Gå till innehåll

Fredriks (Fiends) 1400L väggakvarie


fiend

Rekommenderade inlägg

Hej!

Nu har bygget påbörjats.

Kommer att bara publicera byggbilder och fakta om själva bygget i denna tråd. Planeringen kommer jag att sköta i en annan tråd för att hålla själva "bygget" aktuellt här istället.

Idag så har jag och Erik (saltaren här på forumet) tagit upp ett stort hål i väggen. Det var lite planering och sen började vi att såga.

Akvariet kommer nu att bli 250x80x70 cm.

Här kommer lite bilder.

post-2617-14468912952347_thumb.jpg

post-2617-1446891295266_thumb.jpg

post-2617-14468912952972_thumb.jpg

post-2617-14468912953235_thumb.jpg

post-2617-14468912953569_thumb.jpg

post-2617-14468912953864_thumb.jpg

post-2617-14468912954807_thumb.jpg

post-2617-14468912955165_thumb.jpg

post-2617-14468912955424_thumb.jpg

post-2617-14468912955715_thumb.jpg

post-2617-14468912955978_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 854
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Ah, jo den tavlan är grym, men den hamnar nu inne i sovrummet istället! :)

Kommer fortsätta vara noga och posta bilder och tänka igenom varje steg. Kommer inte gå så fort nu då jag har annat jag gör också, men nästa steg är att regla upp lite i väggen och börja bygga bänken.

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att se.

Vilken höjd är det i underkant på det kommande karet från golvet

Det kommer bli kul att bygga också :)

Det är 110cm nu, men kommer bli 114-115 cm ungefär efter det att jag har satt dit 2 st 16mm spånskivor och 1cm frigolit.

Sen ska det på en list utanför som dras upp och ned och in ca 2.5 cm. Så själva "akvariehöjden" blir vän 117-118 cm.

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Personligen så är jag inte så mycket för 8kantiga kar. Erik (Saltaren) hade ett 980L 8kantigt akvarie och jag tyckte inte att det var så speciellt snyggt eller praktiskt :/

Så för min del så blir det nog ett vanligt "rakt" akvarie.

Och angående spånskiva så är det preliminärt spånskiva. Kommer kanske bli marinplywood lite beroende på. Ska kolla upp virket idag.

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

spånskivor och vatten är ingen lyckad kombination så använd plywood som du målar först eller marinplywood som tål vatten och fukt.

Tror inte att mening är att man ska få vatten på de skivorna.... menar om de kommer vatten dit så har de redan kommit vatten på/i den tapetserade gipsväggen :död:

Enlight min erfarenhet så tål spånskivor betydligt mera vatten än man tror, bara man behandlar skivan på rätt sätt, dvs målar kanterna med godtycklig färg, ex akrylfärg. Jag har byggt samtliga mina akvariebänar av spån, har funkat utmärkt, och då har jag ändå fyllt över ett par gånger :smiley9:

Men har man "deg" så ser jag ingen nakdel att välja marinplyfa, men kom då ihåg att fuktsäkra kanterna, annars så tenderar det att billdas spänningar i plyfan om den utsätts för fukt, samt att den kan svälla längs kanterna. Plywood, framförallt obehandlad (rå), är generellt beydligt mindre formstabil än spån då man har den i fuktiga miljöer, pga dess sandwitch konstruktion, framförallt då den utsätts för olika fuktighetsgrad på olika sidor, typ i en bänk med sump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har bygget påbörjats. Kommer att bara publicera byggbilder och fakta om själva bygget i denna tråd. Planeringen kommer jag att sköta i en annan tråd för att hålla själva "bygget" aktuellt här istället. Idag så har jag och Erik (saltaren här på forumet) tagit upp ett stort hål i väggen. Det var lite planering och sen började vi att såga. Akvariet kommer nu att bli 250x80x70 cm.

Shit. Du skämtade verkligen inte om att du hade högt i tak...

Det är såna där gånger man verkligen kan skratta sig lycklig att man inte tog någon elmotorsåg för att kapa upp väggen. Det blir gärna lite olyckligt när dolda kablar gör sig till minnes.

Har hemska minnen av en jobbarkompis som skulle kapa upp hål för köksfläktens utloppstrumma och tog motorsågen genom husväggen. Kapade c:a 10-12 elkablar innan frugan kom och skrek att "det blixtrar i köket!".

Blir verkligen helfräckt det där. Hoppas på många bilder då dom du hittills lagt upp var av bra kvalité och helrätt ur åskådarsynpunkt. Det är kul att se personer verkligen "jobba" än att bara se färdiga bilder.

