Gå till innehåll

Mitt första akvarie (planeringshjälp)


fiend

Rekommenderade inlägg

Jag skulle nog rekomendera 20*20 för att få tillräcklig överrinningskam. Övrigt tycker jag att det ser ut som ett gediget bygge. Men jag har ju inte byggt något själv. Det enda jag saknar är att kunna se in i karet från framsidan när jag jobbar i karet men det visste du ju redan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 911
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag skulle nog rekomendera 20*20 för att få tillräcklig överrinningskam. Övrigt tycker jag att det ser ut som ett gediget bygge. Men jag har ju inte byggt något själv. Det enda jag saknar är att kunna se in i karet från framsidan när jag jobbar i karet men det visste du ju redan.

Detta akvarie kommer man kunna se in i från 4 håll så jag förstår inte?

Den delen som är inne i väggen mot vardagsrummet kommer ha en lucka på ca 30-40 cm som kan fällas upp så jag kan fixa och dona där också =)

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer liten detaljbild på vattnets nivå, ramen i nederkant osv..

60 cm med vatten. 2.5cm går ramen ned under vattnets yta, 2.8 cm går ramen upp över glasbotten på akvariet. 5 cm med marginal för ytspänning, vågor, plask från fiskar, ev "överfyllnad" i akvariet etc :)

post-2617-14468912910729_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta akvarie kommer man kunna se in i från 4 håll så jag förstår inte?

Den delen som är inne i väggen mot vardagsrummet kommer ha en lucka på ca 30-40 cm som kan fällas upp så jag kan fixa och dona där också =)

Mvh Fredrik

Jag har antagligen missuppfattat dig men jag tänkte in mot kontoret. Som jag förstå kommer du inte ha möjlighet att öppna över karet där så att du kan jobba i karet från den sidan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har antagligen missuppfattat dig men jag tänkte in mot kontoret. Som jag förstå kommer du inte ha möjlighet att öppna över karet där så att du kan jobba i karet från den sidan.

Jodå, det kommer att gå :)

kommer bygga 3 st luckor som kan öppnas + att hela rampen är avtagbar utan att jag behöver göra nåt annat än att dra av rampen och lägga upp den igen. Dock så sker detta bara vid större projekt..

Se bild:

post-2617-14468912942077_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan bara säga :smiley20:

Alla mina lyssaker (MH, T5ramp, T8ramp) etc kommer att hänga i speciella upphängningsskenor i taket och då jag drar av rampen så hänger dem kvar i taket.

Dem kommer att gå att variera och hänga om i de 3 olika skenorna och flyttas i sidled efter dem.

Så jag kan sätta MH, T5 och T8 lite där jag vill och sen bara "putta" dem i sidled om jag behöver tillfälligt mer ljus på ett ställe, eller flytta dem för att arbeta..

Sen går dem att hänga av rätt enkelt också.

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad du bör tänka på vid ytvattenavrinning är det gurgel som bildas vid stort fall.

Jag hade satsat på att bygga din "box" liten, endast kanske 5-10cm hög närmast ytan och ha bottenröret ner genom den boxen. Behöver ju inte ens vara av glas, utan plast av valfritt material.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har nog missat det hela men hur långt blir karet :smiley24:

Du kanske kan ha en långsmal ytavrinning i mitten än att ha en fyrkantig

tex 15*35 bredd*längd så får man inte att det tar upp så mycket plats mot framsidan av karet.

Mycket ytavrinning gillar jag då man får med "all" skit än en liten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men ,ju mindre box ju sämre ytrening

Eeeh. Nu får du förklara, jag förstår inte.

Det är inte ytan av boxen jag menar, utan höjden. Här visar karln på en box som går genom hela karet från botten och upp till ytan.

Ska man ha fallhöjd på vatten ner till botten av boxen, så blir det oväsen.

Har man istället utloppet långt upp i den boxen, ja då ifrågasätter jag om huruvida det kommer bli stillastående vatten längst ner?

Då borde det ju vara sundare tänk att bibehålla samma yta på boxen men kanske bara 10-15cm från ytan och neråt. Bättre utnyttja det utrymmet man tappar till att ha mera LS, något som det verkar ska inredas rätt friskt med...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det håller jag med om Björn att ju större fallhöjd så låter det mer. Jag har bara 1,5cm fallhöjd på vattnet inne i boxen mot utsidan.

