Gå till innehåll

Mitt första akvarie (planeringshjälp)


fiend

Rekommenderade inlägg

Hehe, nej jag kommer nog inte ifrån denna hobby nu. Tyvärr :D

Säger min plånbok iaf..

Jag har en 450 med Metae och Jordätare och malar. Det får räcka med söt. Nu ska vi prova salta lite också. Har köpt 100 kg på Coop nu idag. Jättebra pris!! (skojar bara).. ;)

Vet inte vad det var för Kelvin.. det var saltrör iaf.. två blå och ett par vita..

2 stk. Ocean White 54 w.

2 stk. Ocean Blue (Actinic) 54 w.

Samma som det var tidigare i rampen alltså =)

Och den hade gått för saltvatten.

Har 2 st glomatrör (T8) som jag ska köra till T5rampen också tänkte jag

Hmm, kanske två boxar blir överkurs. Har fått lite förslag på överrinningsboxar nu också. Får fortsätta att forska och planera lite. Som tur var så är man bara i planeringsstadiet än. Är mycket kvar att jobba med innan man har ett färdigt koncept klart att börja köpa in och testa =)

Gäller att inte låsa upp alla variabler från början.

Strilröret skippas och så drar man röret från pumpen i sumpen (oj vad det rimmade.. haha).. över kanten på akvariet och ned igen en liten bit innan det går ut. Borrar lite hål så häverten inte fyller min sump vid strömavbrott. =)

Jag ska ha den tystaste pumpen, som kör 600-1000L/h så jag kommer kanske fundera lite på en Eheim. Dem har varit tysta för mig dem som jag haft. 1250 står väl på listan då att investeras i.

Kanske går att ordna med en plasbalja eller nåt istället. Finns alltid nån som har nåt litet skruttkar som man kan koppla dit eller limma ihop av nå småbitar :)

Det kommer komma mängder av bilder och foton och planeringar på karet då det väl börjar. Jag har inte köpt kamerautrustning för femsiffriga belopp för att den ska sitta och ruttna :D

Har ju fotat lite av Jorgas bilder som han lagt upp här. Blev helt OK.

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 911
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Alla kar som jag kan borra borrar jag. Man riskerar inte att hävertsidan tar in luft och stoppar. Om en överrinningsbox har lagom flöde passerar mindre luftbubblor utan problem men är flödet för lågt stannar luftbubblorna och stoppar till slut häverten.

Har man borrat behöver man inte kolla om det samlas luft i hävertdelen.

I de överriningsboxar jag byggt ingår en "Durso" så de är ganska så tysta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köp en flowbox så slipper du borra i karet, lättare att få tyst åxå.

Det håller jag absolut inte med om. Jag kör med Overflowbox (Tunze 1074) och den var helt omöjlig att få tyst på. Ingen plats att försöka bygga durso i de små facken. Jag och Niclas gjorde vårat bästa, men lyckades aldrig klura ut ett sätt i det minimala utrymmet. Nu har den dock slutat låta som tur är, men det är inte tack vara mig, den tystnade själv. Kanske Drullputt har bättre erfarenhet av att göra dom tysta.

1074.000.jpg

Jag skulle gärna ha ett borrat, men jag vågar inte sätta borren i mitt alukar som jag vet att det är pissigt polskt skitglas i. Planerar att införskaffa ett nytt så småningom och be glasmästaren borra.

Hmm, vad finns det för negativa sidor med överrinningsboxen då?

Måste ju finnas några i och med att alla verkar köra utan en sådan och istället borra och sätta in en standpipe?

Den största negativa sidan som finns är att det kan samlas luft i kröken som gör att häverten slutar fungera. Detta finns olika lösningar på men man går aldrig riktigt säker. Svåra att få tyst på, i alla fall min.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bygger du med PVC rör och inbyggd Durso blir den väldigt nära tyst. Jag har en i 32 mm rör med Newjet 3000 som returpump och pumpen låter tio gånger mer. (Ingen mätning bara ett subjektivt intryck). Och luftfläkten som suger ut varmluften över karet låter ytterligare tio gånger mer. Så där har jag en del att jobba på.