Som sagt, en tavelram runt den där så får du din "levande tavla"...

Kom ihåg vad jag sa om akvariehöjden nästa gång du ska rota nere i burken. :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Shit. Du skämtade verkligen inte om att du hade högt i tak...

Det är såna där gånger man verkligen kan skratta sig lycklig att man inte tog någon elmotorsåg för att kapa upp väggen. Det blir gärna lite olyckligt när dolda kablar gör sig till minnes.

Har hemska minnen av en jobbarkompis som skulle kapa upp hål för köksfläktens utloppstrumma och tog motorsågen genom husväggen. Kapade c:a 10-12 elkablar innan frugan kom och skrek att "det blixtrar i köket!".

Blir verkligen helfräckt det där. Hoppas på många bilder då dom du hittills lagt upp var av bra kvalité och helrätt ur åskådarsynpunkt. Det är kul att se personer verkligen "jobba" än att bara se färdiga bilder.

Som sagt, en tavelram runt den där så får du din "levande tavla"...

Kom ihåg vad jag sa om akvariehöjden nästa gång du ska rota nere i burken. :ler:

Nej, jag skämtade inte ;)

Det är 3.75 i ena kanten i vardagsrummet och 3.50 i den andra kanten. Syntes kanske inte i början av skissen i 3D pga perspektivet.

Och det kommer att komma många "bygg-in-action"-bilder också. Håller med om att det inte är så skoj att bara se "såhär blev det". :)

Det är tur att man är två så man kan turas om att fota. Ibland är vi kanske tre eller fyra beroende på.

Kapa elkablar är ingen hit ;)

Vi kollade upp sånt innan vi började ta upp hålet och var även trots det försiktig. Vi har nu bara en telekabel att ta hänsyn till och flytta på.

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade ett in-wall tidigare som jag lät sticka ut cirka 1 dm och med lite sneda vinklar i kanten. Det gav bra "liv" åt väggen och blev rätt snyggt. Vet inte om det passar hos dig eller om du gillar idén men bifogar en kass principskiss så ser du hur jag menar i alla fall.

post-2062-14468912956374_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade ett in-wall tidigare som jag lät sticka ut cirka 1 dm och med lite sneda vinklar i kanten. Det gav bra "liv" åt väggen och blev rätt snyggt. Vet inte om det passar hos dig eller om du gillar idén men bifogar en kass principskiss så ser du hur jag menar i alla fall.

Hade du bara akvariet och dess "bottenplatta" sticka ut 1dm eller gjorde även möbeln det på underkat och på ovankant så gjorde även rampen det?

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror det blir bra så som jag tänkt göra nu, men det är helt klart ett tänkvärt alternativ så som du har föreslagit. Dock är det lit sent att ändra sig nu och börja revidera om hela bygget :)

Kanske bygger ett vkggakvarie mellan sovrum och hallen och sätter in ett sånt där ;)

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade ett in-wall tidigare som jag lät sticka ut cirka 1 dm och med lite sneda vinklar i kanten. Det gav bra "liv" åt väggen och blev rätt snyggt. Vet inte om det passar hos dig eller om du gillar idén men bifogar en kass principskiss så ser du hur jag menar i alla fall.

Jag vet att om det någonsin blir ett in-wall för min del så satsar jag på panorama som du menar. Leker med tanken på c:a 2m längd på burken, samt att väggen följer akvariets utstick både i underkant och överkant.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet att om det någonsin blir ett in-wall för min del så satsar jag på panorama som du menar. Leker med tanken på c:a 2m längd på burken, samt att väggen följer akvariets utstick både i underkant och överkant.

Det är en intressant tanke :) helt klart!

Blir det även "fasade" kanter då, eller blir det vanligt "rakt" akvarie?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en intressant tanke :) helt klart!

Blir det även "fasade" kanter då, eller blir det vanligt "rakt" akvarie?

Nu blir det ju förmodligen inget in-wall, däremot en rumsavdelare liknande din förra plan. Tittade precis på Nikita & Anders 720L och deras armatur och vips började idéerna att frodas. Detta förutsatt att husköpet går vägen imorgon... (håll tummarna!)

Man blir inte klok på den här hobbyn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu blir det ju förmodligen inget in-wall, däremot en rumsavdelare liknande din förra plan. Tittade precis på Nikita & Anders 720L och deras armatur och vips började idéerna att frodas. Detta förutsatt att husköpet går vägen imorgon... (håll tummarna!)

