Gå till innehåll

zeovit filteration:To boldly go where no man has gone befor to explore new life!!!!!!


Reefchallenge

Rekommenderade inlägg

hej

Efter en del plågsam tankeverksamhet har jag nu bestämt mig att prova zeovit metoden.

Akvariet är en percula 120 på dryga 500 liter med ett kh värde som ligger runt 13 och ca värde på 410, detta efter ett 25 litersvatten byte . Fosfat värdet ligger på ungefärligt samma som kh-värdet.

Så imorse var jag ute och skaffade mig en 200 liters kar som jag kommer att använda som sump och till den en retur pump; Eheim 1260 på 2400 l/t( tack leis !) .

Funderar för närvarande på hur jag ska dela upp sumpen för detta ändamål. Visst f.. glömde säga att jag kör mc500 som skummare.

Intern cirkulation inom karet ombesörjs av 2 x 6100 tunze streamer på full effekt ungefär 22000 l /t , samt en aqua bee 3000 l/t och fluval1000 l/t för cirkulation i de bakre facken.

Skickar med en skiss på eventuell sump konfiguration i nästa post.

ser framemot att få tips och råd från er, mina saltisar!!!!

P.S : Har tänkt att använda hela sumpen som reaktor!!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan inte använda hela sumpen som reaktor, i ditt fall så kommer mängden Zeovit att ligga på ca: 1liter, denna förvaras i en reaktor, hemmabygge eller köp-reaktor typ Grotech, genomströmmning kommer att ligga runt 300l. Du kommer även att behöva skaka materialet dagligen i reaktorn.

Du kan inte använda: Ozon inte heller UVC .

Finns en separat tråd för Zeovit i forumet.

Jag kör med Zeovit men Janne på forumet är den som jag vet kommit längst och har mest kunskap i ämnet.

Lycka till

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej

Akvariet är en percula 120 på dryga 500 liter med ett kh värde som ligger runt 13 och ca värde på 410, detta efter ett 25 litersvatten byte . Fosfat värdet ligger på ungefärligt samma som kh-värdet.

Inte har du väll ett fosfatvärde på 13 ???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fosfat behöver inte alls vara noll, inte ens med Zeovit metoden (som för övrigt används bl.a. för att reducera fosfat) så kommer man ner på "noll". Visst med ett slifert test så kommer det se ut som noll men en Hanna mätare så är det en bra bit ner till noll om man jämför med Salifert testet, tro mig, jag har en Hanna och prövat....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, HANNA ska det va i det här fallet. Köpte n sån här när jag började med Zeoviten och blev förskräckt när jag testade! Salifert testerna och även de andra varianterna är total kassa när det gäller att mäta låga nivåer.

Colorimetrar finns för fler prylar att mäta typ, nitrat, sillikat mm.

http://www.hannainst.co.uk/acatalog/HI-93713_Phosphate_Low_Range_Meter.html

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

varför ska fosfat vara på noll?zeovit.metoden tar ju även ner fosfatvärdet,däremot ska du inte köra fosfatremover samtidigt med zeo

För att fosfat-sänkningen riskerar att bli för snabb/kraftig annars, det brukar vara en bra ide att köra ner fosfatnivån till "noll" med remover först.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här finns det olika skolor enl. ZeoVit så behöver baktrierna som står för nedbrytningen även fosfat så det måste finnas lite kvar. Däremot så vill Fauna Marin att man tar bort fosfaten innan man börjar använda deras produkter, men jag vet inte hur mycket fosfat de vill att man tar bort/behåller. ZeoVit nämner aldrig någon om fosfatnivån man ska ha när man börjar. Kör man ZeoVit så kan lika bra ta bort fosfaten med ZeoStarten om man ändå har nitrat och tampas med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej zeoliten tar inte bort någon fosfat, utan fosfathalten styrs med hur mycket ZeoStart man pytsar i. Det är det stora tricket med ZeoVit att man kan få så låg fosfathalt och vi pratar låg, inte 0 med selifert för det verkar varenda kotte få.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej zeoliten tar inte bort någon fosfat, utan fosfathalten styrs med hur mycket ZeoStart man pytsar i. Det är det stora tricket med ZeoVit att man kan få så låg fosfathalt och vi pratar låg, inte 0 med selifert för det verkar varenda kotte få.