Tosso har en med 25 mm rör och en 1200 returpump till ett 240 liters kar som också är tyst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det håller jag absolut inte med om. Jag kör med Overflowbox (Tunze 1074) och den var helt omöjlig att få tyst på. Ingen plats att försöka bygga durso i de små facken.

Hej Jaken,

har du kollat upp det som kallas för Stockman-modifieringen av durson. Jag tror han gjorde den för en owerflow-box. Den bygger ju inte lika mycket men det kanske fortfarande blir för stort. Finns beskriven på http://www.dursostandpipes.com/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Jaken,

har du kollat upp det som kallas för Stockman-modifieringen av durson. Jag tror han gjorde den för en owerflow-box. Den bygger ju inte lika mycket men det kanske fortfarande blir för stort. Finns beskriven på http://www.dursostandpipes.com/

Japp jag kollade på den varianten också, men det är svårt då utloppsröret sitter ända intill kanten och runtomkring röret är det inte heller mycket plats kvar.

Men ljudet är inga problem numera för den har tystnat, kanske har det att göra med att jag numera kör den rakt in i skummare. Det blir antagligen lite mottryck som förhindrar kluckljudet.

Tack ändå. Nu åter till tråden igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej just det du pysslade ju med fotografering oxå, det är en bra kombination hehe

Planerar du att köra 600-1000 L/H så kommer det ganska enkelt att gå att få det tyst, du kommer säkert att vilja öka flödet lite senare. En retur pump upp mot 2-3000 kan du lätt köra med utan att det blir för häftigt. Tänkt på att pumpen tappar kapacitet med lyfthöjden. Jag har ganska många böjar på mitt retur rör och jag tyckte att 1250in var lite för klen. Det är mycket att tänka på så att man inte behöver göra om allt igen, 25mm retur rör är nog att rekommendera. När jag hade 16mm så fick jag dåligt flöde, blev tvungen att riva ochh bygga nytt rörsystem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej just det du pysslade ju med fotografering oxå, det är en bra kombination hehe

Planerar du att köra 600-1000 L/H så kommer det ganska enkelt att gå att få det tyst, du kommer säkert att vilja öka flödet lite senare. En retur pump upp mot 2-3000 kan du lätt köra med utan att det blir för häftigt. Tänkt på att pumpen tappar kapacitet med lyfthöjden. Jag har ganska många böjar på mitt retur rör och jag tyckte att 1250in var lite för klen. Det är mycket att tänka på så att man inte behöver göra om allt igen, 25mm retur rör är nog att rekommendera. När jag hade 16mm så fick jag dåligt flöde, blev tvungen att riva ochh bygga nytt rörsystem.

Vet själv inte hur mycket den tappar, men tänkte 1200L/h inte skulle tappa mer än till 600L/h med böjar och tryckhöjden. Men den kanske gör det. Kan ju alltid ha en retur-eheimpump och även använda mitt ytterfilter (kopplad till UVCn) (2028 tror jag har 1200L/h) om jag vill ha mer fart och behöver UVC:a ?

Så man har 2 st pumpar från sumpen för retur -> akvariet.

Då blir det nog ett tums rör till returen :) bättre för grovt än för smalt skulle jag tro..

Frågan är hur grovt rör man ska borra ned till sumpen i så fall.

en tum där med kanske?

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alla kar som jag kan borra borrar jag. Man riskerar inte att hävertsidan tar in luft och stoppar. Om en överrinningsbox har lagom flöde passerar mindre luftbubblor utan problem men är flödet för lågt stannar luftbubblorna och stoppar till slut häverten.

Har man borrat behöver man inte kolla om det samlas luft i hävertdelen.

I de överriningsboxar jag byggt ingår en "Durso" så de är ganska så tysta.

