från. Det finns ingen akvarist i uppsala du kan gå hem till och titta hur han/hon har gjort? Det brukar räta ut en hel del frågetecken (och skapa lika många nya)

Det här bör du göra då du får något att fästa alla tankar vid. Jag gjorde så själv vilket gav mig en massa möjligheter att förstå hur det ser ut när det är färdigt. Det finns saltvattensakvarister i Uppsala och norra Stockholm så det borde gå att ordna. Hittar du ingen annan så får du natuligtvis komma förbi här också för det tar bara 35 minuter med bil hit från Uppsala, jag vet för jag åker varje dag. Fast du ska veta att jag också är nybörjare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ivånarna i tanken är nu tänkt att vara:

1st Heteractis magnifica (Anemon)

4-5st Amphiprion Clarkii eller Sabae

2st Nemateleotris decor

Ett gäng renhållare: Blåbenad Eremitkräfta

Detta är fiskar som är enkla att hålla (har jag läst), dock funderar jag på anemonen? Det står ganska genomgående att magnifican är en svårhållen art i nyare litteratur. Nu tänker ni varför ska han ha en sådan då? JO, jag har även läst äldre litteratur från 70-80talet och i många böcker står där tvärtemot de nyare. Det kan stå att denna anemon är en enkel och lätthanterlig anemon som trivs bra i ett 300L och uppåt. Förvirrande eller hur???? Är det någon som har en magnifica eller VET av egen erfarenhet hur svår/enkel den är att hålla så skulle klara besked uppskattas.

Jaha va tror ni om invånarna i tanken, för många, för få eller bara "lagom"?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låt mig spekulera i anemonproblematiken:

På 70talet var det främst fishonlykar som gällde. Man hade inte lärt sig att hålla koraller, annat än de allra enklaste. När alla koraller dör så är givetvis en anemon som överlever ett år eller två en enkel invånare.

Men nu är det nya tider. De flesta fotosynteslevande koraller går att hålla i akvarium och man vet precis vad de kräver för att trivas och växa. Anemonen är inte lättare att hålkla, men relativt enkla koraller är de väldigt svåra. Dessutom så har man sett att anemonerna som man förr höll i fiskkar numera minskar i antal på plockningställena. De lever upp till hundra år och förökar sig sällan. Att rekomendera en nybörjare som inte vet om han har akvariet kvar om ett år en organism som lever i 100år är inte vidare långsiktigt.

Problemen med anemoner är väl främst att de vandrar och förstör inredningen. Sen en dag så har de vandrat in i en pump eller något och då sprider det sig massor av gift i karet och allt dör. Så inte bara är den svårare än koraller, döden är f-n så mycket allvarligare också.

Mitt tips är att du köper pumping xenia som första korall istället och satsar på lite olika kolonianemoner och skivanemoner som komplement. Det blir mer variation i karet och du slipper riskerna involverade i att hålla anemoner.

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Magnifican var väll anemonen om inte jag missade. Men om du skriver om Nemateleotris Magnifica som mesig så har du inte set min. Den kör iväg mina kirurger såväl som clowner och frökenfisken. Äter även ur handen så mesig är inte det min är.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nemateleotris Magnifica är också en intressant firre, jag läste i en tidning förr några år sedan att Nemateleotris Magnifica & decor inte levde så länge, om jag inte minns fel stod det ca 2år. Jag är ju van vid sötvatten (ciklider) och dom lever jättelänge. Läste om en person som haft Tropheusar som levt i 20år. Jag vet att clownerna lever ett bra tag och det är trevligt tycker jag. Man vill ju inte köpa nya firrar hela tiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu vet ni vad jag ska ha för invånare i burken/taken/karet/pottan och jag har gjort en del förändringar i systemet.

Returpumpen är nu kraftigare och har en kapacitet på 6000L/h och jag har ändrat vattenvägen till sumpen.

En plexi skiva i hörnet med avrinning blev lösningen på avsaknad av avrinning. De två pumparna som bara ska skapa cirkulation i vattnet blev tre 1000L/h pumpar och Skummaren ställs ner i sumpen om det nu krävdes, vilket låter rimligt nu när jag tittat närmare på saken (tack Sillen).

