Gå till innehåll

Mitt första akvarie (planeringshjälp)


fiend

Rekommenderade inlägg

Ja då kör han med en 4040..(4000L/H) Om du ändrar dimensionerna finns ju risken att det inte blir lika tyst...Då är det väl bättre att du kan gå upp i pumpstorlek och veta att den sväljer vattnet..Du måste ju borra karet om det inte är gjort, limma genomföring och avrinnings box...

Ja du sumpen hehe det tål att funderas på... Här har du ett exempel iallfall..

Skummaren duger garanterat, vet ej om priset är skäligt. Jag har en tendens att köpa dyrt och sälja billigt... *asg*

post-876-14468912885451_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 911
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Och vad står alla bokstäverna för? =)

Tror jag känner igen den där bilden?

Mvh Fredrik

Äh vadå det är säkert något feltryck....hehe nej men bilden finns med förklaring här på guiden, minns ej vart. Hade den i datorn så jag tvär kasta upp den bara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sådärja, då har jag fixat mig en skummare också. En Aquacare 1000V blev det till mitt 600/700L akvarie (inte byggt det än så jag vet inte exakt volym).

Jag hoppas den kommer att bli bra och fungera för mitt akvarie. Upp till 1000L stod det iaf.

Nu ska det planeras vidare med sump och rördragning och beställas delar från Tyskland.

Så fort som bänk och akvarie börjar fixas så kommer jag starta en tråd gällande själva byggandet och proceduren från scratch -> färdigt med bilder, filmer å grejor :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så fort som bänk och akvarie börjar fixas så kommer jag starta en tråd gällande själva byggandet och proceduren från scratch -> färdigt med bilder, filmer å grejor :)

Det gillar vi :smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade ett 720L sötvatten tidigare (200x60x60) som dock hade en arbetshöjd på 75 cm. Så 60 cm högt blir inga problem för mig att nå över. Har rätt långa armar :)

80 djupt vill jag ha för att kunna ha lite "öppet" på sidorna av revet, eller för att kunna göra det lite mer dynamiskt än bara än "revhög" på mitten rakt upp. Och ju djupare jag gör akvariet, destå mer koraller kan man sedan lägga ut på det.

Jag driftar ett offentligt akvarium med måtten 300x80x80 och där är verkligen gränsen nådd, om än överskriden, med höjden på karet. Jag når nästan botten genom att stå på en stege samt sträcka mig maximalt ner i karet. Handikapptång är ett måste numera för att grejja nere i karet, något annat är inte att tänka på.

Jag ser det såhär; Satsa på ett djupt kar, 80cm är ett riktigt bra mått, då man inte vinner speciellt mycket i höjden. Mitt ultimata akvarium skulle ha måtten 200-250cm i längd, 80cm i djup och 60-65cm i höjd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej!

Nu måste ni nog kalla mig lite tokig, men lyssna på detta.

Min granne var in i lägenheten nu idag då jag bakade och sa.

"Men varför bygger du inte in akvariet i väggen? Det skulle ju bli mycket snyggare".

och "DING".. ja, varför gör jag inte det? Har ju en bostadsrätt och alla möjligheter i världen att göra det liksom.

Dock så blir då planerna på akvariet helt annars än vad jag tänkt göra nu. Då blir det nog snarare att placera akvariet ovanför min TVsoffa istället för bredvid. Okey, det kommer ta upp MKT mer utrymme i mitt datarum, men utrymmet där använder jag inte till något just nu =)

Här är lite skisser på hur det skulle kunna se ut.

Karet ska då vara 180-200 cm långt, 60 cm högt och 70-80 cm djupt och sitta i väggen.

http://www.fiend.se:8080/_temp/l.jpg

(fullstor på länk, bifogad fil lite mindre)

Okey, detta är mitt första saltvattensakvarie och kommer säkert kosta MULTUM, vilket jag inte har nu.

Mitt första steg blir i så fall att fixa akvariet (ett bättre beg), borra och sätta dit en sump och få till så det fungerar som sötvatten. Och då jag har all teknik, fixat mig all utrustning för saltvatten (fyller en sump under karet, eller ett akvarie hos en kompis med LS etc) så börjar jag konvertera över till saltvatten. Då kan jag ta detta investering i olika steg.

Vad tycker ni? låter detta som en bättre ide? Se bilden så ser ni hur min mer "kubaktiga" lösning skulle se ut.

Blir att bygga en snygg ekram kring akvariet då istället. Och på nåt sätt göra så man kan se igenom rummen.

Dock blir det nog svårt sälja lägenheten sen? )=

vad ska man tänka på om man ger sig in på ett sånt här projekt? Något speciellt? Fuktspärr? Bärande väggar etc?

