Gå till innehåll

Salifert All in one ?


denuo

Rekommenderade inlägg

Hej

Jag funderar att börja tillsätta detta i mitt akvarium (KH 6,7-7 ,Ca 330 ,pH 8-8,3).

Vet någon om detta är ett bra preparat eller är det bättre att köra KH/pH-buffer och calsium samt magnesium separat?

Jag har ingen kalkreaktor etc. och tänker inte köpa någon heller nu utan försöka med preparat som jag tillsätter i akvariet för att få så bra värden som möjligt.

Lite info om "all in one" preparatet:

About All in One

All in One can make the use of the so-called A and B calcium and alkalinity supplements unnecessary.

It contains almost everything required for growth by corals and the beautiful encrusting pink and red coralline algae. All in One will increase the alkalinity (carbonate hardness), calcium, strontium, trace elements (except iodine) and amino acids concentrations.

We explain the necessity of these below.

Calcium, strontium, carbonate (alkalinity) and amino acids are the major constituents of calcareous algae, skeletal material of hard corals and the skeletal needles of soft/leather corals.

Growth and multiplication of these organisms means depletion of those substances.

The trace elements included in All in One allow organisms to carry out many biological processes.

Manganese for instance is essential for the many biochemical reactions, which make photosynthesis possible.

Iron is essential to many organisms for absorbing nutrients.

Cobalt is essential for the formation of several coral pigments.

Zinc is, like manganese essential for photosynthesis and is also used in the formation of calcium carbonate by corals.

These are just a few of the trace elements present in All in One and we could give many more examples.

This Supplement is highly concentrated and contains for example approx. 55,000 ppm calcium, corresponding amounts of biologically-activated bicarbonate and approx. 1000 ppm strontium.

The calcium is acetate based and is converted within minutes to calcium bicarbonate. This unlike gluconate-based products.

All ingredients are of a pharmaceutical quality or even better. This ensures that no unwanted elements are added to your valuable aquarium.

Some other requirements

Occasionally an additional boost of alkalinity with our KH+pH buffer is recommended to compensate for alkalinity lost by, e.g., decaying food. Also, iodine should be supplemented for excellent results.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi kör med det, men jag kan inte påstå att det ger särskilt bra effekt... Men eftersom Ca:t är lågt så kanske du har lågt magnesium med... de två värdena går hand i hand. Vi har nämligen problem med att få upp Ca:t för att magnesiumet är lågt. Men vi har börjat med (för en tid sen) att tillsätta ett pulverpreparat (magnesium) och det värdet stiger iaf. Bara att hoppas att Ca:t hänger på...

/Skogsflickan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte kunnat mäta magnesium än men ska få hem test snart.

Jag funderar på att börja använda Saliferts KH-pH buffer tillsammans med Calsium och ev. magnesium istället för "all in one-preparatet" då det inte verkar vara så bra... Det ska väl i alla fall vara bra hoppas jag?!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Salifert coral calcium är en bra produkt som räcker för de flesta men när ett större kar blir fullproppat med stenkoraller så går det åt rätt mycket men till er som har lite stenkoraller och mjukisar så är den en bra produkt som räcker länge. Tropic marin bio magnesium tyckte jag funka bra men den tog snabbt slut och salifert magnesium vararde inte heller lika länge som deras kalcium. All in one testade jag aldrig för jag vill hellre kunna dosera de olika kemikalierna var för sig. Salifert Kh-Ph buffer är väl antagligen en mix av natriumbikarbonat och natriumkarbonat och den blandningen kan man göra själv mycket billigare än saliferts.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

All in one är ett alldeles utmärkt kombipreparat för den som vill göra det lite enkelt för sig - men jag tror att detta är ett typiskt "miracle in a bottle" koncept som egentligen är utvecklat för USA marknaden där allt är utspätt

(överdosering verkar vara en folk-sjukdom)

Men visst får man bättre effekt med alla preparaten var för sig (och en stunds extra pyssel)

Magnesium måste tillsättas separat ändå, eftersom det inte ingår i all in one

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"All in one" är en mycket speciell produkt. Om man skulle lösa upp kalreaktormedia med ätticka så skulle man få något liknande, gissar jag. Den tillför calcium, karbonater, spårämnen, aminosyror samtidigt som den tillför en kolförening som matar bakterier för nitrat och fosfatreducering. Sänker dock PH.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...