/Janne

Ok, då finns det vissa skillnader - Hos FM menar man att det som skavs av zeolithen i reaktorn innehåller aluminium vilket i sin tur binder fosfat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då blir jag mer skeptisk till FM, det lilla som händer när man pumpar zeoliten får ju bara bort bakterierna, så nya kan ta plats. Mulmen som den kallas blir mat till korallerna och resten skummas bort, det är på det sättet näringsämnena exporteras. Jag förstår inte hur man kan få bort aluminiumen från zeoliten i nån större utsträckning så den kan absorbera fosfaten.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kanske har missuppfattat det hela.

Men jag uppfattade det som att det hela tiden i reaktorn med dess cirkulation skavs av materia som innehåller ganska mycket aluminium, vilket i sin tur binder fosfat

Vad skulle det vara i zeostart som binder/bryter ner fosfat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, HANNA ska det va i det här fallet. Köpte n sån här när jag började med Zeoviten och blev förskräckt när jag testade! Salifert testerna och även de andra varianterna är total kassa när det gäller att mäta låga nivåer.

Colorimetrar finns för fler prylar att mäta typ, nitrat, sillikat mm.

http://www.hannainst.co.uk/acatalog/HI-93713_Phosphate_Low_Range_Meter.html

Ursäkta en yngling men jag tror bland annat jag har sagt samma i tidigare trådar. Och tro mig, även med colorimetrar av lab. kvalité är det svårt att mäta fosfat i så låga nivåer att man kan avgöra vad som igentligen händer. Nitrat i låga nivåer är omöjligt att med säkerhet mäta i saltvatten på grund av att man får späda provet minst 20 gånger för att komma ifrån kloridstörningar även med colorimetrar i 20.000 kronors klassen. Din colorimeter skall kunna läsa 0,25 ppm för att ditt värde skall var 5 ppm vid en spädning av 20. (det är egentligen ännu värre eftersom de flesta metoderna är baserade på att ge nitratkvävet Då skall din colorimeter visa 0,056 ppm nitratkväve om ditt verkliga värde är 5 ppm nitrat).

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Lasse, läs gärna och kom med kommentarer.

http://www.hannainst.co.uk/acatalog/HI93713235.pdf

Hannas Nitrat colorimeter använder metoden som är baserade på nitratkvävet. Sen har de två colorimetrar för fosfat, en som använder någon standardmetod och sen en lite mer noggran som Niclas pratar om. Den använder sig av en annan metod "Adaptation of the ascorbic acid method". Där jag läst om den säger de att den är väldigt noggran.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den fungerar nog relativt bra som Janne skriver, sen om den är 100% återstår att se. Men i jämförelse med Salifert och liknande produkter så är skillnaden milsvidd. De som "litar" på sina påstester kommer bli väldigt besvikna att "Noll" där är mycket långt ifrån "Noll" i verkligheten. Det skrämmande är ju att förmodligen alla typer av dessa test har lika lite med verkligheten att göra. Det enda man kan göra med dom är att se att ingenting i burken är väldigt fel.

Liten urspårning, ber om ursäkt till trådstartaren!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den fungerar nog relativt bra som Janne skriver, sen om den är 100% återstår att se. Men i jämförelse med Salifert och liknande produkter så är skillnaden milsvidd. De som "litar" på sina påstester kommer bli väldigt besvikna att "Noll" där är mycket långt ifrån "Noll" i verkligheten. Det skrämmande är ju att förmodligen alla typer av dessa test har lika lite med verkligheten att göra. Det enda man kan göra med dom är att se att ingenting i burken är väldigt fel.

Liten urspårning, ber om ursäkt till trådstartaren!

Nu tycker inte jag att det är riktigt så illa som du påskiner Niclas, Det är iofs inga labbtester - men det är ju bra långt ifrån "tipskupong" också!

Salifert är fortfarande "best choice" för normalakvaristen och dom flesta testerna är ganska exakta - fosfat och nitrat är svårt att få till med den här typen av tester.

Dock brukar "noll" på fosfattestet vara tillräckligt lågt för att slippa större algproblem- men för zeolit-akvarister finns ju Rowa/deltec-test och din colorimeter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...