Gå till innehåll

Erfarenheter av avfuktare


Vargklo

Rekommenderade inlägg

Jag undrar vilka erfarenheter ni har av avfuktare. Jag har mitt akvarium i källaren och har upplevt sommaren som en tropisk regnskog, dvs varmt och mycket fuktigt i källaren. Avdunstningen har varit hyfsat hög, 7 liter/dygn för ett 425 liters kar. Då kör jag 2x250 W MH och 2 x 80 W T5 samt en bordfläkt över vattenytan för att kyla (utöver min separata Sfiligoi kylare).

Häromdagen åkte jag och köpte en billig avfuktare på närmsta elvaruhus för 1000 kr. Avfuktaren skulle klara 10 l/dygn - helt perfekt tänkte jag. Nu har avfuktaren stått mitt på golvet i akvarierummet i ett par dygn, men kommer bara upp i som högst 2 l/dygn, dvs jag har minst 5 l vatten som ångar upp i huset...

Vad har ni för erfarenheter av avfuktare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Står avfuktaren på golvet där det är kanske 24 grader, och den varma luften från akvariet stiger, så kan det vara där ditt problem ligger. Kanske skulle ha en takfläkt som trycker ner varmluften mot avfuktaren och hjälper till?

OK, det var en intressant idé (alternativt att höja upp avfuktaren...)

Menar du att fukthalten i luften varierar mycket med temperatur? Kan 5 graders skillnad göra så mycket skillnad? Det finns kanske en formel för detta för den fysikintresserade.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en som också skall klara 10 liter men som bäst ligger den på 6-7 liter.

Laggeman ochchrilleus har rätt tempen avgör

Jag har byggt in akvariet helt i ett rum nu i sommar så det blir intressant att se hur mycket den kan ta nu när det bara är 8m2 som den skall avfukta.

jerker

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tio liter per dygn är nog vid 32 graders värme och 100% luftfuktighet. Så lovar de 12 liter per dygn för min avfuktare.

Tyvärr är det ju så att när du torkar luft återvinner man ångbildningsvärmet i vattnet så att min avfuktare som drar 200 watt kan lämna upp till 500 w värme till rummet. Det uttnyttjar jag på vintern men på sommaren står avfuktaren still.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min erfarenhet efter 1,5 år med akvarium i källaren är att ifall du inte har mycket bra ventilation så behöver du en avfuktare. Jag känner igen din beskrivning på regnskog vilket jag också upplevde.

Jag tycker dock att man ska satsa på en lite dyrare avfuktare. Om man ser t.ex på tester som följande http://www.radron.se/upload/tabeller/2004/nr_1/040113_luftavfuktare.pdf.

Så ser man att där är skillnad mellan avfuktare. Många av de billigare har ofta ingen styrning eller väldigt enkel sådan. Detta kan göra att avfuktarna jobbar mer än nödvändigt vilket orsakar högre avdunstning från akvariet, mer värme i rummet och en högre el räkning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker inte att man ska stirra sig blind på dyra och energislukande avfuktare. I vissa fall kanske en fuktstyrd badrumsfläkt kan vara ett bra alternativ. Ok man vädrar ut värme men en badrumsfläkt drar nog inte mer än 5-10% av den energi som en avfuktare gör. Det optimala kanske skulle vara en fläkt på sommaren och avfuktare på vintern?

Jag fick redan efter en vecka mögel i skåpet med sumpen under akvariet. Där satte jag in en "datorfläkt" men var då orolig att vattnet skulle kondensera på utsidan av skåpet eller på en vägg några decimeter från fläkten. Dom farhågorna var helt onödiga och fläkten fungerar klockrent i skåpet. Naturligtvis inte jämförbart med fukten i ett helt rum men en anekdot i sammanhanget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

70% luftfuktighet är i mesta laget. När jag hade den typen av nivåer började det bli problem med kondensering m.m. Jag har satt gränsen för mig på 60% inget över det räknar jag som godkänt. Jag började med att använda en badrums fläkt men den räckte bara inte till. På vintern är det inga större problem att hålla fuktigheten nere men jag får se nu hur det blir med mitt nya akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

70% är gränsen sommartid. Öppnar man fönstret när det regnar eller är dimma har man 100%. Vilkoret för att man skall kunna ha så hög fuktighet är att HELA stommen i huset skall vara uppvärmd. På vintern skulle detta medföra kondens och mögel. Man måste ha lägre fuktighet i inneluften vintertid för att fuktigheten i stommen inte skall bli för hög. Dessutom skall man ha undertryck i huset så att amn suger in kall torr uteluft i sprinor i stommen. Går luftströmen åt andra hållet är det risk för mögel.

Det har en del fått erfara som installerat värmepump och blivit av med självdraget genom den varma (nu kalla) skorstenen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag kört min avfuktare ett tag, och börjar närma mig 3 liter/dygn, vilket får duga. Sedan fick jag en idé - kanske man kan återanvända det kondenserade vattnet från avfuktaren som nytt osmosvatten? En utopi vore ju att skapa ett "closed loop" system där allt avdunstat vatten skulle kunna återvinnas igen utan behov för att fylla på osmosvatten. Utopi - visst, men funkar vattenkvaliteten för att återanvändas överhuvud taget?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan inte lova för andra avfuktare men när jag startade mitt nano använde jag vatten från avfuktaren. Men när jag bestämde mig för att satsa på salt igen köpte jag en osmos och fick kiselalger i karet - karen. Så silikatfilter fick införskaffas. Jag hade räkor, eremiter, snäckor och koraller i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle inte göra det då det finns massor av partiklar i luften som också sugs upp när luften blåses genom avfuktaren. Jag får med damm och liknande med min avfuktare så att det syns i avfuktaren. Nu har du ditt kar i ett renmare rum än vad jag har i och för sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...