Jag har möjlighet att få det borrat och klart från början så då känns det som jag kanske ska utnyttja den möjligheten :)

Vore ju inte så roligt om häverten slutade att verka för att systemet tog in luft direkt.. =/

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akta dig för filter så du inte får onödigt mycket nitrit!

Vet inte varför jag skulle få mer nitrit om jag kör ett ytterfilter än en cirkulationspump med 1200 L/h ? :)

Jag kommer inte ha något filtermaterial i det. Eventuellt aktivt kol eller skräp-levande sten mm.

Antar du kanske syftade på att jag skulle ha filtermaterial (som blå filtermatta/mackaroner mm) i det?

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej.

Lite sent, men.. När det gäller automatisk påfyllning så gjorde jag en egen anordning med hjälp av 2 st nivåvakter från Kjell&co (59:-/st), 12 V DC transformator, pentrypump från biltema (78:-), Ø 10 mm slang samt 1 st relä. Funkar finfint och blev hyffsat billigt..

MVH / Henkan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej.

Lite sent, men.. När det gäller automatisk påfyllning så gjorde jag en egen anordning med hjälp av 2 st nivåvakter från Kjell&co (59:-/st), 12 V DC transformator, pentrypump från biltema (78:-), Ø 10 mm slang samt 1 st relä. Funkar finfint och blev hyffsat billigt..

MVH / Henkan

Satt och kikade lite på Kjell&co.

Vilka produkter är det du har använt där? Hittade lite styrningar, men dem verkade inte direkt ha samma funktionalitet som du har? Dem pep och lyste och var olika kretskort. Hmm..

Har du någon direktlänk?

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Fredrik.

Ring mig 070-5872600 så skall jag förklara hur jag gjort.

MVH / Henkan

Hej.

Tänkte det kunde vara bra ha det på forumet för att ha det "på print" om jag ska ta itu med detta sen, men även för information för andra som också kanske blir intresserade av samma lösning =)

Men visst, kan ringa senare också =)

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok.

Så här gjorde jag : 1 st. nivåvakt (36037 NO Kjellco i osmosvattentank) + 1 st (36036 NC Kjellco i sumpen). Dessa seriekopplas och monteras så att den i osmosvattentanken bryter när nivån blir för låg (för att skydda pumpen 25-980 Biltema), och den i sumpen bryter när nivån är "lagom". Denna slinga matas med 12 V DC (44109 Kjellco) och kopplas över reläspolen. Pumpen (12 V DC) kopplas över reläets ut och ingångar. Så länge nivån ligger över nivåvakten i osmosvattentanken så är kontakten "hel", och när nivån i sumpen ligger under nivåvakten där, så är också den kontakten "hel". Resultatet blir att spolen aktiveras i reläet och pumpen går. När nivån i sumpen når nivåvakten, så bryter den kretsen och spolen blir strömlös och pumpen stannar. Skulle nivån i osmosvattentanken bli lägre än nivåvakten där så bryter också den kretsen.

Hoppas detta är begripligt...

MVH / Henkan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte varför jag skulle få mer nitrit om jag kör ett ytterfilter än en cirkulationspump med 1200 L/h ? :)

Jag kommer inte ha något filtermaterial i det. Eventuellt aktivt kol eller skräp-levande sten mm.

Antar du kanske syftade på att jag skulle ha filtermaterial (som blå filtermatta/mackaroner mm) i det?

Mvh Fredrik

Precis så menade jag. Där är ju expert!;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om du ska ha två standpipe tycker jag det räcker med 32 mm rör men jag tycker oxå att det räcker med ett rör..jag har ett 40 mm till 400l och får strypa den för det rinner rätt mkt vatten igenom dessa rör..som returpump rekomenderar jag new jet 3000 starkt!

den har jag haft..väldigt energi snål och tyst men fraförallt liten pump!för att inte prata om att den är billig!