Man blir inte klok på den här hobbyn.

Jag håller tummarna stenhårt! :smiley20: :smiley20:

Jag tror att jag provar att göra akvariet nu som jag planerat. Det blir nog grymt snyggt. Eventuellt så skulle jag kunna dra ut akvariet några cm utanför kanten utan att det gör något, men då blir det skumt med lister och grejor mot väggen etc.

Det går ju alltid att bygga om bänken senare (haha.. kanske inte något man gör i första taget).. om man vill ändra sig ;)

Ska kolla upp tapeter nu för att göra om lite.

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade du bara akvariet och dess "bottenplatta" sticka ut 1dm eller gjorde även möbeln det på underkat och på ovankant så gjorde även rampen det?

Mvh Fredrik

Jag lät ovankanten följa med ut till kanten som en svagt sluttande kåpa. Detta är viktigt för att få fram ljuset också den främsta decimetern. Det blir annars ett skuggat parti. Funderade ett tag på att inte göra så för att få mindre alger på framrutan men valde tillslut att låta väggen ovan akvariet ansluta till överkantens framkant. Under akvariet hade jag bara vägg men jag accentuerade skivan som akvariet stod på med lister så att det såg ut som akvariet stod på en liten "hylla" på väggen. Mitt akvarium var sedan 1 meter djupt vilket gav en snygg effekt, men det var jäkligt jobbigt att underhålla för jag hade svårt att nå överallt.

Ett tips också är att behandla väggen ovan akvariet från insidan sett för den blir ganska hårt ansatt med avdunstat vatten, skvätt och saltvandring. Så blev det i alla fall hos mig. Jag ångrade att jag inte klädde med vattenbeständigt material där för det är så bökigt att fixa i efterhand. Man vill inte hålla på med lösningsmedel skruvar och prylar ovanför en burk full med lägre djur och fisk. För man tappar ju eller spiller nåt oavsett hur väl man täckt. Det är det enda man kan vara helt säker på...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då var det dags att publicera lite "progress" så att säga.

Igår så var vi och hämtade en massa virke. Tyvärr verkade vi ha lite mycket av 95x45 och lite lite av 70x45 och 120x45, men det löser sig :)

Efter att ha köpt allt virke, eldosor och prylar på ByggMax (riktigt billigt där jämfört med Clas Ohlsson och Beijerbygg t.ex) så körde vi hem och tog in sakerna.

Sen orkade vi inte göra mer den kvällen.

Mvh Fredrik

post-2617-14468912963502_thumb.jpg

post-2617-14468912963696_thumb.jpg

post-2617-14468912963893_thumb.jpg

post-2617-14468912964076_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och idag så har vi tagit itu lite med byggandet. Tog ledigt på dagen då Erik var ledig och så började vi bygga på själva bänken. Det som är roligt att göra alltså :D

Köpa saker är mindre skoj (betala iaf). Bygga saker är destå mer skoj!

Vi valde att använda de befintliga 45x70-reglarna som satt i väggen redan. Så dem kapades ned och sen började vi fixa till dem så att vår 120x45-planka skulle falla dit och sitta som ett smäck =)

När vi hunnit en bra bit så var det dags för krubb! Jag bjöd Erik på köttfärsås och pasta. Toppat med en tuttifrutti såklart som pricken över I:et ;)

När grundplattan var klar så lade vi på spånskivan, skruvade fast och började bygga upp reglarna som skulle stå rakt upp.

Erik slet och jag fotade såklart :D haha

Långa skruvar gick åt.. men ska det vara rejält så ska det!

När grunden på ramverket var klart så skulle jag tillbaka på jobbet och Erik skulle hem till frugan för lite pizza.

Så vi "called it the day" och ska fortsätta senare.

Nu är Erik borta tills på fredag kväll så jag kommer att bygga för egen maskin =)

Återkommer med fler bilder i morgon säkert.

Då ska hela ramverket ytterligare stärkas upp och få fler reglar. Fattas en 6-8 st som det är nu.

Mvh Fredrik

post-2617-14468912964278_thumb.jpg

post-2617-14468912964485_thumb.jpg

post-2617-14468912964685_thumb.jpg

post-2617-14468912964924_thumb.jpg

post-2617-14468912965236_thumb.jpg

post-2617-14468912965563_thumb.jpg

post-2617-14468912965817_thumb.jpg

post-2617-14468912966051_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...