Några tips och ideer?

Tack på förhand!

Mvh Fredrik

post-2617-1446891289127_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj, denna tråd slank mig ur händerna helt...

För att svara på johnnys fråga så kör jag en Deltec 4040. Ska försöka få tummen ur och lägga upp några bilder på denna lösning då jag tycker att det är för likriktat med att alla automatiskt använder sig av Durso... Stockman is the shiat!! (ska väl dock inte befläcka denna tråd mer än nödvändigt så det får väl bli en egen tråd då)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ang din ytavrinning så tycker jag att 32mm rör ner borde funka bra

Har även börjat fundera lite på planerna på att bygga sump, och bänk och akvarie.

Verkar luta åt den lösningen som Peter har, med nån variant som Wrang har kommit på.. med nån annan lösning kombinerat =) nåja, förstod inte så mycket av det men det såg bra ut!

Vad är det du ej fattar men de bygget jag gjort en gång.

Skall se om man kan skissa ihop en om du ej fattar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är lite skisser på hur det skulle kunna se ut. Karet ska då vara 180-200 cm långt, 60 cm högt och 70-80 cm djupt och sitta i väggen.

Vad tycker ni? låter detta som en bättre ide? Se bilden så ser ni hur min mer "kubaktiga" lösning skulle se ut. Blir att bygga en snygg ekram kring akvariet då istället. Och på nåt sätt göra så man kan se igenom rummen.

Dock blir det nog svårt sälja lägenheten sen? )=

vad ska man tänka på om man ger sig in på ett sånt här projekt? Något speciellt? Fuktspärr? Bärande väggar etc? Några tips och ideer?

Vet inte vad dina väggar består av, men om jag hade detta framför mig hade jag försökt bygga med t.ex lättbetong element för att få ihop en lagom kraftig stomme. Den kommer ju ändå inte att synas utifrån.

Sedan kan du gott gå och titta på en riktigt riktigt vacker tavelram istället på valfri butik.

För övrigt verkar det ett helt klart inspirerande projekt!

Vackra ritningar också, vilket program har du använt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte vad dina väggar består av, men om jag hade detta framför mig hade jag försökt bygga med t.ex lättbetong element för att få ihop en lagom kraftig stomme. Den kommer ju ändå inte att synas utifrån.

Sedan kan du gott gå och titta på en riktigt riktigt vacker tavelram istället på valfri butik.

För övrigt verkar det ett helt klart inspirerande projekt!

Vackra ritningar också, vilket program har du använt?

Mina väggar är gjorda av regelvirke och gips =)

Lättbetong har jag inte tänkt bygga min stomme utav. Det blir regelvirke 2tum2 eller 2tum3 eller 2tum4. Och det är tänkt att i datarummet ska ska man kunna se in från övriga sidor.. och kunna sitta där och kolla på det :D

Hur menar du med tavelramen? Jag hade tänkt köpa eklister och sätta runt akvariets kant där mot vardagsrummet :)

Programmet jag använder heter Sketchup =)

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul med idéer. Personligen skulle tycker jag att du missar en sak men den bygger på att jag vet vart jag tillbringar min tid mest. Jag skulle sakna att se karet från TV soffan. Karet blir toppen bra från datarummet och matbordet så det är ju bara tänka efter vart du är mest.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir regelvirke 2tum2 eller 2tum3 eller 2tum4. Och det är tänkt att i datarummet ska ska man kunna se in från övriga sidor.. och kunna sitta där och kolla på det :D

Hur menar du med tavelramen? Jag hade tänkt köpa eklister och sätta runt akvariets kant där mot vardagsrummet :)

Programmet jag använder heter Sketchup =)

Är man den händiga typen så kommer man ju otroligt mycket längre med regelvirke, helt klart.

Tavelramar finns i många herrans olika kombinationer och färger och dom flesta är formade som ett "L", vilket kan kanske ställa till det. Kanske får man kapa lite här och där för att trixa till det. Om du går till någon tavelbutik som "klär tavlor" eller vissa glasmästare så ser du vad jag menar.

Däremot blir ju effekten klart häftig med en tavelram, inte sant?

På det sättet får man till en "levande tavla", vilket varje inwall-akvarium egentligen är...

Apropå Sketchup så verkar du ha legat i ordentligt. Jag är då absolut ingen höjdare på det, annat än att vrida och vända kameravinklarna och exportera bilder. :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

planerna går vidare :)

Har införskaffat nästan 200 kg levande sten, tagit priser på att bygga akvariet (på plats), funderat lite på fiskar (se separat tråd), planerar pumpar, sumpdragning och skissar just nu väldigt mycket på själva möbelbygget.