(har haft eheim och ett antal andra pumpar att jämföra med och tycker den vinner med hästlängder i mindre sammanhang..)..personlig erfarenhet:)

när det gäller inköp av ls så skulle jag köpa all ls du vill ha från början istället...det är tråkigt när du fått stabila värden och ett väl fungerande akvarie och sedan ska du lägga i massa nya sten som vänder upp o ner på allt..(behöver nödvändigtvis inte bli så men jag har en känsla av att risken är stor för det..)

plus att du kanske får lite bättre pris på stenen än om du köper 10 kg i taget..:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

johnny (NoName):

har du 9000 l som retur pump (ja, lite mindre för du skrev att den matar oxå ditt nitratfilter..) ?

men du skriver ju om att man ska ha lite flöde igenom ytavrinningen för att få den tyst...jag är ju en av ´de´ som vill ha mkt flöde via ytavrinning/retur för att utnyttja skummarens (som sitter i sumpen) effekt maximalt..

det måste låta he..ikes i din avrinning..:)

har du durso? jag kämpar nämligen med att få det hela tyst (har ca 5000l som returpump)...

lånar lite av tråden..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet själv inte hur mycket den tappar, men tänkte 1200L/h inte skulle tappa mer än till 600L/h med böjar och tryckhöjden. Men den kanske gör det. Kan ju alltid ha en retur-eheimpump och även använda mitt ytterfilter (kopplad till UVCn) (2028 tror jag har 1200L/h) om jag vill ha mer fart och behöver UVC:a ?

Så man har 2 st pumpar från sumpen för retur -> akvariet.

Då blir det nog ett tums rör till returen :) bättre för grovt än för smalt skulle jag tro..

Frågan är hur grovt rör man ska borra ned till sumpen i så fall.

en tum där med kanske?

Mvh Fredrik

Nej jag tror inte den tappar under 600L/h men 600L/H är väldigt lite...Om du känner att du vill ha mer flöde så är det ju bara att byta till en större pump. Jag skulle inte blanda in ytterfiltret om det inte har någon annan funktion än att pumpa runt vatten, installationen ska ju bli schyst oxå. Eftersom du nu har ett uvc är det ju lika bra att installera det permanent direkt. Det bästa är om du kan ha uvct ovanför akvariet med egen cirkulations pump. Det går att sätta uvct ovanför sumpen med egen pump, eller mata det via bypass från returen (då behöver du en kraftigare returpump). Men uvct kan tappa lite i effektivitet om du kör det i sumpen. Uvct ska inte trycksättas så strypningen måste sitta före lampan och det kan bli lite knepigt att ställa flödet eftersom det viktiga är att avrinnigen är tyst. (det ena påverkar det andra)

Jag har 32/20 och nu funkar det bra tycker jag. Om du ska köra grövre dimensioner kontrollera så att det finns genomföringar som passar osv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

johnny (NoName):

har du 9000 l som retur pump (ja, lite mindre för du skrev att den matar oxå ditt nitratfilter..) ?

men du skriver ju om att man ska ha lite flöde igenom ytavrinningen för att få den tyst...jag är ju en av ´de´ som vill ha mkt flöde via ytavrinning/retur för att utnyttja skummarens (som sitter i sumpen) effekt maximalt..

det måste låta he..ikes i din avrinning..:)

har du durso? jag kämpar nämligen med att få det hela tyst (har ca 5000l som returpump)...

lånar lite av tråden..