Har sett folk som har sin box påträdd sitt rör ner till sumpen. Är en smart lösning för att slippa en massa dö utrymme som annars boxen skapar. Är boxen större på ytan så sammlas mer skit på botten så det optimalaste hadde nog vart en uppåner vänd pyramid å utloppet i botten på denna pyramid.

Skall det vara borrat som i detta fallet så kommer han säkert köra med Durso Stand pipe principen

Det jag var ute efter var att jag skulle vilja ha en ytavrinning så stor som möjlig för att mycket ytvatten kan åka ner till sumpen. Har sett bla i Canada att det är populärt med en variant som kallas CTC (Coast To Coast) där de har hela baksidan/längden på karet som utavarinning

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har nog missat det hela men hur långt blir karet :smiley24:

Du kanske kan ha en långsmal ytavrinning i mitten än att ha en fyrkantig

tex 15*35 bredd*längd så får man inte att det tar upp så mycket plats mot framsidan av karet.

Mycket ytavrinning gillar jag då man får med "all" skit än en liten

Hej

Akvariets längd blir 250 cm. djupet är på 80 och ytavrinningen begränsar det hela till 60 cm höjd. Dock är akvariet 65 högt (5cm marginal).

Jag tänkte att det skulle vara en stor yta så man får ett "lugnt" flöde ned i avrinningsboxen. Ju mindre yta man har där destå hårdare måste vattnet flöda ned för att rinna ned.

Så som jag har förstått det iaf =)

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det håller jag med om Björn att ju större fallhöjd så låter det mer. Jag har bara 1,5cm fallhöjd på vattnet inne i boxen mot utsidan.

Har sett folk som har sin box påträdd sitt rör ner till sumpen. Är en smart lösning för att slippa en massa dö utrymme som annars boxen skapar. Är boxen större på ytan så sammlas mer skit på botten så det optimalaste hadde nog vart en uppåner vänd pyramid å utloppet i botten på denna pyramid.

Skall det vara borrat som i detta fallet så kommer han säkert köra med Durso Stand pipe principen

Det jag var ute efter var att jag skulle vilja ha en ytavrinning så stor som möjlig för att mycket ytvatten kan åka ner till sumpen. Har sett bla i Canada att det är populärt med en variant som kallas CTC (Coast To Coast) där de har hela baksidan/längden på karet som utavarinning

Hur menar ni med en uppochnedvänd pyramid? Jag kan helt klart tänka mig att bygga en box som inte är helt rektangulär så man får mer revbyggar-plats i botten.

Jag kommer att köra med en variant av Durso Stand pipe japp =)

Dock kommer jag inte ha hela baksidan som en överrinningsbox iom att jag inte har någon baksida på akvariet.

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eeeh. Nu får du förklara, jag förstår inte.

Det är inte ytan av boxen jag menar, utan höjden. Här visar karln på en box som går genom hela karet från botten och upp till ytan.

Ska man ha fallhöjd på vatten ner till botten av boxen, så blir det oväsen.

Har man istället utloppet långt upp i den boxen, ja då ifrågasätter jag om huruvida det kommer bli stillastående vatten längst ner?

Då borde det ju vara sundare tänk att bibehålla samma yta på boxen men kanske bara 10-15cm från ytan och neråt. Bättre utnyttja det utrymmet man tappar till att ha mera LS, något som det verkar ska inredas rätt friskt med...

nä det var jag som missuppfattade,trodde du menade bredden,:x

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Akvariets längd blir 250 cm. djupet är på 80 och ytavrinningen begränsar det hela till 60 cm höjd. Dock är akvariet 65 högt (5cm marginal).

Jag tänkte att det skulle vara en stor yta så man får ett "lugnt" flöde ned i avrinningsboxen. Ju mindre yta man har där destå hårdare måste vattnet flöda ned för att rinna ned.

Så som jag har förstått det iaf =)

Mvh Fredrik

Så sant men röret ner måste kunna svälja allt vatten oxså. Men jag och så många andra säkert oxså anser att man ej behöver ha mer vatten ner än vad skummaren klarar per timme kör själv ca 1500L/h

Hur menar ni med en uppochnedvänd pyramid? Jag kan helt klart tänka mig att bygga en box som inte är helt rektangulär så man får mer revbyggar-plats i botten.

Jag kommer att köra med en variant av Durso Stand pipe japp =)

Dock kommer jag inte ha hela baksidan som en överrinningsbox iom att jag inte har någon baksida på akvariet.