I veckan så kommer akvariet att beställas och då börjar även bänken sen att byggas så fort som möjligt. Blir mycket regelvirke.

Lite skisser och tankar kommer upp här så snart mitt internet kryat på sig där hemma.

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har införskaffat nästan 200 kg levande sten, tagit priser på att bygga akvariet (på plats), funderat lite på fiskar (se separat tråd), planerar pumpar, sumpdragning och skissar just nu väldigt mycket på själva möbelbygget.

Låter mycket spännande.

En nyfiken fråga bara, var fick du tag på så pass mycket LS?

Är själv på jakt efter c:a 100kg...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter mycket spännande.

En nyfiken fråga bara, var fick du tag på så pass mycket LS?

Är själv på jakt efter c:a 100kg...

Begagnatmarknaden :)

Har dammsugit den .. hehe..

Nu ska jag bara komplettera med ett antal kg då vi far på redan söder över sverige. Ska fara till Göteborg, örebro, karlstad mm :)

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Begagnatmarknaden :)

Har dammsugit den .. hehe..

Nu ska jag bara komplettera med ett antal kg då vi far på redan söder över sverige. Ska fara till Göteborg, örebro, karlstad mm :)

Har sökt med ljus & lykta efter någon beg marknad på LS i Umeå-trakten, utan resultat. Hur hittade du? Kontakter?

Du ska följa med Jorgas antar jag? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har sökt med ljus & lykta efter någon beg marknad på LS i Umeå-trakten, utan resultat. Hur hittade du? Kontakter?

Du ska följa med Jorgas antar jag? :)

Det var inte i Umeåtrakten, det var Sollefteå och Skellefteå som vi hämtade stenen i :)

Japp! Vi är ju med båda i Umeå Akvarieförening.

Även jürgonh här på forumet är sugen följa.

Sen är noname här på forumet också eventuellt sugen på att följa med.. : )

Så vi är ett gäng.

Du är inte sugen haka?

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var inte i Umeåtrakten, det var Sollefteå och Skellefteå som vi hämtade stenen i :)

Japp! Vi är ju med båda i Umeå Akvarieförening.

Även jürgonh här på forumet är sugen följa.

Sen är noname här på forumet också eventuellt sugen på att följa med.. : )

Så vi är ett gäng. Du är inte sugen haka?

Hörde av Jorgas att ni var ett antal som skulle starta upp nu när ni såg hans burk. :)

Sugen är jag mycket, ja, men tyvärr finns inte ekonomin till det. Har precis inhandlat en ny burk och ska starta upp den, så det tär på ekonomin bara det. Sedan är det inte alltid bara positivt med att få tillökning i familjen... ekonomin får sig en bra slagsida också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hörde av Jorgas att ni var ett antal som skulle starta upp nu när ni såg hans burk. :)

Sugen är jag mycket, ja, men tyvärr finns inte ekonomin till det. Har precis inhandlat en ny burk och ska starta upp den, så det tär på ekonomin bara det. Sedan är det inte alltid bara positivt med att få tillökning i familjen... ekonomin får sig en bra slagsida också.

Jepp! Vi gillade hans kar. Jag har fotat det en del (se hans tråd).. och det är grymt fint! Älskar att det är så varierat, att det är så mycket att välja på som inte finns "normalt". Jag menar, alla vet ju vad en kardinaltetra är typ :D

Det var ju synd att ekonomin inte fanns )=

Kids är ju något som direkt ger slagsida i ekonomin och orsakar svår torka i plånboken.. men men, vi kommer nog köra fler roadtrips! :D

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer lite bilder på själva möbelskissen:

Tanken är att ha en 40 cm hög kant på ovansidan för att täcka ev lysrör, MH osv som hänger ovanför akvariet.

Denna ramp ska gå att "dra av" eller alternativt vincha upp i taket.

Baksidan på akvariet såhär kommer således att sticka in i väggen och utgöra en tavla i vardagsrummet.

Karet är nu 63 cm högt med en ytavrinning på 60cm plus en kant på 1 cm för ev raster mm för att hindra att saker "sugs ned" i det. Kommer att vara högre och överbyggt för att inga fiskar ska kunna hoppa ned dock..

Ytavrinningsboxen är här planerad att bli 20x20 cm. Karet är 80 cm djupt så det blir 30 cm på varje sida. Är det för lite? göra boxen 15x15 istället?

Vad tycker ni om själva stommen? Konstruktionen där bör hålla uppe 1.5 ton hoppas jag. 20 st stöttepelare. Allt är byggt i 95/45-virke.

Mvh Fredrik

post-2617-1446891290974_thumb.jpg

post-2617-14468912910007_thumb.jpg

post-2617-144689129103_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...