Slangar är dock inte utritade men det är ju inte så svårt för den kunnige att lista ut :-)

post-2577-1446891287434_thumb.jpg

post-2577-14468912874472_thumb.jpg

post-2577-14468912874572_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här funderas det och ritas. Snygga bilder.

Nu har du valt en pump som är jätte bra streampump. Tunze 6060. Den är gjord för att sitta i karet och bara cirkulare vattnet i karet och ger en bra stråle till det som du inte behöver några våggeneratorer till. Flytta upp den och sätt den inuti karet. Jag tror dessutom att du inte behöver mer än ca 2 000 l i timmen genom sumpen. Det kommer bara låta mycket samt kräva grövre PVC rör.

Filtervadden skulle jag också vara försiktig med då det kan bli nitrit generatorer vilket du inte vill ha.

Bra med ytavrinningslådan. Du måste säkerställa att överrinningskamen inte blir för kort för att klara den totala cirkulationen. Högre cirkulation i sumpen ger krav på länge överrinningskam.

Nu har du inga kirurger i din lista men om du har tankar på det bör du komplettera med en UVC.

Nu var det mycket på en gång men du är så snabb vilket gör att det kommer mycket tillbaka.

EDIT: Jag vet inte vad du har för ekonomi på detta projekt men det skulle vara smakligt att ha en Tunze 6000 istället för 6060 och köra den med en sigekontroll för att variera vattencirkulationen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK!

Cirkulationen i sumpen behöver inte vara mer än 2000L/h, höjd skillnaden som pumpen ska dra upp vattnet från sumpen ligger på ca 1,2m hur kraftig pump ska jag ha då? Det borde räcka med en som klarar ca2500L/h eller?

Jag byter ut de tre pumparna som är cirkpumpar mot en Tunze 6060, då kan jag ju inte byta rikning på vattencirkulationen i karet. Som du säkert såg befann sig cirkpumparna i en liten box, min tanke var att få ut pumparna från akvariumet så att så lite teknik syns. Det enda som kommer att synas är avrinning och slangar för utblås och intag för cirkpumparna som befinner sig i boxen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man vill kunna byta cirkulationsriktning måste man ju ha fler pumar. Det finns varianter där man använder Tunzes multikontroll för att lösa det med deras streampumpar. Jag har själv 2 st pumpar motsv 6060 och har inte möjligheten att ändra riktningen eller trycket från pumparna. Det var därför jag la till att du kunde ha en Tunze 6000 med sigelkontroll för då kan du variera mängden cirkulation över tiden. Det blir en billigare variant av byte av cirkulationsriktning.

Jag har valt en As Newjet pump till återmatningspump. Har inte bestämt mig för om jag har den med 2300 l/h eller 3000 l/h som pump men då har jag dessutom en avtappning till ett blivande refugium också.

Jag har dessutom As Newjet pump som pump till mitt UVC. Den pumpen sitter bakom LS i huvudkaret nere i revet. Om man gör så måste den gå att ta ur lätt för rengöring.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad en pump kan leverera på olika höjder beror på hur kraftig pumpen är. Varje pump kommer därför med en tabell över lyfthöjd kontra flöde. Men generellt så bör väl alla pumpar som är konstruerade för att lyfta vatten med en kapacitet på 2500-3000 l/h räcka. Om en pump ger för mycket är det bara att strypa, det blir värre att åtgärda om den pumpar för lite.

När du funderar över ditt system så är det en mycket viktig grej du bör tänka på: Vad händer om returpumpen stannar? I din senaste ritning är det mycket tydligt att vatten kommer att fortsätta att flöda från akvariet till sumpen med översvämmning som resultat. Försäkringsbolag tenderar att bli lite tjuriga med ersättningen om systemet är felbyggt.

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte lite till på hur jag i dag löst ett hörnakvarium.

Jag hade haft i bakre hörnet en mellanvägg där ytavrinningen rinner över. I där hade jag bottenborrat och haft en standpipe som avledare. Den hade jag gjort tillräckligt grov för att ha återmatningen innuti den. Åtgång är endast ett bottenborrat hål.

Därutöver hade jag haft en streampump som styrts av singelkontroll (alt 2 med multikontroll). Samt en liten pump till ett UVC. Den pumpen hade jag gömt i revet.