Mvh Fredrik

Kolla min skiss så har du en uppåner vänd kona med ibyggd durso och mer utrymme för byggnation i botten. Men kör man bara ett rör rätt ner så är det kännsligt och vingligt om man nu skulle komma åt eller på nått sätt röra röret

Om man kunde bygga en sådan här kona långsmal så lär den ju ej ta plats eller synas speciellt mycket och fiskarna har chans att simma rätt igenom revet utan att stöta på en ytavrinnings kammare ;)

post-736-14468912942283_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag funderade på ett 32 mm rör.

Har inte dragit upp dimensioner etc än. Dem bestämmer jag lite senare. Först tänkte jag skissa upp bänk, storlek på karet och hur jag ska lösa dragningen av saker. Sen antalet mm på hålet tar jag då det blir dags för det :)

Såg ut som en fiffig sak det där med konan.

Man kanske kan göra det 8x8 i botten och 20x20 längst upp. Så själva konstruktionen går hela vägen ned i botten? Inte bara en bit upp på röret som det såg ut där?

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man kunde bygga en sådan här kona långsmal så lär den ju ej ta plats eller synas speciellt mycket och fiskarna har chans att simma rätt igenom revet utan att stöta på en ytavrinnings kammare ;)

Dessutom kan man med lätthet använda sig av den för att "ankra upp" LS runt röret och få lite stöd i strukturen på revet. Får man lite fina SPS/LPS att rota sig vackert i närheten så kommer man nog aldrig se skymten av avrinningen till slut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag funderade på ett 32 mm rör.Såg ut som en fiffig sak det där med konan. Man kanske kan göra det 8x8 i botten och 20x20 längst upp. Så själva konstruktionen går hela vägen ned i botten? Inte bara en bit upp på röret som det såg ut där?

Koniskt är bra, men ska du har durso eller liknande så tror jag du ska försöka göra som Wrang nämnde för att undvika stillastående vatten i botten.

Sedan tycker jag du kan gå på 40mm rör när du ändå håller på. Vill du köra mer "flås" i avrinningen så kommer du tacka dig själv.

(Vi har dubbla 40mm från ytavrinningsboxen och dom klarar tillsammans kanske 4-5000l/h)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dessutom kan man med lätthet använda sig av den för att "ankra upp" LS runt röret och få lite stöd i strukturen på revet. Får man lite fina SPS/LPS att rota sig vackert i närheten så kommer man nog aldrig se skymten av avrinningen till slut.

En fråga bara, vad är SPS och LPS ?

Tanken är att ytavrinningen inte kommer att synas tillslut. Den ska bara vara osynlig och finnas där för funktionaliteten.

Hur ska man på bästa sätt bygga ett "skydd" för fiskar och andra djur från att hoppa ned i denna ytavrinning?

Sätta ett grovmaskigt och hårt nät över hela?

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu verkar det som en lokala glasmästaren gav mig betydligt sämre pris än han tidigare lovat. Skulle kosta 10300 kr inkl jobbet. Och det kostar 6000 kr ungefär på Globefish.

Blir att bila ned och hämta det på globefish i så fall :/

Då blir det 12mm runt om med svart silicon i fogarna.

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Koniskt är bra, men ska du har durso eller liknande så tror jag du ska försöka göra som Wrang nämnde för att undvika stillastående vatten i botten.

Sedan tycker jag du kan gå på 40mm rör när du ändå håller på. Vill du köra mer "flås" i avrinningen så kommer du tacka dig själv.

(Vi har dubbla 40mm från ytavrinningsboxen och dom klarar tillsammans kanske 4-5000l/h)

Med andra ord ett rör en bit upp och sen kommer ytavrinningsgrejen? Det känns lite vanskligt om det skulle börja läcka i själva röret eller? Om stenar faller så röret börjar brytas och "bändas" åt nåt håll och läcker eller orsakar sprickor? :/

Jag ska kolla upp vad jag ska ha för dimensioner. Måste ju hitta nåt sätt att göra hål på det också :D

Ska inte ha så mycket fart i ytavrinningen för att göra det hyffsat tyst hade jag tänkt.. =) kanske är oklokt?

Jag siktar på 2000L/h eller nåt sånt..

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En fråga bara, vad är SPS och LPS ?

Mvh Fredrik

SPS = småpolypiga stenkoraller

LPS = storpolypiga stenkoraller

Jag ska kolla upp vad jag ska ha för dimensioner. Måste ju hitta nåt sätt att göra hål på det också :D

Mvh Fredrik

Limmas det på Globefish så fixar de säkert hålet åt dig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...