Pumpen är på 9000L/H men mycket går ju bara runt i sumpen igen. Jag har en variant av durso, fick bygga om avrinningen lite då det inte gick att vara i samma rum när flödet ökade med kraftigare pump. (hade ej durso först) Nu är det faktiskt ganska tyst, sålänge det inte blivit mycket alger i boxen...Jag tror tyvärr att du bara ökar skummarens kapacitet marginellt, vattnet som skummaren inte hinner skumma rinner ju ändå bara förbi. För att du ska få taskiga värden i akvariet, med bra värden i sumpen måste det ju nästa stå helt stilla... Jag kunde som sagt inte se eller mäta någon skillnad när jag bara hade typ 600L/h. Och det är ganska stor skillnad ljudmässigt mot att köra 2000L/H... Är du trött på att akvariet leverom prova att sänka flödet, mäta vattnet om du är orolig jag tror att mycket bara är onödigt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag varit och kollat på Peters akvarie här i Umeå tillsammans med Erik och Jörgen.

Herregud så tyst hans ytavrinning och lösning är :) Shit! Så vill jag också ha det!

Jörgens (Jorgas på forumet alltså) lösning låter ju som en båtmotor och 20 kaffemaskiner tillsammans i jämförelse. Stängde han av sumpen så blev det nästan knäpp tyst.

Fick även se en sån där blå och gul frökenfisk. Blue Devil?

Riktigt fin liten rackare.

Nu är det iaf fixat tag på ett 450L akvarie som står hos polaren och som ska fyllas på med osmosvatten och salt sedan. Inväntar lite LS nu senare.

Har även börjat fundera lite på planerna på att bygga sump, och bänk och akvarie.

Verkar luta åt den lösningen som Peter har, med nån variant som Wrang har kommit på.. med nån annan lösning kombinerat =) nåja, förstod inte så mycket av det men det såg bra ut!

Skummaren verkar bli en AquaCare 1000V iaf. Fick bra pris på en sån begagnad. Den hoppas jag ska räcka. Antar den går ganska så hyffsat tyst också? =)

Den var inte igång vid titten, men verkar vara i bra skick.

Ska bli skoj börja planera bänken och sumpen mm nu =)

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kopiera peters avrinning då om du har möjlighet, vet du hur mycket han pumpar upp? Tror han har en 4040 returpump, vore intressant att se vad som skiljer sig ifrån jorgas lösning... Peter?

Fredrik, är karet borrat? Vart är det borrat? vilken genomföring blev det? Ska du fylla det hos en polare först?

Jag har sett sumpen, om jag inte minns fel var det en trekammars sump. Du behöver minst en tvåkammars sump med skiljeväggar. Men det beror ju på hur seriöst man vill göra saker och ting..hehe Tyvärr aldrig ägt en AC skummare...Men det är väl generellt hög kvalla på ac, lite dyrare grejjer... Någon annan får gärna fylla i...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kopiera peters avrinning då om du har möjlighet, vet du hur mycket han pumpar upp? Tror han har en 4040 returpump, vore intressant att se vad som skiljer sig ifrån jorgas lösning... Peter?

Fredrik, är karet borrat? Vart är det borrat? vilken genomföring blev det? Ska du fylla det hos en polare först?

Jag har sett sumpen, om jag inte minns fel var det en trekammars sump. Du behöver minst en tvåkammars sump med skiljeväggar. Men det beror ju på hur seriöst man vill göra saker och ting..hehe Tyvärr aldrig ägt en AC skummare...Men det är väl generellt hög kvalla på ac, lite dyrare grejjer... Någon annan får gärna fylla i...

Jag kanske kan ta mindre dimensioner på rören?

Tror han har en sån där Deltec-überpump som pumpar som ett as.. haha.

Det jag tror skiljer sig är nåt med hur mkt luft den tar in eller nåt sånt..

Vilket kar är borrat? Det 450 som vi har lastat in hos Erik är det som Jörgen fick med från nåt ställe där han köpte sten i Sundsvall =) hehe..

Vi ska ha det hos Erik så det får stå där och gå till sig är det tänkt.

Det var ett fack för osmosvatten och sen några småfack för bubbelfällor och liknande. Kommer inte ihåg =/

Den gick på 3000 kr den jag ska köpa.

http://www.akvarielagunen.se/web/shop/shop.php?cmd=get&itemid=2352

Kostar 5600 kr ny.

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...