Då hade du inte mycket teknik som syns.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vattnet i akvariumet kan ju inte sjunka lägre än avrinningskammen, och det är ju ända vägenför vattnet om man bortser från genom pumpen. Om jag bara placerar utströmmningen från pumpen några mm under ytan kan max ca 40L vatten hamna i sumpen eller hur? Det är ju bara att se till att när akvariets yta sjunkit under avrinningsammen och boxen tömts från avrinningsröret ska sumpen vara full med vatten utan att rinna över. Om jag skapar systemet utefter detta kan det helt olöjligt bli översvämmning oavsett strömavbrott eller trasig pump.

Tänker jag rätt eller?!?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vattnet i akvariumet kan ju inte sjunka lägre än avrinningskammen, och det är ju ända vägenför vattnet om man bortser från genom pumpen. Om jag bara placerar utströmmningen från pumpen några mm under ytan kan max ca 40L vatten hamna i sumpen eller hur? Det är ju bara att se till att när akvariets yta sjunkit under avrinningsammen och boxen tömts från avrinningsröret ska sumpen vara full med vatten utan att rinna över. Om jag skapar systemet utefter detta kan det helt olöjligt bli översvämmning oavsett strömavbrott eller trasig pump.

Tänker jag rätt eller?!?

Du tänker rätt. Om du dessutom har utrinningen från boxen nära ytan slipper du att tömma hela boxen samt att lösa tunga partiklar samlas på botten i boxen och sedan lätt går att suga ut vid vattenbyten.

Om du inte vill borra kan du söka på "överinningsbox" så hittar du lösningar på hur du får över vatten utan att borra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra tips Sillen!

Jag tor jag har hitta en bra lösning på överriningsboxen ska se ut, dock finns det tusen lösningar så de e bara at välja en som värkar ok.

Är det rätt tänkt att placera skummaren i första facket i sumpen? Jag har sätt ritningar med skummaren först, sist, för sig själv med in & utgång direkt från & till akvariet. Vanligast i köp sumpar verkar vara sist, vad är fördelarna. Skummaren ska ta bort proteinet från tanken, är det inte bra att placera skummaren först då. Jag tänker att man vill ta bort proteinet innan vattnet åker igenom filtret. På så sätt borde man inte skumma bort lika stora mängder av ämnen som man vill ha kvar i tanken. Om jag nu ska ha levande sten i sumpen som biologiskt filtermaterial så vill jag väl ta bort så mycket protein som möjligt i filter processen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns många varianter på hur man kopplar in skummaren. Det beror lite på modell också. Vissa kör att allt vatten från ytavrinningen passerar skummaren vilket kan vara fördel. Dock måste då cirkulationen i sumpen avpassas mot skummaren.

JAG valde att ha den i första facket vilket är vanligast (om man har mer än ett fack). Främst för att när vattnet kommer ner i sumpen så bildas bubblor vilket det även gör i skummaren också. Mellan fack ett och två kan man då ha en bubbelfälla (konstruera den så du får en partikelfälla där också). Du kan också i detta facket ha annan teknik som nitratfilter, kalkreaktor mm. I mitt fack 2 har jag återmatningspump samt plats för övrig teknik. I fack 3 har jag ett planerat refugium alternativt "skafferi". Vattnet från den leds tillbaka till fack 2.

Under artiklar kan du läsa på om sumpar och refugium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp! Jag har tänkt rätt här tror jag, kollade på bilden över hur sumpen "borde" se ut och det är väl i princip så jag tänkt mig. Ska fundera lite så kommer det ritning om några dagar, har rätt mycket på jobbet denna vecka.

Såg att PWSS fått in större hörnakvarium från Delta tror de va 470L, ja blev sugen som bara den. Tyvärr får det inte plats i det hörnet där akvariumet ska stå JÄVL.... OCKSÅ!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Funderat och grubblat en massa en lång tid, har även blivit några diskussioner med flickvännen och vänner (trotts att dom inte är insatta i ämnet). I tisdags fick jag glas till sumpen och nu har bygget börjat.

Det jag nu har är:

400w armatur med lampa (dock lite bucklig reflektor).

bluelight (uv)

Lyse till sumpen (om jag nu ska ha det, vet ej)

deltec mc500 skummare

Sump (bygget är igång)

Bifogar lite bilder på bygget av min sump, tittat på ritningar och läst massor om sump och detta fick bli min lösning.

post-2577-14468913132996_thumb.jpg

post-2577-14468913133252_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...